مهدی آزادواری: درحالی‌که در شرایط فعلی بازارهای مالی فعال در کشور هم‌اکنون شاهد سرگردانی و ابهام در سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خرد هستیم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت می‌توانند بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاران خرد و حتی کلان باشند.

به اين معنا كه بلاتكليفي و ابهام در سرمايه‌گذاري و همچنين تغيير در محل سرمايه‌گذاري در كوتاه‌مدت تنها زيان و به‌هم‌ريختگي بازار مالي را منجر مي‌شود و بايد سرمايه‌گذاري‌هاي پايدار، بلندمدت و مطمئن را هدف‌گيري كرد.بر همين اساس، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت كه نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار را به همراه دارند و فعاليت آنها به‌صورت روزانه تحت‌كنترل نهاد متولي خود است، مي‌توانند بهترين جايگاه براي سرمايه‌گذاري با رعايت سودآوري منطقي و ثابت براي سرمايه‌گذاران خرد باشد.

صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت ازجمله مناسب‌ترين ابزارهاي تأمين مالي براي بنگاه‌هاي اقتصادي و ساير نهادها به‌منظور جمع‌آوري سرمايه‌هاي سرگردان در جهت تأمين مالي پروژه‌ها، ايجاد سرمايه گردش براي واحدهاي توليدي و... است. صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك گونه‌اي نهاد مالي است كه وجوه دريافتي از سرمايه‌گذاران را در يك مجموعه اوراق بهادار سرمايه‌گذاري مي‌كند و هر سرمايه‌گذار به نسبت سهم خود در مجموعه، از سود يا ضررهاي حاصل از اين سرمايه‌گذاري سهم مي‌برد. صندوق سرمايه‌گذاري مشترك وجوه را از دست عامه مردم جمع‌آوري مي‌كند و سبد اوراق بهادار تشكيل داده و از طريق همين نيروهاي متخصص خود به مديريت اوراق بهادار موجود در سبد سرمايه‌گذاري مي‌پردازد.

عمده عملكرد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بستگي به عملكرد اوراق بهادار و ساير دارايي‌هايي دارد كه صندوق‌ها در آنها سرمايه‌گذاري كرده‌اند. صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك ابزاري براي سرمايه‌گذاران ريسك‌گريز و بدون تخصص است و اين صندوق‌ها معمولا مديراني كارآزموده دارند كه تنوع‌بخشي صحيح سبد اوراق بهادار (بورسي و غيربورسي) را براي سرمايه‌گذاران خود انجام مي‌دهند.

با توجه به امكان و اجبار بازخريد سهام توسط صندوق، سهامداران در هر لحظه قادرند سهام خود را به فروش برسانند. در ايران صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري از سال ۱۳۸۷ تأسيس شده‌اند. سازمان صادر‌كننده مجوز تاسيس صندوق سرمايه‌گذاري مشترك، سازمان بورس است. 3ركن اصلي هر صندوق سرمايه‌گذاري در ايران عبارت است از: مدير صندوق، متولي و ضامن. با توجه به اعتبار بالاي اين شركت‌ها و همچنين نظارت دقيق سازمان بورس بر اين شركت‌ها، ريسك نكول پول سرمايه‌گذاران در صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك تقريبا به صفر رسيده است.

صندوق سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت ازجمله ابزارهاي نوين بازار سرمايه ايران محسوب مي‌شوند. اين صندوق‎‌ها با دريافت مجوز تأسيس و فعاليت از سازمان بورس و اوراق بهادار (سبا) از مصاديق صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري موضوع بند (20) ماده (1) قانون بازار اوراق بهادار و بند (ه‍) ماده (1) قانون توسعه ابزار و نهادهاي مالي جديد محسوب شده و طبق ماده (2) قانون توسعه ابزارها و نهادهاي مالي جديد نزد سازمان ثبت اسناد و املاك كشور به ثبت مي‌رسند و تحت نظارت سبا براساس مقررات، اساسنامه و اميدنامه خود فعاليت خواهند كرد.

صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت مي‌توانند در شرايط كنوني اقتصاد ايران كه بسياري از بنگاه‌هاي بزرگ و كوچك با چالش نقدينگي روبه‌رو هستند و نوسانات ناشي از تصميمات نادرست در ورود سرمايه در سرمايه‌گذاري در بازارهاي متفاوت شاهد مي‌شود، راهگشا بوده و زمينه ورود ساير افراد حقيقي و حقوقي را براي كسب بازدهي تعريف شده و مناسب مهيا سازد.

  • كارشناس ارشد بازار مالي
کد خبر 388518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha