چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان غذا و دارو آمریکا برای اولین بار مجوز استفاده و فروش قرصی دیجیتال را صادر کرد که می‌تواند ورود قرص به بدن بیمار و هضم شدن دارو را دنبال کند.

قرص

براساس گزارش BBC، اين داروي جديد مي‌تواند آمريكا را در زمينه داروهاي هوشمند و تجسس‌هاي پزشكي در جهان پيشگام سازد. اين دارو كه ابيليفاي (Abilify MyCite) نام دارد يك سيستم حمل داروي هوشمند براي انتقال داروي ضد‌روان‌پريشي آريپيپرازول است كه براي درمان اسكيزوفرني و اختلال دو قطبي كاربرد دارد.

اكنون براي اولين‌بار پزشكاني كه اين دارو را تجويز مي‌كنند مي‌توانند از روند مصرف آن آگاه شوند و دريابند كه بيمار اصلا دارو را مصرف كرده‌است يا نه؟

سيستم ردياب اين قرص هوشمند از حسگري قابل هضم هم‌اندازه يك دانه شن برخوردار است كه IEM نام داشته و از مقادير ايمني از مس، منيزيم و سيليكون ساخته شده‌است.

زماني كه قرص بلعيده مي‌شود، اسيد‌هاي معده حسگر را فعال مي‌كنند و سيگنال‌هاي الكتريكي را به ابزار الكتريكي پوشيدني كه روي قفسه سينه بيمار نصب شده ارسال مي‌كند. اين برچسب داده‌هاي زماني و تاريخي مصرف دارو را ثبت كرده و اطلاعات را به اپليكيشني ارسال مي‌كند.

كاربر اين اپليكيشن كه علاوه بر بيمار مي‌تواند عضوي از خانواده يا پزشك بيمار نيز باشد، مي‌توانند اين داده‌ها را كنترل كنند تا زمان مصرف دارو را با دقتي بالا مشخص كنند. به بياني ديگر،‌بيماران با وجود اين دارو ديگر راهي براي پنهان كردن قرص در زير بالش نخواهند داشت.

یکی از مشکلات درمان بیماری‌های روان‌پريشي، خودداری بیمار از خوردن دارو است، اما تولیدکنندگان این سیستم می‌گویند روشن نیست که آیا این قرص دیجیتال می‌تواند به این کمک کند که بیمار حتما دارویش را مصرف کند.

علاوه بر این تولیدکنندگان این سیستم می‌گویند مطلع شدن از شروع هضم قرص ممکن است بین نیم ساعت تا دو ساعت طول بکشد و گاهی ممکن است سیستم نتواند آن را ردیابی کند بنابراین، از این قرص برای ردیابی لحظه به لحظه و اینکه آیا در موارد اورژانس هضم و جذب دارو آغاز شده یا نه نباید استفاده شود.

کد خبر 388568

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha