چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

اینترنت نامحدود غیرحجمی از رویاهای خیلی‌ها در ایران است؛اینکه دغدغه حجم دانلود را در اینترنت ثابت نداشته باشند و بتوانند مثلا به راحتی از اپلیکیشن‌های تلویزیون اینترنتی یا موارد دیگر مثل سایت‌های پخش فیلم استفاده کنند.

رؤیای بر باد رفته اینترنت نامحدود

محمدجواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات ديروز با انتشار جدولي خبر از نهايي شدن فروش اينترنت نامحدود در كشور داد. اما مسئله مهم درباره اين اينترنت نامحدود باز هم تعيين سقف دانلود و حجم استفاده از اينترنت است. براساس اعلام وزير ارتباطات اگر مثلا شما مشترك سرويس با سرعت ۱۶مگابيت بر ثانيه باشيد و بيشتر از حد اعلام شده از سوي شركت اينترنت‌تان مصرف كنيد سرعت‌تان به‌صورت خودكار به ۱۲۸ كيلوبيت بر ثانيه سوئيچ مي‌كند. قرار است اين سقف دانلود ميان شركت‌ها رقابتي باشد اما معلوم نيست كه شركت‌ها قرار است چه سقف دانلود ماهانه را تعيين كنند.

بسياري از شركت‌هاي معروف ISP در ايران هم‌اكنون هم مشغول ارائه سرويس‌هاي نامحدود با حدمجاز مصرف 30 تا 40گيگابايت در‌ماه هستند. عملا اما برخلاف كشورهاي ديگر جهان رؤياي اينترنت ثابت نامحدود با قيمت‌هاي منطقي براي كاربران ايراني بار ديگر بر باد رفته است.

  • كشورهاي ديگر از چه اينترنتي استفاده مي‌كنند؟

Fair Usage Policy يا مصرف منصفانه كه وزير ارتباطات به‌عنوان سقف تغيير سرعت در اينترنت ADSL مبتني بر سيم مسي مطرح كرده در كشورهاي ديگر هم ممكن است وجود داشته باشد.البته با يك تفاوت بزرگ مثل سقف ۲۰۰گيگابايت تا يك ترابايتي كاربران در‌ماه و نه حد روياگونه 30 تا 40 گيگابايتي شركت‌هاي ايراني. آن هم درحالي‌كه سرعت بالاي اينترنت براي بسياري تبديل به يك آرزو شده است. در كشوري مانند سنگاپور كه خيلي هم از ما دور نيست، ميانگين سرعت دانلود اينترنت ثابت ۱۶۵مگابيت بر ثانيه است!

  • مشكلات كيفيت اينترنت

اما به غيراز سرعت، شاخص‌هاي كيفي اينترنت ايران وضعيت نامناسبي در مقايسه با استانداردهاي بين‌المللي دارند. به‌خاطر ويژگي‌هاي اينترنت بعد مسافت باعث از دست رفتن بسته‌ها يا به‌اصطلاح packet loss مي‌شود. اين از دست رفتن بسته‌ها همواره باعث قطعي سرويس نمي‌شود اما اگر از حد مجاز فراتر رود به قطع سرويس منجر مي‌شود. اما در عين حال ميزان تأخير يا Latency ايران كه دلايل خاص خود را دارد، باعث افت بيش از حد استاندارد بسته‌ها مي‌شود. اين موضوع در اينترنت ايران به‌خصوص در برخي سرويس‌ها مانند ويدئو يا تماس تصويري بيشتر به چشم مي‌خورد؛ درحالي‌كه در برخي سرويس‌ها مانند دانلود فايل عملا مشكلي ايجاد نمي‌كند؛ به همين دليل هم هست كه مثلا كاربران در زمان‌هايي سرعت دانلود خوبي دارند اما در همان زمان كيفيت بدي را هنگام ديدن يك فيلم اينترنتي مشاهده مي‌كنند.

به بيان واضح‌تر برخي سرويس‌ها مانند دانلود فايل اساسا با تأخير زياد هم قابل كاركردن هستند اما سرويس‌هايي مانند ديدن فيلم به‌صورت آنلاين يا تماس تصويري اينگونه نيستند. در واقع ميزان بالاي Packet Loss در اينترنت ايران يكي از مهم‌ترين دلايل كيفيت پايين سرويس‌هاي اينترنتي است.

رؤیای بر باد رفته اینترنت نامحدود

کد خبر 388564

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha