سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳
۰ نفر

زلزله یکشنبه شب ۲۱ آبان ماه در استان کرمانشاه که موجب داغدار شدن جمع زیادی از هموطنان شد، باعث شده تا دوباره توجه به زلزله، شرایط موجود در زمان وقوع بحران و نهادهای مسئول در این زمان مورد توجه قرار بگیرد.

شورای شهر

براساس گفته‌هاي رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، ري و تجريش 86دستگاه و نهاد مسئوليت مديريت بحران را برعهده دارند كه البته هماهنگي بين آنها بسيار اهميت دارد. اما ديروز رئيس سازمان آب و فاضلاب استان تهران هم كه براي دومين بار در يك‌سال اخير به جلسه شوراي شهر پايتخت آمده بود از اجرايي شدن 73درصد شبكه فاضلاب تهران خبر داد.

  • تعدد مسئولان متولي در بحران

محسن هاشمي ديروز و پيش از شروع جلسه پارلمان شهر، حادثه دلخراش زلزله درغرب كشور را به هموطنان و اقوام مصيبت‌ديده تسليت گفت و با ابراز نگراني بابت زلزله خيزي پايتخت و وضعيت نامناسب تهران از لحاظ تاب‌آوري در برابر زلزله گفت: تهران دچار مشكل بافت فرسوده، جمعيت بالا و عدم‌رعايت استانداردهاي لازم در سازه‌هاي ساختماني است.

محسن هاشمي با اشاره به اينكه جبر جغرافيايي زلزله به‌گونه‌اي است كه نشان نمي‌دهد كي و كجا زلزله خواهد آمد، گفت: كشور ما هر 10سال يك زلزله 7ريشتري را تجربه كرده است و در 25سال گذشته 6درصد كشته‌شدگان كشور به‌دليل زلزله جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته وي، تقريبا هر 150سال يك‌بار يك زلزله 7ريشتري درتهران تجربه شده كه آخرين آن 185سال پيش بوده است. وي آسيب پذيرترين مناطق تهران را مناطق 9، 10، 11، 12، 14، 16 و 17دانست و گفت: مناطق 7، 8، 13، 15، 18، 19 و 20 نيز در جايگاه خطر پذيري متوسط قرار دارند. هاشمي مسئوليت مستقيم مقابله با بحران در شهر تهران را برعهده شهرداري تهران دانست و با سنگين خواندن اين وظيفه گفت: 86دستگاه و نهاد ديگر هم مسئوليت مديريت بحران را برعهده دارند كه البته هماهنگي بين آنها بسيار اهميت دارد.

  • اعزام 300بسيجي شهرداري به منطقه بحران ديده

روز گذشته امين عارف‌نيا، رئيس مركز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران نيز گزارشي از اقدامات شهرداري تهران براي كمك به زلزله‌زدگان غرب كشور ارائه كرد؛ اگرچه ارائه گزارش از سوي وي مورد اعتراض برخي از اعضا قرار گرفت. اين اعضا عقيده داشتند كه ارائه اين گزارش در دستور جلسه ذكر نشده و البته بايد يكي از معاونين اين گزارش را ارائه دهد. در نهايت رئيس مركز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران براي ارائه گزارش پشت تريبون قرار گرفت.

عارف‌نيا در تشريح كمك‌هاي صورت گرفته از سوي شهرداري تهران به اعزام 300نفر از بسيجيان آموزش ديده شهرداري به مناطق زلزله زده غرب كشور سخن گفت و افزود: در راستاي امدادرساني به مناطق زلزله زده يك تيم مديريت بحران از سوي شهرداري تهران به مناطق زلزله زده اعزام شد كه اين تيم شامل ستاد مديريت بحران شهر تهران، شهر سالم، سازمان پسماند و همچنين پشتيباني است. وي افزود: همچنين دوشنبه گذشته يك اكيپ از آتش‌نشاني به مناطق زلزله زده اعزام شد كه شامل 15نيروي آتش‌نشاني، يك خودروي سنگين نجات، 2دستگاه خودروي سبك عملياتي، تجهيزات هيدروليك آواربرداري، تجهيزات برشكاري و تجهيزات سبك آواربرداري است.

علاوه براين، عارف از ارسال 20هزار بسته خرما، 100هزار بسته نان و 60هزار تخته پتو، هزار تخته چادر گروهي هشت نفره و داروهاي مورد نياز مثل داروهاي اعصاب و روان، آنتي بيوتيك و... به محل حادثه خبرداد و گفت: شهرداري تهران با تمام قوا نسبت به اعزام نيرو و محموله‌هاي مورد نياز به اين مناطق اقدام كرده است و تاكنون 2تريلي آب معدني، 3كانتينر موادغذايي آماده، 4بيل مكانيكي و 10آمبولانس از سازمان بهشت زهرا(س) به سمت سر پل ذهاب ارسال شده و در ادامه اين خدمات‌رساني نيز 160چشمه سرويس بهداشتي سيار كه براي تردد زائران اربعين در مرز خسروي نصب شده بود به مناطق زلزله‌زده ارسال شد.

  • تصويب دستورالعمل شورا به شهرداري براي بودجه97

يكي از مهم‌ترين مصوبات ديروز تصويب طرح مربوط به سياست‌هاي اجرايي و الزامات تدوين لايحه بودجه سال1397 شهرداري تهران بود كه بعد از 3بار رفت و برگشت سرانجام پس از اعمال همه پيشنهادهاي مطروحه از سوي اعضا رأي آورد. اين طرح مي‌بايست تا قبل از پايان آبان‌ماه تصويب و به شهرداري تهران ابلاغ مي‌شد تا براساس آن بودجه سال آينده تدوين شود.

  • نصب مخازن آب در 320نقطه تهران

ديروز مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران براي دومين‌بار در يك سال اخير مهمان صحن علني شوراي شهر بود. محمد پرورش از طرحي سخن گفت كه براساس آن در ۳۲۰نقطه شهر تهران مخازن جمع‌آوري آب تعبيه مي‌شود با اين هدف كه درصورت بروز زلزله براي ۳روز اول پس از آن آبرساني به درستي صورت گيرد. پرورش، آستانه تحمل مردم تهران درصورت قطعي آب شرب را حداكثر ۳ساعت اعلام كرد.

وي با اشاره به اينكه ۳۳درصد سهام شركت آب و فاضلاب تهران مربوط به شهرداري‌ است، گفت: در استان تهران ۱۳,۵ميليون نفر و در تهران 8.5ميليون نفر روزانه 25درصد آب شرب كشور را مصرف مي‌كنند كه جاي تامل دارد ونشان مي‌دهد كه چه جمعيت بالايي در تهران و اطراف آن حضور دارند. وي خواستار تعامل بيشتر با مديريت شهري در تأمين مالي براي نوسازي شبكه آبرساني تهران شد و گفت: اجراي بيش از ۶۰۰۰ كيلومتر شبكه جمع‌آوري و نصب بيش از ۶۰۰ هزار انشعاب فاضلاب در شهر تهران ما را در مرحله بهتري از تكميل اين شبكه نسبت به گذشته قرار داده است. با اجراي شبكه فاضلاب شهر تهران حدود ۸۵۰ميليون مترمكعب فاضلاب مي‌تواند به چرخه مصرف بازگردانده شود.

  • تكميل 73درصدي شبكه فاضلاب تهران

مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران تأكيد كرد: تاكنون ۶۵۲۷ كيلومتر از ۹۰۰۰ كيلومتر كل شبكه فاضلاب شهر تهران يعني معادل ۷۳درصد اجرايي شده است. در واكنش به اين گزارش، احمد مسجد جامعي بر ضرورت اطمينان بخشي به مردم درباره سلامت آب شرب تهران تأكيد كرد و گفت: يكي از مهم‌ترين دلايل فرونشست زمين نفوذ ناپذيري در شهر است. خيابان‌ها، كوچه‌ها، پشت‌بام‌ها و حتي كانال‌هاي آب روددره‌ها همه نفوذناپذير هستند.

شهرداري بايد هنگام صدور جواز ساخت برلزوم احداث چاه‌هاي جذبي تأكيد كند. وي همچنين نفوذ فاضلاب بيمارستاني به منابع زيرزميني و حتي فاضلاب شهري را بسيار خطرناك دانست. نظر افشين حبيب‌زاده هم اين بود كه شهردار تهران به عضويت شوراي‌عالي آب كشور درآيد تا بخشي از همكاري‌هاي مورد انتظار سازمان آب با شهرداري تهران دراين قالب ميسر شود.

محمد سالاري هم با اشاره به شبكه فاضلاب تهران گفت: 20سال است كه اين طرح شروع شده كه اگر عدم‌همكاري برخي از شهرداران مناطق با سازمان آب ادامه پيدا كند ممكن است اتمام اين طرح 15سال ديگر طول بكشد و دراين صورت عمر لوله‌ها ديگر به 40سال مي‌رسد و بايد دوباره از نو شروع كنيم. زهرا صدراعظم نوري هم گفت: انتظار داشتيم كه گزارش آقاي پرورش در راستاي مصوبات شورا و اهداف آن ارائه مي‌شد.

وي افزود: مثلا ازسوي رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست اخيرا اعلام شد كه سدهاي اطراف تهران به محل شست‌وشوي دام تبديل شده‌اند. خوب بود آقاي پرورش توضيح مي‌دادند كه چطور آب شرب بهداشتي و كيفي شهر تهران را تأمين مي‌كنند، در مورد نشت آب از 13درصد شبكه آب شهري توضيح مي‌دادند يا در مورد آخرين فناوري‌هاي روز دنيا در ساخت شيرآلات كاهنده مصرف آب و برداشت بي‌رويه از منابع زيرزميني آب صحبت مي‌كردند كه باعث فرونشست زمين در تهران شده است.
حسن رسولي هم خواستار تعيين تكليف 33درصد سهام شهرداري تهران از سازمان آب و فاضلاب از حيث مسئوليت و اختيارات شد.

مجيد فراهاني هم از نبود سند جامع آب وفاضلاب انتقاد كرد. آرش ميلاني اما معتقد بود كه با توجه به چالش‌هاي آبي شهر تهران و ميانگين بالاي مصرف آب ما نيازمند گفت‌وگوي بيشتري دراين حوزه هستيم تا متوجه شويم شوراي شهر چه كمكي مي‌تواند براي حل اين مشكلات انجام دهد.

  • شهرداري منعي براي به كارگيري بازنشسته‌ها ندارد

ديروز در پايان جلسه صحن علني شوراي شهر محسن هاشمي با حضور در جمع خبرنگاران از ادامه فعاليت معاونان بازنشسته شهردار تهران خبرداد. رئيس شوراي شهر تهران توضيح داد: در پاسخ به تذكر يكي ازاعضاي شوراي شهر در مورد ممنوعيت به‌كارگيري بازنشسته‌ها در شهرداري پاسخي از سوي شهردار تهران به شوراي شهر ارسال شد كه نشان مي‌دهد براساس بررسي‌هاي صورت گرفته و استحضاريه‌اي كه از نهادهاي بالادستي انجام شده شهردار، هم‌رده با وزير است و معاونان آن نيز هم‌رده با معاونان وزير هستند و طبق قانون دراين موارد منعي براي به‌كارگيري بازنشسته‌ها نيست.

به گفته هاشمي، در جلسه ديروز همچنين شهردار تهران موافقت كرد 3روز زودتر انتصاب‌هايي كه در حال انجام است را به اعضاي شوراي شهر اعلام كند. هاشمي همچنين از تشكيل جلسه صبحانه كاري ميان شهردار تهران و اعضاي شوراي شهر هم سخن گفت و افزود: اين جلسه هر دو هفته يك‌بار برگزار مي‌شود و در آن در مورد موضوعات مختلف حرف‌ها به‌صورت رك و بي‌پرده زده مي‌شود و شهردار تهران نيز با صراحت به سؤالات پاسخ مي‌دهد.

جدول

کد خبر 388529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha