همشهری آنلاین: یک اثر هنری از لئوناردو داوینچی که بسیاری از کارشناسان آن را «بزرگ‌ترین کشف قرن بیست و یکم» می‌دانند، در حراجی روز چهارشنبه در کریستیز نیویورک ۴۵۰ میلیون دلار چکش خورد و تمام رکوردهای دنیای هنر را فروریخت.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از نيويورك‌تايمز و گاردين، تابلويي كه نقاش نامدار حدود 500 سال پيش از چهره حضرت مسيح كشيده بود و امروز آن را با نام «نجات‌دهنده جهان» مي‌شناسند، با قيمت پايه 100 ميليون دلار وارد حراجي كريستيز شد. يوسي پيلكانن به مدت حدود 20 دقيقه چكش را دست داشت و قيمت‌هاي پيشنهادي را اعلام مي‌كرد. در لحظه‌اي كه انتظار مي‌رفت كار فروش «سالواتور موندي» با 200 ميليون دلار به پايان رسيده باشد، ناگهان حراجي از سر گرفته شد و قيمت تا 332 ميليون دلار بالا رفت.

كار با حضور شش خريدار نهايي ادامه داشت و وقتي آخرين پيشنهاد به مرز 400 ميليون دلار رسيد، پيلكانن فرياد زد: «آقايان و خانم‌ها، تابلوي داوينچي به قيمت 400 ميليون دلار فروخته شد.» قيمت نهايي 450 ميليون دلار هم با در نظر گرفتن حق كميسيون كريستيز و ديگر هزينه‌ها اعلام شده است. مديران حراجي قصد ندارند نام و هويت خريدار يا حتي منطقه و سرزمين او را اعلام كنند و اگر خريدار تصميم بگيرد، مي‌تواند از هويت خودش رونمايي كند.

به اين ترتيب، «نجات‌دهنده جهان» كه حوالي سال 1500 خلق شده، گران‌ترين اثر تاريخ هنر تا امروز است كه در يك حراجي عمومي يا خصوصي به فروش مي‌رسد. پيش‌تر چهره‌هايي چون پابلو پيكاسو با 179 ميليون دلار و آمادئو موديلياني با 170 ميليون دلار در اين عرصه پيشتاز بودند. هر چند تصور مي‌شود پل سزان با 250 ميليون دلار و پل گوگن با 300 ميليون دلار پس از تابلوي 450 ميليون دلاري نابغه ايتاليايي دوران رنسانس در رده‌هاي بعد قرار دارند.

كريستيز كه «سالواتور موندي» را «بزرگ‌ترين كشف هنري قرن 21» مي‌داند، آن را ماه گذشته به نمايش عمومي گذاشت. اين تابلو كه حضرت مسيح را با گويي بلورين در دست نشان مي‌دهد، سال‌ها گم شده بود و پس از پيدا شدن ترميم و بازسازي شد. دمیتری ریبولوفلیف (ميلياردر روس و مالك باشگاه فوتبال موناكو) كه تابلو را چند سال پيش با 127 ميليون دلار از چنگ يك مجموعه‌دار فرانسوي به نام ايو بوويه درآورده بود، آن را به كريستيز سپرده و حالا به نظر مي‌رسد رقمي در حدود 270 ميليون دلار از فروش تابلو سود كرده است.

بوويه هم در 2013 «نجات‌دهنده جهان» را با 50 ميليون دلار از حراجي ساثبيز خريده بود. سرنوشت گران‌ترين و ارزشمندترين تابلوي تاريخ هنر البته عجيب‌تر از اينهاست؛ كمتر كسي تصور مي‌كرد اثري كه سال 2005 فقط 10 هزار دلار فروخته شده است، 12 سال بعد بتواند ركورد 450 ميليون دلار را بزند. اين بازديدكنندگان نشنال گالري لندن در 2011 بودند كه نخستين بار نسخه بازسازي‌شده تابلو را تماشا كردند.

کد خبر 388737

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha