سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: گیتار آکوستیک «باب دیلن» خواننده و ترانه‌سرای برنده نوبل، به قیمت تقریبی ۴۰۰ هزار دلار فروخته شد.

موسیقی

به گزارش ایسنا، رولینگ استونز نوشت: گیتاری که باب دیلن در کنسرت «برای بنگلادش» نیویورک خود نواخته است، در حراجی «هریتج» به قیمت گزاف ۳۹۶ هزار دلار خریداری شد.

خریداری ناشناس این ساز را به قیمتی بالاتر از آنچه پیش از حراجی پیش‌بینی شده بود، از آن خود کرد. قیمت تخمینی این گیتار که در سال ۱۹۶۳ تولید شده، ۱۰۰ هزار دلار کمتر از این بود.

«لری کرگ» که گیتارهای «دیلن» را تعمیر می‌کرد، این ساز را در سال ۱۹۷۷ به قیمت ۵۰۰ دلار از خود «دیلن» خریداری کرد. او طی دهه‌های اخیر، گیتار «باب دیلن» را در محیطی مناسب با رطوبت کنترل‌شده نگهداری می‌کرد. از سال ۱۹۷۷ که این نوازنده و خواننده برای آخرین‌بار این گیتار آکوستیک را نواخت، هیچ دستی آن را به صدا درنیاورده است.

«رابرت آلن زیمرمان» معروف به باب دیلن خواننده، نقاش، آهنگساز، شاعر و ترانه‌سرای آمریکایی متولد ۲۴ می ۱۹۴۱ در مینه‌سوتا، در سبک موسیقی بومی آمریکا به فعالیت می‌پرداخت که در دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی به سبک راک رو آورد و اشعار عاشقانه‌ی «راک اند رول» روز را با اشعار ادبی و روشنفکرانه‌ی کلاسیک در هم آمیخت. وی در پدیدار شدن سبکی در موسیقی به نام «راک بومی» در اواسط دهه‌ ۶۰ بسیار تاثیرگذار بود و به «شکسپیر» هم‌نسلان خود شهرت یافت. او به خاطر ترانه‌های نغز و پرمفهومش بارها نامزد دریافت جایزه‌ نوبل ادبیات شده ‌است. «دیلن» در پنج دهه‌ اخیر در موسیقی آمریکا به‌عنوان پدیده مطرح بوده‌ است.

«باب دیلن» از نگاه بسیاری تاثیرگذارترین چهره در تاریخ موسیقی آمریکا بوده ‌است. برخی از ترانه‌های او توسط بسیاری از خوانندگان مشهور دوباره‌خوانی شده‌ که از جمله آن‌ها می‌توان به «از فراز برج دیدبانی» که توسط «جیمی هندریکس» اجرا شد اشاره کرد.

او در سال 2016 به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات معرفی شد اما با واکنش‌های عجیب و غریبش حواشی بسیار به‌پا کرد. «دیلن» در ابتدا جوابی به تماس‌های اعضای آکادمی نوبل نمی‌داد و بالاخره پس از پدیرفتن این افتخار، در مراسمی نیمه‌خصوصی سخنرانی نوبل خود را ایراد و جایزه هنگفت نوبل را دریافت کرد.

کد خبر 388492

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha