وقوع زلزله در استان کرمانشاه که خرابی‌های بسیاری به‌خصوص در روستاهای این استان غربی کشور به‌وجود آورد، موجب حضور همه‌جانبه نهادهای مسئول در مدیریت بحران، امداد‌رسانی وحتی نیروهای داوطلب مردمی شد.

زلزله

مديريت شهري تهران هم حضور گسترده و پررنگي در كمك به مناطق زلزله‌زده داشته است. شهرداري تهران تجهيزات مورد نياز را براي زلزله‌زدگان ارسال كرده و تعدادي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران نيز صبح روز پنجشنبه بازديدي از برخي مناطق استان كرمانشاه داشتند. در بازديد رئيس و جمعي از اعضاي شوراي شهر تهران از مناطق زلزله‌زده كرمانشاه و سر‌پل‌ذهاب مشخص شد كه نايلون و حمام صحرايي اولويت نخست نيازمندي زلزله‌زدگان غرب كشور است.

به گزارش شهرنوشت، محسن‌هاشمي، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران به همراه شهربانو اماني و محمد عليخاني، دو عضو كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر بودند كه از مناطق زلزله‌زده بازديد كردند. در اين بازديد اعضاي شوراي شهر در جلسه‌اي با استاندار كرمانشاه در جريان فعاليت‌هاي تيم‌هاي تخصصي در اين حادثه و حضور سازمان‌ها و ارگان‌هاي خدمات‌رسان قرار گرفتند.

طي اين جلسه با بيان كمبودها و مشكلات زلزله‌زدگان غرب كشور عنوان شد كه نايلون و حمام صحرايي اولويت نخست نيازمندي اين افراد است. در اين جلسه، هاشمي هم به ارائه گزارش اقلام ارسالي توسط شهرداري تهران پرداخت و عنوان كرد: شهرداري تهران و شوراي شهر از هيچ كمكي به هموطنان زلزله‌زده كوتاهي نخواهند كرد و از روز اول حادثه تاكنون حدود٦٠٠ نفر از نيروهاي عملياتي و خدماتي شهرداري در حال كمك به زلزله‌زدگان هستند.

شهربانو اماني، عضو كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران هم با اشاره به ديدار با هوشنگ بازوند، استاندار كرمانشاه گفت: در ملاقاتمان با استاندار، آقاي يزداني،‌معاون خدمات شهري شهرداري تهران نيز گزارشي از خدمات شهرداري ارائه دادند و در ادامه استاندار به تشريح شرايط و معضلات مناطق زلزله‌زده پرداخت. وي با اشاره به گزارش‌هاي استاندار ادامه داد:

به گفته استاندار كرمانشاه مدارس تخليه شده از روز دوشنبه و ادارات از امروز، شنبه باز مي‌شوند. اما نظافت شهر سرپل‌ذهاب مشكل جدي داشته و هم‌اكنون شهر با معضل انباشت زباله‌ روبه‌روست. اين عضو شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه در ابتداي ورودمان به شهر با بوي بد سولفور مواجه شديم، ادامه داد: به‌صورت رسمي ۴۳۷ نفر دفن شدند، اما ميزان تخريب زياد بوده و براساس آمار ۱۹۳۱ روستا تحت‌تأثير زلزله قرار گرفته و برخي كامل با خاك يكسان شده‌اند. تاسيسات انتقال آب، گاز و برق ضعيف است.

اماني با اشاره به اينكه براساس برآوردهاي اوليه ۳۵ هزار خانه تخريب شده است، گفت: از كل خانه‌هاي تخريب شده ۱۲ هزار خانه صددرصد و ۱۵ هزار خانه بين ۲۰ تا ۷۰ درصد تخريب شده‌اند. همچنين دولت ۹۴۰ ميليارد تومان براي كمك به استان‌ها اختصاص داده كه از اين تعداد ۲۸۱ ميليارد تومان كمك بلاعوض است. به گفته شهربانو اماني به نقل از استاندار كرمانشاه هم‌اكنون مشكل، توزيع چادر بوده و مواد غذايي به راحتي و فراواني يافت مي‌شود.

همچنين كمك‌هاي شخصي‌اي كه توسط خود مردم توزيع مي‌شود موجب به هم ريختگي امر توزيع شده و امدادرساني را آشفته كرده است. اماني با اشاره به مشاهدات خود و بازديد از سرپل ذهاب ادامه داد: ورودي شهر پر از بسته‌هاي آب بود و خانه شهردار نيز به‌صورت كامل خراب شده است.

در شهر جمع‌آوري زباله يكي از جدي‌ترين مشكلات است؛ به‌خصوص آنكه پوشاك دست دوم ارسال شده و از آنجايي كه مردم آنها را نمي‌پوشند، لباس‌ها كنار خيابان‌ها رها شده است. او به اقدامات شهرداري تهران در مناطق زلزله‌زده اشاره كرد و گفت: تيم شهر سالم، تيمي از بهشت‌زهرا، آتش‌نشاني و خدمات شهري مستقر شده‌اند. 2پزشك و 4آمبولانس به ۴۰ روستا سرزده و به ۵۰۰ نفر خدمت‌رساني كردند.

  • ارسال تجهيزات مورد نياز

نماينده شهرداري تهران در منطقه زلزله‌زده كرمانشاه نيز درباره شيوه خدمات‌رساني نيروهاي شهرداري تهران گفت: تاكنون 100تن اقلام مختلف توسط بسيج شهرداري تهران توزيع شده است. كامران زنگيشه با اشاره‌ به دستور دكتر نجفي براي خدمت‌رساني نيروها در مناطق حادثه‌ديده، افزود:

شهرداري تهران از ساعات اوليه حادثه در منطقه حاضر است.مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهرداري تهران ادامه داد: امكانات و تجهيزات به منطقه سرپل ذهاب و ديگر مناطق زلزله‌زده با سرعت ارسال مي‌شود. وي با اشاره به جمع‌آوري زباله و پاكسازي و نظافت در 2شيفت توسط 164كارگر خدمات شهري در مناطق زلزله‌زده تصريح كرد:

اين در حالي است كه انتقال زباله توسط 6 بابكت به خارج از محل حادثه از ديگر اقدامات بوده است. نماينده شهرداري تهران در مناطق زلزله‌زده كرمانشاه با بيان اينكه امدادرساني به منازل افراد زلزله‌زده توسط پرسنل 137صورت مي‌گيرد، اضافه كرد: بازگشايي و دسترسي به منازل با ادوات برش توسط 137شهرداري تهران انجام مي‌شود. وي با اشاره به توزيع 100تن اقلام مختلف توسط بسيج شهرداري تهران خاطرنشان كرد: كمك‌هاي مردمي در 2شيفت توسط 10دستگاه ماشين‌آلات همچون كاميون و كاميونت از ديگر اقدامات است.

همچنين اقلام و موادغذايي اهدايي شهرداري تهران در بين 70روستاي مختلف طي 2روز توزيع شد. از سوي ديگر معاون عمليات و مقابله سازمان مديريت بحران تهران با اشاره به حضور نيروهاي امدادي شهرداري تهران در شهرستان سرپل ذهاب گفت: نيروهاي سامانه 137و آتش‌نشاني، 83معبر مسدود اين شهرستان را بازگشايي كرده‌اند. محسن نادي در گفت‌وگو با شهرنوشت، افزود:

باتوجه به‌شدت آسيب در شهرستان سرپل ذهاب و نياز بيشتر مردم اين منطقه به امدادرساني و آسيب ساختمان شهرداري سرپل ذهاب و آسيب‌ديدگي نيروهاي شهري آن، نيروهاي شهرداري تهران براي كمك به ارائه خدمات شهري به اين شهرستان اعزام و از ساعات اوليه روز دوشنبه فعاليت خود را آغاز كرده‌اند.

وي افزود: با توجه به‌شدت تخريب واحدهاي مسكوني نيروهاي آتش‌نشاني و 137در 3روز گذشته 94دستگاه خودرو را از زير آوار خارج كرده‌اند. نادي با اشاره به اينكه چادر امدادي مهم‌ترين نياز زلزله‌زدگان است، تصريح كرد: با كمك‌هاي صورت‌گرفته وضعيت نابسامان اسكان اضطراري، كمبود چادر و اقلام بهداشتي در شهر سرپل ذهاب تا حدودي زيادي برطرف شده و شرايط بهتري در اين منطقه حاكم است.

جدول

کد خبر 388760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha