معاون درمان وزارت بهداشت به همشهری گفت: درصورتی که اسکان دائم و شرایط مناسب سرویس‌های بهداشتی و استحمام برای مردم مناطق زلزله‌زده فراهم نشود شاهد بروز بیماری‌های عفونی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا، عفونت‌های گوارشی و ریوی خواهیم بود.

دكتر قاسم جان‌بابايي بر دفع بهداشتي زباله و فاضلاب در اين شرايط تأكيد كرد و افزود: مسئولان بايد به اين امر توجه داشته باشند، زيرا بي‌توجهي به اين امر مي‌تواند زمينه‌ساز بروز بيماري‌هاي عفوني در منطقه شود. هم‌اكنون بزرگ‌ترين نگراني در مناطق زلزله‌زده، با توجه به تخريب منازل و اسكان موقت در چادرها نبود فضايي براي سرويس بهداشتي و استحمام است كه بي‌شك مي‌تواند زمينه بروز بيماري‌هاي مختلف عفوني را فراهم كند.

همچنين نگراني ديگر ما انباشت زباله‌ها در مناطق زلزله‌زده است؛ به اين دليل كه زباله‌ها به خوبي جمع‌آوري نمي‌‎شود و بايد براي زباله‌هاي مردم مناطق زلزله‌زده، تدابيري انديشيده شود. وي افزود: تمام تلاش مديران و مسئولان در مناطق زلزله‌زده بايد اين باشد كه شرايط اسكان دائم و بهداشت فردي و اجتماعي مردم اين مناطق فراهم شود.

خوشبختانه با كمك‌هايي كه شده، مردم هم‌اكنون مشكلي از نظر تأمين غذا و آب آشاميدني ندارند اما درصورتي‌كه اسكان دائم و شرايط مناسب سرويس‌هاي بهداشتي و استحمام براي مردم اين مناطق، فراهم نشود مي‌تواند باعث بروز بيماري‌هايي مانند سرماخوردگي، آنفلوآنزا، عفونت‌هاي گوارشي و ريوي شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با بيان اينكه بيشترين نياز مردم در مناطق زلزله‌زده، مسائل رفاهي است، گفت: ۶ بيمارستان صحرايي در اسلام آباد غرب، ثلاث باباجاني و سرپل ذهاب راه‌اندازي شد و مردم اين مناطق در دريافت دارو و خدمات درماني و تخصصي، مشكلي ندارند. همچنين تا روز گذشته حدود ۱۰‌هزار مصدوم و بيمار در مناطق زلزله‌زده، خدمات فوريت‌هاي پزشكي و درماني را دريافت كردند.

  • وبا در مناطق زلزله‌زده گزارش نشده است

وي ضمن توضيح درباره برخي ابراز نگراني‌ها مبني بر خطر بروز وبا در مناطق زلزله‌زده افزود: اگرچه وضعيت بهداشتي مناطق زلزله‌زده در حالت طبيعي نيست و زيرساخت‌هاي بهداشتي، درماني نيز به‌شدت آسيب ديده است، اما نيروهاي بهداشتي مستقر در اين مناطق در تلاشند تا وضعيت موجود را كنترل كرده و اين مناطق هرچه سريع‌تر به شرايط پايدار بهداشتي برسند و خوشبختانه تاكنون بيماري‌هاي منتقله از طريق آب را در مناطق زلزله‌زده نداشته‌ايم، اما وزارت بهداشت كماكان نگراني‌هاي خود را از اين بابت دارد و بر همين اساس كنترل‌هاي بهداشتي به‌ويژه در مورد منابع آب به‌صورت جدي در دستور كار است.

کد خبر 389949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha