عباس یاری: یکی از اتفاق‌های خوبِ این روزها در فضاهای هنری و نگارخانه‌ها برگزاری نمایشگاهی خیره‌کننده و ابتکاری با عنوان «سرخ و سیاه» است

«سرخ و سیاه» در گالری سهراب

«سرخ و سیاه» در گالری سهرابکه همزمان شده با انتشار کتاب نفیسی با همین عنوان و همین مضمون در گالری سهراب تهران در خیابان سمیه. نمایشگاهی که تلاش کرده با دقت و وسواسی مثال زدنی نمونه‌هایی از آرت‌ورک‌های سی سال تبلیغات ایران، در سال‌های قبل از انقلاب را به نمایش بگذارد. اتفاقی بسیار غافلگیرکننده و بی‌نظیر که یادمان می‌اندازد طی سال‌ها، در کانون‌های تبلیغاتی ما بدون امکانات امروزی مثل کامپیوتر، فقط با کاتر و چسب و قیچی چه خلاقیت‌هایی برای معرفی و لانسه کردن یک محصول تجاری به کار می‌رفته است.

بسیاری از بزرگان هنر و گرافیک ایران از جمله زنده‌یاد عباس کیارستمی، زنده‌یاد مرتضی ممیز، محمد محمودی، مجيد بلوچ، محسن ميرزايی، كامران كاتوزيان، امرالله فرهادی، ایرج ‌میرزا علیخانی و ابراهيم حقيقی از همین دفترهای کوچک و با امکانات ابتدایی، طرح‌هایی جذاب و چشم‌نواز خلق کردند و از همین‌ جا سایر عرصه‌های هنری را طی کردند. آگهی‌هایی که بخاطر رنگی نبودن روزنامه‌ها و مجله‌ها اغلب به رنگ‌های سرخ و سياه طراحی و اجرا می‌شد.

اگر به این رشته علاقه دارید، حتما از این جلوه‌های غافلگیرکننده و آموزنده که با پیگیری‌های بسیار از بین بیش از پنج هزار آرت‌ورک انتخاب شده اند، دیدن کنید. 

به دوست هنرمندم جناب شاهين تركمن مدير انتشارات سيته و همکاران گرانقدرش که جمعی از آن‌ها در این تصویر حضور دارند، همین طور خانوادهٔ ترکمن که سهم بسیاری در زنده نگه داشتنِ تبلیغات و گرافیک در این مرز و بوم داشته اند، تبریک می‌گویم.

این شرکت طی سی سال اخیر بیش از نود جلد کتاب در عرصهٔ تبلیغات منتشر کرده است، باورتان می‌شود گاه چه تلاش‌های درخشانی توسط افراد برجسته در این مملکت اتفاق می‌افتد که متاسفانه اغلب بسیاری از استادان دانشگاه و دانشجویان‌شان در همان رشته از آن بی‌خبر اند؟

کد خبر 388642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha