همشهری آنلاین: آنگلا مرکل اعلام کرد در صورت برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور برای نامزدی آماده خواهد بود.

تداوم بحران تشکیل دولت در آلمان | اعلام آمادگی مرکل برای نامزدی در انتخابات زودهنگام

به گزارش يورونيوز، صدر اعظم آلمان روز دوشنبه در یک گفتگوی تلویزیونی گفت به رغم شکست گفتگوهای روز یکشنبه برای تشکیل دولت ائتلافی، بار دیگر نامزدی خود را در انتخابات پیش از موعد اعلام خواهد کرد.

رهبر محافظه‌کار آلمان همچنین گفت در مورد احتمال تشکیل یک دولت اقلیتی تردید دارد. اگر دولت بدون کسب اکثریت آرا تشکیل شود، مرکل بخت آن را خواهد داشت تا همچنان در مقام صدر اعظمی بماند، اما او گفت ترجیح می‌دهد انتخابات زودهنگام در کشورش برگزار شود.

آنگلا مرکل در شبکه تلویزیونی ZDF بار دیگر تأکید کرد که «آلمان باید دولتی با ثبات داشته باشد تا برای هر تصمیمی نیاز به اکثریت نداشته باشد». با وجود آن که جایگاه صدر اعظم آلمان پس از شکست مذاکرات ائتلاف به شدت تضعیف شده است، اما او در عین حال احتمال استعفا یا قبول بازنشستگی خود برای برون رفت آلمان از بن‌بست سیاسی کنونی را رد کرد.

بحران سیاسی در آلمان روز یکشنبه ۲۸ آبان با شکست گفتگوی احزاب آغاز شد. در آن روز حزب دموکرات‌های آزاد آلمان به طور غیر منتظره‌ای از مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی خارج شدند. این مذاکرات به مدت چهار هفته ادامه داشت و حزب دموکرات‌های آزاد و حزب محافظه‌کار آنگلا مرکل و همچنین سبزهای اکولوژیست در این مذاکرات شرکت داشتند.

  • تداوم بحران تشکیل دولت در آلمان

دويچه وله نيز د رگزارشي اعلام كرد: پس از شکست مذاکرات احزاب مسیحی، لیبرال و سبز برای تشکیل دولت ائتلافی در آلمان همه‌ی نگاه‌ها متوجه حزب سوسیال دموکرات و رئیس جمهوری شده بود. اکنون رهبر سوسیال‌دموکرات‌ها ‌و رئیس جمهوری اشتاین مایر نیز اظهار نظر کردند.

در پی شکست مذاکرات برای تشکیل دولت جدید آلمان انتظار می‌رفت که حزب سوسیال دموکرات برای تشکیل دولت ائتلافی با اتحاد احزاب مسیحی اعلام آمادگی کند. اما روز دوشنبه (۲۰ نوامبر / ۲۹ آبان) مارتین شولتس، رهبر این حزب اعلام کرد که مایل نیست در شرایط فعلی در ائتلاف دولتی شرکت کند.

تقریبا هم‌زمان با اظهار نظر شولتس، آنگلا مرکل صدراعظم (موقت) آلمان با رئیس جمهوری فرانک والتر اشتاین مایر ملاقات کرد. او گفته بود که تصمیم نهایی در باره‌ی تشکیل دولت آینده با اشتاین مایر است.

تداوم بحران تشکیل دولت در آلمان

رئیس جمهوری نیز پس از دیدار و گفت‌وگو با مرکل اعلام کرد که احزاب "اتحاد" (دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی)، دموکرات‌های آزاد (لیبرال) و سبزها باید به وظیفه خود در قبال شهروندان آگاه باشند.

او گفت: «انتظار من این است که احزابی که در انتخابات شرکت می‌کنند، بتوانند دولت را هم تشکیل دهند».

  • عقب‌نشینی لیبرا‌ل‌ها

کریستیان لیندنر، رئیس حزب دمکرات‌های آزاد، در آخرین دقایق روز یکشنبه (۱۹ نوامبر/ ۲۸ آبان) اعلام کرد که حاضر نیست در ائتلاف دولتی شرکت کند. به این ترتیب مذاکرات احزاب مسیحی با لیبرال‌ها و سبزها به پایان رسید.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باعث شکست مذاکرات شد، برخورد با بحران پناهجویی بود.

در حالی که اتاق صنایع و بازرگانی آلمان نسبت به "فاز طولانی ناامنی" و تاخیر در تشکیل دولت هشدار می‌دهد، یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا معتقد است که شکست مذاکرات در آلمان برای اروپا مشکلی ایجاد نمی‌کند. او گفت: «ما معتقدیم که ثبات سیاسی در آلمان تضمین‌‌شده است».

این سه حزب که برای تشکیل دولت ائتلافی تلاش می‌کردند در ارتباط با نظام مالیاتی در آلمان، مسائل مربوط به پناهندگی و سیاست‌های زیست محیطی اختلاف نظر دارند.

فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری آلمان، روز دوشنبه تمام احزاب آلمان را دعوت کرد تا با قبول مسئولیت برای تشکیل دولت از گزینه انتخابات زودهنگام که کشور را ضعیف می‌کند، پرهیز کنند.

خانم مرکل ۶۳ ساله، ۱۲ سال است که سکان هدایت آلمان، قدرت اقتصادی نخست اروپا را در دست دارد.

کد خبر 390152

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha