سیدمحمد فخار: گلایه شهروندان تهرانی به تبلیغات روی ۹۲۰اتوبوس شهر، موجب شد هجدهمین جلسه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر در یکی از اتوبوس‌های شهری که تبلیغات روی شیشه‌های آن حک شده، برگزار شود تا موضوع اعتراض مردم را بررسی کنند.

اتوبوس تبلیغات

اين اتفاق در حالي افتاد كه شهروندان تهراني و برخي از اعضاي شوراي شهر در هفته‌هاي اخيرگلايه‌هايي را درباره تبليغات اتوبوسي مطرح كرده بودند. روزنامه همشهري نيز در گزارشي كه هفته گذشته منتشر كرد به اين مسئله پرداخته بود. برخي شهروندان اعتقاد دارند اگرچه تبليغات روي اتوبوس‌ها به دليل تنوع رنگ موجب ايجاد فضاي شادي در شهر مي‌شود اما برخي ديگر از شهروندان نيز اعتقاد دارند پوشاندن پنجره‌ها با تبليغ موجب مي‌شود در زمان تاريكي هوا نتوان به خوبي بيرون اتوبوس را ديد يا ايستگاه مورد نظر را تشخيص داد.

ديدگاه‌هاي متنوع شهروندان موجب شده بود تا محسن‌ پورسيدآقايي، معاون حمل‌ونقل شهرداري تهران هم هفته اخير در خصوص نظرسنجي از شهروندان تهراني در مورد اجراي تبليغات روي اتوبوس‌ها بگويد و از تصميم‌گيري بر اساس نگاه مردم خبر دهد. اگرچه علي گرانمايه‌پور، استاد رشته ارتباطات نيز درباره تبليغات اتوبوسي به همشهري گفته بود: استفاده از تبليغات روي اتوبوس‌ها بايد با نظر يك گروه كارشناسي صورت بگيريد.

  • ديدگاه رئيس شوراي شهر

محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: تبليغات روي اتوبوس‌هاي شهري في‌نفسه ايرادي ندارد و بحث اصلي اين است كه تبليغ روي پنجره را هم بگيرد يا خير؟ وي مي‌افزايد: در موضوع تبليغات 2بحث اساسي و تعيين‌كننده وجود دارد؛ اول اينكه قانون در اين‌باره چه شرايطي را تبيين كرده و پليس راهنمايي و رانندگي مي‌گويد چسباندن هر نوع تبليغ و شيء خارجي روي وسيله نقليه شخصي ممنوع است و بايد درون خودرو مشخص باشد.

از سويي نوعي تبليغات وجود دارد كه از داخل بيرون مشخص باشد. البته پليس راهور هنوز به موضوع تبليغات اعتراضي نداشته اما پرسش اصلي اين است كه تبليغات بدون ديد بيرون به درون ايراد دارد يا با ديد از درون به بيرون مشكل حل مي‌شود؟ از سويي از برخي افراد شنيده‌ام كه برخي تبليغات از درون به بيرون هم مشكل ديد ايجاد مي‌كنند؛ به همين منظور كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا جلسه خود را برگزار كردند تا بررسي دقيق صورت گيرد. بدين‌ترتيب كليت تبليغ ايرادي ندارد. هاشمي خاطرنشان كرد: نكته ديگر اينكه سازمان زيباسازي دراين باره قراردادهايي دارد كه اگر لغو شود، مي‌تواند موجب خسارت براي شهرداري تهران شده و بايد سريع بررسي شود تا در قراردادهاي بعدي اعمال شود.

  • جلسه اتوبوسي كميسيون

روز گذشته اعضاي كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران براي بررسي موضوع، به‌صورت ميداني در يكي از اتوبوس‌هاي شهري حضور يافتند تا به بررسي روند اعتراضات مردمي در اين‌باره بپردازند. بدين‌ترتيب هجدهمين جلسه كميسيون به بحث و بررسي درخصوص مسائل مختلف ازجمله بحث پرچالش تبليغات روي اتوبوس‌ها معطوف شد. اين جلسه به رياست محمد عليخاني، رياست اين كميسيون و همچنين اعضاي آن ازجمله افشين حبيب‌زاده و شهربانو اماني برگزار شد و مهماناني ازجمله محسن پور سيدآقايي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران و پيمان سنندجي مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران در آن حضور داشتند كه به بحث و بررسي درخصوص مسائل مختلف پرداخته شد.

بر اين اساس، برخي تصميمات براي هماهنگي امور ميان شورا و شهرداري مورد بررسي قرار گرفت و در پايان بحث تبليغات سطح بيروني اتوبوس‌ها عنوان شد. در اين راستا يكي از اتوبوس‌هاي سطح شهر مورد بازديد قرار گرفت و ميزان ديد اين اتوبوس‌ها بررسي شد.

  • تبليغات اصلاح مي‌شود

در پي اين جلسه دبير كميسيون عمران از اصلاح تبليغات بدنه اتوبوس‌ها خبر داد و گفت: تبليغات بدنه اتوبوس‌ها حذف نمي‌شود اما اصلاح خواهد شد. آنگونه كه محمدعلي كروني اعلام كرده، در داخل اتوبوس‌ها فضاي بيروني مشخص است اما در شب كه خيابان‌ها تاريك است مشكل ديد وجود دارد و مسافران اذيت مي‌شوند؛ بنابراين قول داده شد در زمان كوتاهي اين نوع مشكلات تبليغات بدنه اتوبوس‌ها برطرف شود. اجراي تبليغات بر عهده سازمان زيباسازي است اما درآمد حاصل از آن متعلق به شركت واحد است و صرف نگهداري اتوبوس‌ها مي‌شود. از سويي پليس بر اين مسئله ورود نكرده و تاكنون موضعي درخصوص تبليغات بدنه اتوبوس‌ها نداشته است.

  • راهي براي درآمد

محمد عليخاني، رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران هم در اين خصوص گفت: اتوبوسراني و حمل‌ونقل ما فقير است چون هنوز يارانه مي‌دهيم و از كمك‌هاي دولت هم محروم است. تبليغات يكي از راه‌هاي درآمد مترو و اتوبوسراني است اما بايد به شكل صحيح انجام شده و حقوق مسافر نبايد تضييع شود كه مسافر فكر كند در زندان متحرك است. عليخاني ادامه داد: در طراحي تبليغات روي اتوبوس‌ها بايد دقت شود كه مزاحمتي براي شهروندان ايجاد نشود؛ ضمن اينكه نبايد از تبليغات محروم شود، ولي شكل آن اگر اشكال دارد، بايد اصلاح شود. البته حجت نظري، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران نصب تبليغات روي اتوبوس‌ها را نقض قانون مي‌داند و مي‌گويد: تبليغات روي بدنه اتوبوس‌ها به اين شكل موجود نقض آشكار مقررات در شهر است و متوليان تبليغات با تبديل كردن اتوبوس‌ها به زندان متحرك موجب نارضايتي شهروندان شده‌اند.

  • قانون چه مي‌گويد؟

براساس ماده 207آيين‌نامه ‌راهنمايي و رانندگي، نصب هر نوع علائم و پلاك‌هاي متفرقه و همچنين الصاق يا نصب يا نقش هر نوع آگهي، نوشته، عكس و نوشتن عبارات و ترسيم نقوش روي شيشه‌ها يا بدنه دروني يا بيروني وسايل نقليه به‌منظور تجارت، تبليغ، نمايش و مانند آن ممنوع است. همچنين ماده5 ضوابط تبليغات در ناوگان حمل‌ونقل عمومي كشور در اين خصوص مي‌گويد: انواع تبليغات مجاز در بدنه خارجي اتوبوس‌ها و ميني‌بوس‌ها، صرفاً روي بدنه‌هاي طرفين (راست و چپ)، مجاز بوده و روي بدنه‌هاي جلو و عقب ممنوع است و در تبصره(1) همين ماده آمده است: هر نوع تبليغات در خارج اتوبوس‌ها و ميني‌بوس‌ها بر چراغ‌ها و شيشه‌ها (جلو، عقب، طرفين و آيينه‌ها) ممنوع است.

کد خبر 388661

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha