در پایتخت ۸.۳ میلیون خودرو با پلاک تهران تردد می‌کنند که از این تعداد در سال گذشته ۲.۱ میلیون خودرو معاینه فنی دریافت کردند.

معاینه فنی

سيد نواب حسيني‌منش، مديرعامل ستاد معاينه فني شهرداري تهران با اشاره به اهميت فرهنگسازي درخصوص اجراي معاينه فني به مهر گفت: موضوعي كه جدا از بحث‌هاي ايجابي و اجباري در بحث گرفتن معاينه فني وجود دارد، مسئله فرهنگسازي خانواده در راستاي اجراي مسئوليت اجتماعي است كه اين وظيفه برعهده رسانه‌ها قرار دارد.

وي با بيان اينكه شهروندان نسبت به معاينه فني بي‌توجه هستند، گفت: متأسفانه شهروندان تا زماني كه اجبار وجود نداشت، اخذ معاينه فني خودرو را ضروري نمي‌دانستند. البته خانواده‌هايي هستند كه معاينه فني را الزام مي‌دانند به‌طوري كه هم‌اكنون بيش از 400هزار پلاك در تهران وجود دارد كه هر ساله معاينه فني خود را مي‌گيرند و افراد منضبطي هستند كه قانون را رعايت مي‌كنند اما در مقابل اكثر افراد به مراكز معاينه فني مراجعه نمي‌كنند.

وي افزود: در پايتخت بيش از ۳ ميليون و ۸۰۰ هزار خودرو با پلاك تهران داريم كه از اين تعداد در سال گذشته يك ميليون و ۲۰۰ هزار خودرو به مراكز معاينه فني مراجعه كرده‌اند اما ساير خودروهايي كه مشمول هستند اصلا مراجعه نكرده‌اند. حسيني منش در ادامه با بيان اينكه خودرو عامل اصلي آلودگي هواي شهر تهران است، گفت: فرقي نمي‌كند خودروي سبك يا سنگين باشد.

  • بي‌توجهي به فرسوده‌ها

خودرو عامل اصلي آلودگي هواست و شهرداري تهران به جد نسبت به موضوع معاينه فني حساس است و در دوره مديريت جديد دستور داده شده تا خودروهاي شهرداري از سلامت برخوردار باشند. حسيني‌منش با اشاره به اينكه ميزان خودروهاي مردودي ازجمله تاكسي‌ها و اتوبوس‌ها از نُرم مراكز معاينه فني افزايش يافته است، گفت: براي حل آلودگي هوا مصوبه قانوني كشور را داريم كه بابت خودروهاي توليد داخل كه بيشتر از ۸ ليتر بنزين مصرف مي‌كنند، يك خودروي فرسوده از رده خارج شود اما چرا اين موضوع توسط برخي افراد وتو مي‌شود؟ از طرفي قانون فيلتر دوده را براي خودروهاي سنگين داشتيم اما چرا اجرا نشد؟ قانون‌ها وجود دارد اما دستگاه‌ها اجرا نمي‌كنند.

  • 10خط براي معاينه موتورها

مديرعامل ستاد معاينه فني شهرداري تهران در ادامه با اشاره به ضرورت معاينه فني موتورسيكلت‌هاي شهر تهران اظهارداشت: موتورسيكلت‌ها از لحاظ معاينه فني و همچنين آلودگي صوتي دچار مشكلاتي هستند كه نسبت به حل اين مشكل بي‌توجهي مي‌شود. حسيني منش با بيان اينكه موتورسيكلت‌ها به هيچ نوع قانوني پايبند نيستند، گفت: موتورسيكلت‌ها هيچ قانوني اعم از ترافيك و قوانين راهنمايي و رانندگي را رعايت نمي‌كنند و تا‌كنون برخورد مناسبي نيز با آنها نشده است.

وي با بيان اينكه در حوزه معاينه فني، شهرداري تهران ۱۰ خط مكانيزه ويژه موتورسيكلت را در مراكز معاينه فني ايجاد كرده است، افزود: در سال گذشته از حدود ۴ ميليون موتورسيكلتي كه در شهر تهران وجود دارد، فقط ۲۰۰ دستگاه موتورسيكلت به مراكز معاينه فني شهر تهران مراجعه كردند. حسيني منش تصريح كرد: عدم‌مراجعه موتورسيكلت‌ها به مراكز معاينه فني نشان‌دهنده اين است كه اهميتي براي موضوع سلامت موتور و معاينه فني قائل نمي‌شوند.

از طرفي در وزارت كشور تا به امروز دستورالعملي براي چگونگي اجراي معاينه فني موتورسيكلت تهيه نشده است. وي خاطرنشان كرد: البته شهرداري تهران دستورالعملي را طبق استانداردهاي موجود در دنيا تهيه كرده كه براساس آن موتورسيكلت‌هايي كه نياز به معاينه فني دارند، نيازشان در مراكز برطرف شود.

حسيني منش در رابطه با طرح ترافيك موتورسيكلت‌ها نيز گفت: با توجه به اينكه قرار بود طرح ترافيك موتورسيكلت‌ها اجرا شود و الزام معاينه فني براي اين طرح بيش از هزار دستگاه موتورسيكلت به مراكز معاينه فني مراجعه كردند. در مجموع بايد گفت كار معاينه فني در مراكز انجام مي‌شود اما نه در سيمفا ثبت مي‌شود و نه دستورالعملي در وزارت كشور براي آن وجود دارد.

کد خبر 389931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha