سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: برخی از نقاشی‌های مشهور جهان، رازی را در زیر لایه‌های رنگی خود پنهان کرده‌اند که به مرور زمان آشکار می‌شود

اما این راز در تابلوی نقاشی درختان زیتون اثر ون‌گوگ در معرض دید قرار داشت، و فقط به دلیل اینکه کسی به آن توجه نمی‌کرد تاکنون دیده نشده‌بود.

براساس گزارش ساينس الرت، اثر درختان زيتون را ون‌گوگ در سال 1889 خلق كرده‌است و بيش از يك قرن پس از تكميل اين اثر، محققان موفق به كشف مهماني ناخوانده در ميان لايه‌هاي رنگي اين تابلو شده‌اند و تلاش دارند از آن براي كشف اطلاعات بيشتر درباره تابلو استفاده كنند.

مري شافر متخصص حفظ آثار هنري در موزه نلسون اتكينز به تازگي موفق به كشف ملخي 128 ساله در ميان لايه‌هاي رنگي اين تابلو شده‌است. اين حشره به اندازه‌اي كوچك است كه تنها با استفاده از ذره‌بين قابل مشاهده است.

ون‌گوگ در نامه‌هاي متعددي كه براي برادرش مي‌نوشته، درباره عشق و علاقه‌اش به نقاشي در خارج از خانه تاكيد داشته‌است و در عين حال در نامه‌اي كه در سال 1885 براي برادرش نوشته،‌از دشواري‌هاي نقاشي در فضاي باز، گرد و خاك و حشرات مزاحم گلگي كرده‌است.

اين ذرات معلق و حشرات در حين نقاشي ممكن است با رنگ تركيب شوند و اطلاعات بيشتري درباره زمان و مكان ترسيم نقاشي در اختيار محققان آينده قرار دهند. به گفته شافر، يافتن حشرات در ميان لايه‌هاي رنگي يك اثر نقاشي پديده عجيبي نيست،‌ و محققان براساس همين روال تلاش كردند از اين ملخ در شناسايي زماني كه اثر ترسيم شده استفاده كنند.

محققان دريافتند ملخي كه در تابلوي ونگوگ جاودان شده‌است، سر و گلو ندارد و رنگ‌هاي اطراف آن نيز دست‌نخورده‌است، و اين به آن معني است كه ملخ پيش از تركيب شدن با رنگ مرده بوده‌است. از اين رو درحال حاضر نمي‌توان از آن به عنوان شاخصي براي مطالعه جزئيات زماني و مكاني خلق اثر استفاده كرد،‌اما شافر مي‌گويد اين ملخ اكنون به عاملي براي برقراري ارتباط تماشاگران با سبك نقاشي ونگوگ و لحظه‌اي كه در حال ترسيم اين اثر بوده تبديل شده‌است.

تابلوي درختان زيتون را ون‌گوگ در زماني ميان مي 1889 تا مي 1890، زماني كه خود را داوطلبانه در تيمارستان سن‌پل در فرانسه بستري كرد، خلق شده‌است.

کد خبر 388455

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha