مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: متخصص با کمک کایروپراکتیک، بدون تجویز دارو و جراحی و فقط با انجام مانورهایی با دست روی بدن بیمار، برای درمان بیماری تلاش می‌کند

میگرن

ميگرن يا سردردهاي مزمن از جمله دردهايي است كه هنوز درمان مشخصي براي آن پيدا نشده، شايد به اين دليل كه سرمنشأ آن در افراد مختلف، يكسان نيست

در اين ميان، توصيه‌هايي متنوعي براي درمان ميگرن به افراد مي‌شود، از بالاكشيدن آب نمك از بيني تا بستن چشم‌ها و خوابيدن در اتاق تاريك و...

در واقع هر كسي آن‌طوري كه از شَر ميگرن خلاص شده، براي ديگران نسخه مي‌پيچيد.

در ميان درمان جديد، از طب سوزني گرفته تا يوگا نيز متخصصان رشته‌هاي مختلف به‌دنبال سرمنشأ ميگرن مي‌گردند تا با از بين بردن آن با روش خود به درمان بپردازند.

كايروپراكتيك هرچند ادعايي در زمينه درمان ميگرن ندارد، اما با تحليل دليلي اين درد، شيوه درمان خود را به بيماران توصيه مي‌كند.

متخصصان كايروپراكتيك بايد اصول علم طب را بدانند و دوره آموزشي آن را به‌شكل كامل طي كنند تا مجوز درمان بگيرند. دكتر فرهاد علي‌همتي از جمله متخصصان اين رشته است كه به درمان دردهاي مختلف از جمله ميگرن در بيماران مي‌پردازد.

  • كايروپراكتيك و درمان ميگرن

سردردها انواع مختلفي دارند كه عامل آن‌ها مي‌تواند استرس، آلودگي هوا، نوع تغذيه، نحوه خوابيدن و حتي ژنتيك باشد.

بيشتر سردردهايي كه امروزه با آن مواجه هستيم، در استرس و نوع تغذيه ريشه دارد و يكي از ريشه‌هاي اصلي آن نيز به قسمت بايومكانيك گردن مربوط است، يعني ستون فقرات در گردن و حتي در پشت بدن مي تواند سيستم‌هاي عصبي را تحريك كند.

سردردها اسم‌ها و شرايط مختلف دارند؛ ولي يك عامل اصلي بر آن‌ها تاثيرگذار است، يعني وقتي دچار سردرد مي‌شويم كه سيستم عصبي درست عمل نمي‌كند.

براي اين‌كه بتوانيم سيستم عصبي را تنظيم كنيم، چند مرحله را بايد پشت سر بگذاريم و كايروپراكتيك يكي از انتخاب‌ها در اين زمينه است.

بسياري از پزشكان معتقدند كه سردردها مي‌توانند از سيستم‌هاي عصبي گردن ناشي شده باشند، يعني سيستم عصبي گردن كه به مغز مي‌رسد، ممكن است در بخش ستون فقرات گردن، تحت فشار باشد.

اگر اين فشار برداشته شود، سيستم عصبي نيز رها مي شود و اطلاع‌رساني در بدن بهتر اتفاق مي افتد و سردرد از بين برود.

البته اين طور نيست كه روش يادشده حتما به نتيجه برسد تا وقتي كه متخصص كايروپراكتيك اين كار را انجام دهد و ببيند عكس‌العمل بدن بيمار در مقابل آن چيست، چون فرضيه در اين روش فقط رها كردن سيستم عصبي است.

تجربه من در زمينه كايروپراكتيك نشان داده كه اين روش به درمان ميگرن كمك مي كند، ولي نمي‌توانم بگويم كايروپراكتيك به همه بيماران كمك مي كند تا وقتي كه به مرحله انتخاب اين روش به‌عنوان درمان وارد شويم.

  • رها كردن عصب‌ها برای درمان ميگرن

در واقع، مكانيسم عملكرد كايروپراكتيك اين‌گونه است كه سيستم عصبي رها مي‌كند تا بدن به‌صورت درمانگر، خود را درمان كند.

البته تا وقتي كه اين روش روي بدن بيمار انجام نشود، نمي‌توان گفت كه نتيجه مي‌دهد يا خير.

فرضيه كايروپراكتيك اين است كه اگر ستون فقرات در قسمت گردن تحت فشار باشد يا به اصطلاح، مهره سَرِ جاي اصلي‌اش قرار نگرفته باشد و به سيستم هاي عصبي گردن فشار وارد كند، در اين صورت سيستم عصبي در بروز سردردهاي ميگرني تحريك‌كننده است.

متخصص كايروپراكتيك با تنظيم ستون فقرات و برداشتن فشار به‌شكل تدريجي و به مرور زمان از روي سيستم عصبي و مهره‌ها باعث مي شود

اطلاع‌رساني در بدن بهتر انجام شود، در نتيجه، فضايي ايجاد مي‌شود كه بدن بتواند خود را مانند يك زخم ترميم كند. اين روش مي‌تواند با كم كردن درد بيمار يا راحت‌تر كردن گردن تاثيرگذار باشد.

متخصص با كمك كايروپراكتيك، بدون تجويز دارو و جراحي و فقط با انجام مانورهايي با دست روي بدن بيمار براساس تكنيك‌هاي مختلف كايروپراكتيك، براي درمان بيماري تلاش مي‌كند.

  • كايروپراكتيك سن و سال نمی‌شناسد

كايروپراكتيك را در هر سني مي‌توان انجام داد، چون براساس فرضيه بايومكانيك بدن، يعني استفاده از اصول مکانیک در سیستم‌های بیولوژیکی مانند انسان، جانوران، گیاه، اندام، یاخته (سلول) است.

متخصصان كايروپراكتيك معتقدند كه سيستم مكانيكي بدن كه درباره ميگرن، ستون فقرات در قسمت گردن است، درست عمل نمي‌كند و مانند لولاي دري شده كه ثابت است و متخصص كايروپراكتيك آن را آزاد مي‌كند.

البته اگر بيمار مشكلات ديگري مانند پوكي استخوان داشته باشد، اجراي اين روش به تشخيص متخصص بستگي دارد.

  • «نه» به دارو!

دارو در روش درماني كايروپراكتيك تجويز نمي‌شود، بلكه بيشتر درباره نوع تغذيه، نحوه خوابيدن، مراقبت‌هاي روزانه تاكيد و آگاهي‌رساني مي‌شود و متخصص در اين روش، بيشتر با سيستم طبيعي بدن سر و كار دارد كه در طول دوره درمان، عملكرد اين سيستم به بيمار آموزش داده مي‌شود.

  • طول دوره درمان با كايروپراكتيك

مدت زمان درمان متفاوت است، مثلا من بين 7 تا 10 روز براي گرفتن نتيجه، كايروپراكتيك روي بيماران انجام مي‌دهم، اما دقيقا نمي‌توان مدت زمان ثابتي را براي درمان مشخص كرد، چراكه انسان‌ها و عكس‌العمل بدن آن‌ها نسبت به درمان متفاوت است و استاندارد كلي ندارد

اما براي اين‌كه بدانيم اين روش به بيمار كمك مي‌كند يا خير، بايد اين مراحل طي شود تا نتيجه آن را روي بدن بيمار ببينيم.

مانند اين‌كه يك فرد با خوردن يك نوع قرص مُسكن بهبود مي‌يابد، ولي فردي ديگر با خوردن همان مُسكن، نتيجه متفاوتي مي‌گيرد.

در كايروپراكتيك تا بيمار به سيستم درماني وارد نشود، عكس‌العمل او در مقابل اين روش درماني به شكل استانداردي قابل پيش‌بيني نيست. ممكن است فردي بعد از شروع دوره كايروپراكتيك، تا مدت‌ها تحت نظر باشد

مثل اين‌كه كساني كه ميگرن شديد دارند، سال‌ها دارو مصرف مي‌كنند، فيزيوتراپي مي‌كنند يا تحت مراقبت‌هاي ويژه هستند كه پزشكان با طرز تفكرهاي مختلف به بيمار توصيه مي‌كنند.

اين‌طور نيست كه كايروپراكتيك انجام دهيد و جاودانه درمان شويد؛ اما با اين روش مي‌آموزيد كه چه چيزي به شما كمك مي‌كند.

  • بررسی اثرگذاری كايروپراكتيك

مهم‌ترين مكانيسمي براي ارزيابي ميزان تاثير كايروپراكتيك روي بيمار، بررسي حال بيمار است. البته در ابتداي شروع درمان، تصاويري از بدن گرفته مي‌شود، اما در دوراني كه اين پروسه را طي مي‌كنيم، از بيمار پرسيده مي‌شود كه حالش چطور است.

در مقابلِ پاسخ به اين پرسش، درمان ادامه مي‌يابد و اگر تغييري در بيمار ايجاد نشود، درمان نيز متوقف مي‌شود.

مقياس اصلي براي من، اين است كه بيمار در حال به دست آوردن بهبودي نسبي‌اش است، چون مثلا امكان دارد ديسك گردن يك فرد بيرون باشد، اما هيچ عكس‌العملي نشان ندهد. معيار، عملكرد سيستم عصبي است كه در مقابل درمان چه واكنشي دارد.

منبع:همشهري تندرستي

کد خبر 390118

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha