همشهری آنلاین: مدیردفتر بهبود تغذیه جامعه وزرات بهداشت گفت: زلزله‌زدگان حتی الامکان از غذاهای کنسرو شده استفاده کنند.

زلزله در کرمانشاه

 به گزارش همشهري آنلاين، زهرا عبداللهی افزود : با توجه به نياز تنوع مصرف مواد غذايي، از كنــسروهاي مخـتلف و مـناسب (لوبيا، عدس، تن ماهي و .....) و ترجیحا از کنسروها بر پایه حبوبات مثل کنسرو لوبیا و عدس استفاده شود.

وی افزود: در این شرایط از انواع کمپوت‌ها می توان به جای میوه‌ها استفاده کرد، از کنسروها و کمپوت‌های آسیب دیده (قوطی کج شده، سوراخ شده، بادکرده) به هیچ وجه استفاده نشود، از مواد غذایی بسته بندی شده که بسته‌های آنها آسیب دیده اجتناب شود.

مدیردفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بیان کرد: از مواد غذایی بسته بندی شده که دارای نشانگرهای رنگی تغذیه ای است توزیع شود تا افراد پر خطر با آگاهی و با درنظر گرفتن حداقل قند، نمک و چربی استفاده کنند، قبل از تهیه و مصرف غذاهای کنسرو شده حتما به تاریخ تولید و انقضاء آن دقت شود.

وی افزود: در ماه‌های سرد توام با بارندگی، مواد غذایی را از انجماد بايد محافظت كرد و مواد غذایی خشک را از رطوبت حفظ کرد.

عبداللهی افزود: ازنگهداری غذاهای پخته شده درچادر جدا خودداری شود. در صورت سرد بودن هوا (دماي پايين تر از 4+ درجه سانتی گراد) مواد غذایی باقیمانده را در هوای سرد بیرون نگهداري كنيد.

وی بیان داشت: زلزله زدگان گوشت چرخ شده به هیچ وجه نگهداری نكنند، غذاي پرانرژي، قاشق و ني براي معلولين فراهم و از مصرف غذاهاي کپک زده، ترشیده، آلوده به حشرات خودداري شود.

وی افزود: تخم مرغ با پوسته سالم را می‌توان در شرایط معمولی نگهداری كنيد و در صورت گرم بودن هوا، بهتر است در عرض 15 روز مصرف شود. براي پيشگيري از سوء تغذيه مادران باردار و كودكان زير دو سال بايد مكمل‌هاي آهن و مولتي ويتامين مینرال براساس دستورالعمل در اختيار آنان قرار گيرد.

عبداللهی خاطرنشان کرد: در برنامه ريزي تغذيه همگاني بايد نيازهاي اضافي زنان باردار و شيرده مد نظر قرار گيرد. براي كودك زير 2 سال به ازای هر دو روز يك بسته غذاي كمكي آماده تهيه شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه اعلام کرد: واكسيناسيون كودكان مطابق جدول واكسيناسيون به موقع بايد انجام شود. زمانی که غذاهای پخته شده در دمای اتاق سرد شوند، باکتری‌ها شروع به رشد می‌کنند و هر چه زمان مصرف به تعویق افتد خطر افزایش می‌یابد لذا غذاهای پخته شده هر چه سریعتر باید مصرف شوند.

وی افزود: مواد غذايي پخته شده تا زمانيكه هنوز گرم هستند خورده شوند و غذاي از قبل آماده شده مجدداً بطور كامل گرم شود.مواد غذايي بصورت پوشيده نگهداري شوند. قبل از آماده كردن غذاي كمكي و غذا دادن به بچه، دستهايشان را بشویید سبزی و میوه‌های خام را قبل از مصرف بایستی به دقت شسته و سالم سازی کنید.

عبداللهی ادامه داد: برای استفاده از میوه و سبزیجات قبل از مصرف باید پوست کنده شوند. قبل از تهیه و قبل از سرو غذا می‌بایست دست‌ها شسته شود مخصوصاً بعد از استفاده از توالت و تعویض لباس بچه و بعد از دست زدن به حیوانات باید دست‌ها شسته شود.

وی افزود: ترجيحا از خرما و كشمش به مقدار کم بجاي قند در كنار چاي استفاده كنيد. سعی شود از خرماهای بسته بندی در احجام کوچک توزیع شود. مصرف ميوه، سبزي تازه ،شیرو لبنيات کم چرب استریلیزه و پاستوریزه توصیه می‌شود.

کد خبر 389898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha