مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: امارات متحده عربی قصد دارد در ادامه برنامه‌های بلند‌پروازانه فضایی‌اش، این بار در مریخ به کشت درخت نخل و کاهو بپردازد.

براساس گزارش BBC، اين كشور قصد آن را دارد كه پيش از ارسال كاوشگر مريخي‌اش به مدار مريخ در سال 2020، البته با همكاري صنايع سنگين ميتسوبيشي، در فضا به كشاورزي بپردازد.

به گفته رشيد الزادي مدير ارشد برنامه‌ريزي استراتژيك آژانس فضايي امارات،‌شباهت‌هاي زيادي ميان بيابان‌هاي زميني و سياره مريخ وجود دارد، چشم‌انداز طبيعت در امارات و حتي خاك آن نيز شباهت زيادي به مريخ دارد. از اين رو امارات قصد دارد سرمايه دو پروژه تحقيقاتي با هدف كشت درختان نخل، كاهو، گوجه‌فرنگي و توت‌فرنگي در مريخ را تامين كند زيرا به گفته الزادي، زماني كه فضانوردان اماراتي به مريخ برسند، به غذا نياز دارند.

دليل انتخاب نخل خرما ارتباط نمادين آن با كشور امارات است و سه گياه ديگر به اين دليل انتخاب شده‌اند كه دانشمندان احتمال قابل كشت بودن آنها در مريخ را بالا مي‌دانند.

الزادي مي‌گويد امارات مي‌خواهد در آينده نقشي مهم داشته باشد و منطقه را به سطحي بالاتر ببرد و اقتصادي فرانفتي، مبتني بر دانش و خلاقيت را بنا كند. امارات پروژه مريخ را فرصتي مناسب براي تربيت نسلي جديد از دانشمندان مي‌داند.

از زمان تاسيس آژانس فضايي امارات در سال 2014،‌اين كشور بيش از 5.4 ميليارد دلار روي پروژه‌هاي مريخي سرمايه‌گذاري كرده‌است كه يكي از آنها ساخت كاوشگري مريخي است كه مدل كامل شده در ابعاد حقيقي آن در نمايشگاه هوانوردي امارات به نمايش گذاشته‌شد.

امارات همچنين درحال تكميل شهر علوم مريخي خود است، مركزي كه قرار است به مطالعه روي سكونت انسان در مريخ اختصاص پيدا كند، اين مركز مجموعه‌اي از فضاهاي گنبدي شكل در دل بيابان است كه فضاي مسكوني و تحقيقاتي بيش از 185 هزار متر مربع دارد و قرار است در آن روي نيازهاي غذايي، آب و انرژي انسان در مريخ تحقيق شود.

کد خبر 388602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha