همشهری‌آنلاین: عفو بین‌الملل امروز سه‌شنبه ۳۰ آبان به دنبال تحقیقاتی در رابطه با علل اصلی بحرانی که سبب آواره شدن ۶۲۰ هزار مسلمان روهینگیا و فرار آنها به بنگلادش شده، گفت: کنترل سرکوب‌کننده میانمار بر مسلمانان روهینگیا برابر با آپارتاید است.

در حالی که افرادی که از اوت سال جاری میلادی از استان راخین به بنگلادش فرار کردند، داستان‌هایی را درباره قتل و تجاوز به دست نیروهای میانماری تعریف می‌کنند، تصاویر ناراحت‌کننده از مسلمانان روهینگياي آواره در کمپ‌های بنگلادش باعث خشم بین‌المللی شده است.

میانمار و بنگلادش درخصوص اصل بازگشت برخی از مسلمانان روهینگيا به میانمار به توافق رسیدند اما درخصوص جزئیات آن اختلاف دارند به طوری که فرمانده ارتش میانمار اخیرا اعلام کرد پذيرش تعداد آوارگانی که از سوی داکا پیشنهاد شده غیرقابل قبول است.

این گزارش عفو بین‌الملل که امروز منتشر شده به جزئیات مربوط به این‌که چندین سال آزار و اذیت چگونه باعث به وجود آمدن بحران کنونی شده، می‌پردازد.

 در گزارش عفو بین‌الملل آمده است: کمپین دولت میانمار تمامی جنبه‌های زندگی مسلمانان روهینگيا را محدود کرده و درحقیقت آنها را به محله‌های فقیرنشین و گتو مانند محدود کرده است.

در این گزارش ۱۰۰ صفحه‌ای که بر مبنای دو سال تحقیق حاصل شده، آمده است: کنترل‌های سرکوب‌کننده دولت میانمار از تمامی استانداردهای قانونی جنایت علیه بشریت آپارتاید برخوردار است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،آنو نیستات، مدیر ارشد عفو بین‌الملل در بخش تحقیقات گفت: استان راخین یک صحنه جرم است. این صحنه جرم سال‌ها قبل از کمپین خشونت نظامی ارتش میانمار که سه ماه پیش به راه افتاده به وجود آمده است.

نيستات افزود: مقام‌هاي میانمار در جریان یک سیستم غیرانسانی آپارتاید زنان، مردان و کودکان روهینگيایی را مورد ارعاب قرار می‌دهد. احیای حقوق مسلمانان روهینگيا و اصلاح سیستم حق شهروندی تبعیض آمیز میانمار در حال حاضر بسیار ضروری است. از مسلمانان روهینگيایی که به خاطر آزار و اذیت در میانمار فرار کرده‌اند نمی‌توان درخواست کرد که مجددا به یک سیستم آپارتاید بازگردند.

کد خبر 390110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha