سهم صفر ایران در ترانزیت مبادلات ۷ میلیون تنی هند و روسیه باعث شد عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر مشاور در امور خارجی هند زبان به گلایه بگشاید و توجه بیشتر هندوستان به این مسئله را طلب کند.

به گزارش همشهري، كريدور شمال - جنوب‌ كه بخش مهمي از آن از خاك ايران مي‌گذرد، به‌عنوان مهم‌ترين و مناسب‌ترين حلقه ترانزيت كالا بين آسيا و اروپا مطرح شده است و ايران و روسيه كه ازجمله بنيانگذاران اصلي اين كريدور نيز به شمار مي‌آيند در دو سوي اين مسير حمل‌ونقل بين‌المللي قرار گرفته‌اند و نقش قابل‌توجهي در توسعه آن دارند. از سوي ديگر توسعه بند چابهار نيز به‌عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران كه هم پايه و اساس كريدور چابهار است و هم يكي از دروازه‌هاي اصلي كريدور شمال- جنوب محسوب مي‌شود،

با همكاري هندي‌ها انجام مي‌شود و در هفته‌هاي اخير با ورود محموله‌هاي گندم هند و ترانزيت آنها به افغانستان پيش گشايش شده است اما بااين‌همه، هنوز روابط تجاري 3 كشور هند، ايران و روسيه با يكديگر پيوند نخورده است و ايران هيچ سهمي از ترانزيت كالا بين هند و روسيه ندارد؛ مسئله‌اي كه مبناي گلايه‌مندي وزير راه و شهرسازي كشورمان از وزير مشاور در امور خارجي هند است.

به گزارش ايرنا، عباس آخوندي در حاشيه همايش توسعه همكاري منطقه‌اي براي افغانستان (RECCA) در عشق‌آباد، در ديداري كه با مبشر جاويد اكبر، وزير مشاور در امور خارجي هند داشت، بحث محروميت ايران از همكاري ضعيف تجاري 3 كشور هندوستان، ايران و روسيه در چارچوب كريدور شمال - جنوب را پيش كشيد. آخوندي با اشاره به حجم 7ميليون تني مبادلات تجاري سالانه ميان هندوستان و روسيه و سهم صفر ايران در ترانزيت اين مبادلات، تأكيد كرد: اين رويه نيازمند تجديدنظر در سياست‌هاي همكاري تجاري 3 كشور در كريدور شمال - جنوب خواهد بود؛ امري كه از سوي رئيس‌جمهور روسيه استقبال شده و در ادامه توجه بيشتر هندوستان را مي‌طلبد.

در اين ديدار، جاويد اكبر، وزير مشاور در امور خارجي هند، از پيشنهاد ايران براي گسترش مبادلات تجاري 2كشور استقبال كرد و آن را نيازمند افزايش سطح همكاري‌ها دانست كه البته جزو موضوعاتي است كه از نزديك و به‌طور جدي‌تري بايد توسط مقام‌هاي هر دو كشور پيگيري شود. وي ادامه داد: برگزاري كميسيون مشترك اقتصادي 2كشور مي‌تواند به بهبود مناسبات و روابط تجاري و اقتصادي آنها كمك شاياني كند. به گزارش همشهري، ايران در مركز كريدور شمال - جنوب قرار دارد و مي‌تواند در ترانزيت مبادلات روسيه و هند از نزديك‌ترين مسير ممكن يعني از آب‌هاي اقيانوس هند تا آب‌هاي درياي خزر و بالعكس نقش مهمي ايفا كند.

يك‌سوي كريدور ترانزيتي شمال- جنوب از طريق بنادر جنوبي كشور به حوزه اقيانوس هند و بندر بمبئي وصل مي‌شود و در سوي ديگر، در شمال ايران، اين مسير از طريق بنادر انزلي و اميرآباد و آب‌هاي درياي خزر به بنادر آستراخان و لاگان روسيه متصل مي‌شود.

همچنين با استفاده از كريدور شمال - جنوب و بهره‌برداري از فاز توسعه‌اي بندر چابهار، افغانستان نيز از طريق مسير ايران به بنادر غرب هند دسترسي پيدا مي‌كند و براي تجارت با هند، از مسير پاكستان بي‌نياز مي‌شود. در اين ميان با توجه به معادن سرشار افغانستان و همچنين نياز بازار اين كشور به كالاهاي ساخته‌شده هندي، انتظار مي‌رود در شرايطي كه پاكستان اجازه ترانزيت كالاهاي هندي از خاك خود به افغانستان را نمي‌دهد، با افتتاح بندر چابهار حجم تجارت بين افغانستان، هند و ايران افزايش يابد.

کد خبر 388774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha