منحنی شاخص عملکرد بورس تهران هرچند دیروز صعودی ترسیم شد اما حجم مبادلات و عمق بازار به حدی نبود که بازارسهام را باردیگر وارد کانال تازه‌ای از رشد کند.

 به گزارش همشهري، هرچند فضاي مبادلات بورس تهران در چهارمين روز هفته سر و شكل بهتري داشت اما توان نيروهاي بازار به اندازه‌اي نبود كه شاخص را در مسير رشد دوباره قرار دهد. با احتساب ديروز، اين سيزدهمين روز كاري بود كه شاخص كل بورس تهران در كانال 87هزار واحد متوقف مانده است.

  • صنايع پر اميد

برگزاري نمايشگاه خودرو و صنايع وابسته در طول روزهاي اخير موجبات انتشار يكسري اخبار مثبت و تازه را در اين حوزه فراهم كرده است. انتظار مي‌رفت اين اخبار اثر خود را بر سهام شركت‌هاي خودروسازبورس تهران برجاي گذارد اما انتشار شايعه احتمال تغييرات گسترده در سطوح مديريت صنايع خودروسازي سرمايه‌گذاران را به تأمل واداشت؛ با اين حال ديروز سهام اغلب خودروسازان با تقاضاي خوب خريد مواجه شد و اكثر شركت‌هاي اين گروه با رشد قيمت سهام به‌كار خود پايان دادند اما به‌نظر مي‌رسد اين رشد قيمت نمي‌تواند در بازار روز چهارشنبه ادامه داشته باشد.

در گروه سيمان هم سهام اكثر شركت‌ها با رشد قيمت مواجه شد. زلزله يكشنبه شب در غرب ايران خسارات بسياري را بر تأسيسات عمومي و منازل مسكوني وارد آورد؛ البته تصور بازار اين است كه اين اتفاق، احتمالا ميزان تقاضا براي محصول سيمان شركت‌هاي توليدكننده اين محصول در غرب كشور را افزايش خواهد داد.

  • مهم‌ترين ريسك‌هاي بازار سهام

با وجود همه محرك‌هاي مثبت، بازار سرمايه ظرف 2هفته اخير به‌دليل افزايش ريسك‌هاي سياسي، شاهد درجا زدن قيمت‌ها و نوسان‌هاي بي‌اثر شاخص است اما مهدي افضليان، از كارشناسان بازار سرمايه در اين‌باره تأكيد كرد: ريسك‌هاي سياسي معمولا اثر كوتاه‌مدتي بر روند معاملات سهام دارد و پس از دوره‌اي كوتاه بازار دوباره از عوامل دروني براي معاملات تأثير مي‌گيرد.

او گفت: ريسك‌هاي سياسي و تنش‌هاي منطقه‌اي كه هم‌اكنون بازار با آن روبه‌رو است، به‌طور طبيعي سرمايه‌گذاران را نگران كرده و در روند معاملات تأثير‌گذار است.او افزود: در اين شرايط سرمايه‌گذاراني كه در بازار حضور دارند، ترجيح مي‌دهند خريد و فروش‌هاي خود را متوقف كنند و ازسوي ديگر تمايل سرمايه‌گذاراني كه تازه قصد ورود به بازار را داشتند كاهش پيدا مي‌كند. او با اشاره به اينكه افزايش تنش‌هاي سياسي منطقه باعث افزايش نرخ نفت شده است، گفت:

زماني كه تنش سياسي ايجاد شود در ميزان توليد نفت هم اثرگذار است، در اين صورت به‌دليل كاهش عرضه‌ها، نرخ نفت افزايش پيدا مي‌كند. از سوي ديگر، از آنجا كه اين ماده خام مورد استفاده همه دنياست، بنابراين اين تغييرات براي سرمايه‌گذاران خارجي اهميت ويژه‌اي پيدا مي‌كند.

او ادامه داد: به هرحال بازار جهاني هنوز وضعيت خوبي دارد، با توجه به نزديك‌شدن به روزهاي پاياني سال ميلادي۲۰۱۷، به‌طور قطع مشكل خاصي در بازارهاي جهاني ايجاد نمي‌شود و آمار اقتصادي چين و آمريكا و اتحاديه اروپا هم مناسب است. او با تأكيد بر اينكه شرايط بازار از نظر اقتصادي نگران‌كننده نيست، گفت: اما اتفاق‌هاي سياسي قابل پيش‌بيني نيست. با گذشت زمان، نگراني‌هاي بازار درباره خبرهاي سياسي كاهش مي‌يابد و دوباره به سمت گزارش‌هاي ۹ماهه حركت كرده و بيشتر از اين بابت متأثر مي‌شود.

  • محركي به نام قيمت دلار

اين روزها يك محرك جديد وارد مولفه‌هاي اثر‌گذار بر بازار سهام شده است. اين مولفه افزايش مستمر و توقف‌ناپذير قيمت ارز به‌ويژه دلار در بازار آزاد است. قيمت دلار آمريكا در 2روز گذشته به سطوح بالاتر از 4هزار و 100تومان رسيده است. با اين حساب كارشناسان بر اين باورند كه در ميان‌مدت و حتي بلندمدت سهام شركت‌هاي صادرات‌محور و ارزآور مورد توجه سرمايه‌گذاران قرار خواهد گرفت زيرا با افزايش نرخ ارز در بازارآزاد، حاشيه سود اين شركت‌ها نيز افزايش خواهد يافت.

ضمن اينكه در فاز بعدي احتمالا سهام شركت‌هاي بورس بر مبناي ارزش جايگزيني با قيمت جديد دلار دوباره مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت و اين موضوع نيز مي‌تواند بارديگر به موتور محرك بازارسهام تبديل شود. اين تجربه قبلا در سال 91و پس از رشد عجيب و غريب قيمت دلار در بورس تكرار شده است.

کد خبر 388521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha