یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: «دو چشم بی سو»، «کیمیا»، «به آهستگی»، «در انتظار معجزه»، «شب»، «هر شب تنهایی»، «آسمان هشتم» و «قیصر» از جمله آثار سینمای ایران هستند که داستانشان در مشهد روایت شده و بخش‌هایی از موضوع به زیارت و زائران حرم حضرت امام رضا (ع) مربوط می‌شود.

سینما

به گزارش ایسنا، « دو چشم بی‌سو» در سال 1362 از اولین آثار سینمای پس از انقلاب است که به این موضوع می‌پردازد.

«مشهدی ایمان عشق رفتن به جبهه را در سر دارد، برای همین بدهکاری‌هایش را تسویه می کند، دخترش را به خانه بخت می‌فرستد و فرزند نابینایش را از روستا به بیمارستانی در تهران می برد، ولیکن دامادش و پسرش زودتر از او به جبهه می‌روند و با شهادت داماد و مجروح شدن پسرش و همینطور برای کمک به خانواده‌های بی سرپرست روستا، مشهدی ایمان در روستا ماندگار می‌شود، ولی برای اینکه مشکلات رفتن به جبهه از سر راهش برداشته شود به امام رضا(ع) پناه می‌برد و همان جاست که شفای فرزندش را می گیرد».

محمد کاسبی و مجید مجیدی بازیگران اصلی این فیلم به کارگردانی محسن مخملباف هستند.

«کیمیا» به کارگردانی احمدرضا درویش که در سال 1373 ساخته شد، بخش‌هایی از داستانش در مشهد روایت می‌شود.

در آغاز جنگ تحمیلی، همسر رضا باردار است و باید مورد عمل جراحی قرار گیرد. رضا او را به بیمارستان می‌رساند و خود به اسارت قوای دشمن درمی‌آید. همسر رضا حین عمل جراحی می‌میرد و شکوه جراح، فرزند رضا را نجات می‌دهد. پس از گذشت 9 سال وقتی رضا از اسارت آزاد می‌شود پی‌می‌برد که همه اعضای خانواده‌اش را از دست داده است. حال او در جستجوی تنها بازمانده خود، فرزندش است. کیمیا فرزند رضا نزد «شکوه» در مشهد زندگی می‌کند. مشکل اینجاست که «شکوه» به طور کامل به کیمیا وابسته است.

در این فیلم که خسرو شکیبایی، بیتا فرهی و رضا کیانیان نقش‌های اصلی این فیلم را بازی می‌کنند.

«به آهستگی» ساخته مازیار میری در سال 1384 که با تصویر حرم مطهر امام رضا(ع) هم به پایان می‌رسد با بازی محمد رضا فروتن، نیلوفر خوش خلق، مریم بوبانی و حسن پورشیرازی درباره محمود کارگر جوشکار ساده راه آهن است که دور از خانواده در جنوب کار می‌کند. به او خبر می‌رسد که زنش پری که دچار بیماری عصبی است، مدتی است از خانه رفته و فرزندش را پیش مادر و پدر محمود گذاشته. محمود با وجود سخت‌گیری‌های کارفرمایش، به خانه‌اش در کرج برمی‌گردد و سعی می کند زنش را پیدا کند. از زن صاحب خانه و نجار همسایه و اقوام پری و پدر و مادر خودش سراغ زن را می‌گیرد، اما هیچ کس از او خبری ندارد. همسایه نجارش، او را راهنمایی می‌کند تا به پزشکی قانونی سر بزند. محمود پس از چند روز، جنازه زنی با مشخصات پری را می‌یابد و او را در مراسمی به خاک می سپارد. پس از مدتی، قصاب محل خبر می آورد که پری را در مشهد دیده و رد او را یافته است. در این فاصله محمود کارش را از دست می‌دهد و از سوی همه نزدیکانش طرد می‌شود. بازرسی که مأمور پیگیری ماجرا شده، به تدریج کنار می‌کشد و شبی که محمود در حال نماز خواندن است، پری سر می‌رسد. محمود او را با سئوال‌های زیادی رو به رو می‌کند و پری درباره چند روز از سفرش به مشهد توضیحاتی می‌دهد (که در آنجا با یک استاد دانشگاه آشنا شده و او پری را پناه داده). پری اعتراف می‌کند که در مشهد حالش خوب بوده و دیگر احساس بیماری نمی کرده. به همین دلیل آنها را پس از گذشت زمان، هنگامی که محمود پی به پاکی همسرش، رفع سوءتفاهم‌ها و دروغ های اطرافیان می‌شود، به مشهد نقل مکان می‌کنند.

در فیلم «شب» به کارگردانی رسول صدرعاملی که در سال 1386 ساخته شد، داستان فیلم در مشهد می‌گذرد و در بخش‌هایی نیز شاهد حضور شخصیت‌های فیلم در حرم مطهر امام رضا (ع) و تحول شخصیتی آن‌ها هستیم.

گروهبان جوان که در آستانه ازدواج با دختر مورد علاقه‌اش است باید خلافکار باسابقه و فراری‌ای را به زندان بازگرداند، اما بارش شدید برف، نقل و انتقال را با اشکال مواجه و یا متوقف کرده است. گروهبان چاره‌ای ندارد تا صبح روز بعد را با زندانی‌اش در مشهد بگذارند، او به سختی جایی را برای اقامت در یک میهمان‌پذیر پیدا می‌کند. در ادامه شب اما گروهبان مسموم و توسط مالک میهمانخانه به بیمارستان منتقل می‌شود، مهمانخانه‌چی که مرد میانسال پاکدلی است به خلافکار پیر اعتماد می‌کند تا او بتواند پیرزنی را که مشتاق سلامتی همسر بستری‌اش در بیمارستان است، به زیارت امام رضا (ع) ببرد. پیرمرد باز می‌گردد اما از زندانی خبری نمی‌شود. گروهبان و میهمان‌خانه‌چی در اوج پریشانی و ناامیدی به بارگاه امام پناه می‌برند تا آرامش بگیرند. اما زندانی نیز تحت تأثیر زیارت خود از فرار منصرف و بازمی‌گردد. عزت‌الله انتظامی، خسروشکیبایی و امین حیایی بازیگران سه نسل سینمای ایران در این فیلم نقش‌های اصلی را ایفا می‌کنند.

رسول صدرعاملی در «هر شب تنهایی» هم بستر اصلی داستانش را در مشهد قرار می دهد.

عطیه (لیلا حاتمی) نویسنده و مجری یک برنامه خانوادگی رادیوست. او هر روز به سؤالات شنوندگان این برنامه پاسخ می دهد و به آنها توصیه می‌کند با همسرشان چگونه باشند تا زندگی زناشویی بهتری داشته باشند. عطیه به شهر مقدس مشهد آمده است، اما او درگیر مناسبات خود و همسرش(حامد بهداد) است و مشکلی دارد که حل نشدنی است.

در پایان این فیلم شاهد تحول شخصیتی و عقیدتی عطیه هستیم.

«در انتظار معجزه» قسمت سوم این سه گانه است. درباره امیر و مهرانه زن و شوهری که چشم دیدن یکدیگر را ندارند. ازدواج سه سال پیش آنها اشتباه بوده و زندگی جهنمی آنها امان شان را بریده اما ناگزیرند یک شبانه روز یکدیگر را تحمل کنند. این زن و شوهر همراه دخترشان به مشهد می‌روند.

حمید فرخ نژاد، پریوش نظریه و بیتا فرهی در این فیلم به کارگردانی رسول صدرعاملی ایفای نقش می کنند.

«آسمان هشتم» به کارگردانی حسن نجفی که در سال 89 ساخته شد از آخرین فیلم‌های ساخته شده با این موضوع است.

«یک خانواده باکویی برای زیارت به مشهد مقدس می‌آیند اما در بدو ورود با مشکل مواجه می‌شوند. رحمت دانشجوی سال آخر پزشکی با این خانواده آشنا شده و این آشنایی زمینه اتفاقات و حوادث جدیدی را رقم می‌زند. »

در این فیلم محمد کاسبی را در لباس خدام امام رضا(ع) می بینیم.

رحیم نوروزی، خالده قلی‌اوا، زلفیه حسین اوا، قربان مسیم اوف و مهدی فقیه دیگر بازیگران این فیلم هستند.

از آثار سینمایی قبل از انقلاب هم می توان به فیلم «قیصر» ساخته مسعود کیمیایی اشاره کرد. «بردن ننه مشهدی به مشهد» قولی بود که قیصر به ننه مشهدی داده بود و از آن به عنوان تنها کارش در دنیا یاد می‌کرد.

در این فیلم شاهد حضور «قیصر» با بازی بهروز وثوقی در حرم امام رضا(ع) و راز و نیازش با خدا هستیم.

کد خبر 389880

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha