سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۴
۰ نفر

در پی وقوع زلزله در مناطق غربی کشور رئیس‌جمهور امروز به کرمانشاه می‌رود.

زلزله - کرمانشاه

 

 او طي دستوري به معاون اول خود به وي ماموريت داد تمام امكانات كشور را براي نجات هموطنان گرفتار زير آوارها و همچنين رسيدگي كامل به مصدومين حادثه بسيج كند. در دستور حسن روحاني به اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور آمده است: جنابعالي ضمن مديريت عالي موضوع جهت پشتيباني كامل، مجموعه امكانات دولت و ساير نهادهاي عمومي، نظامي و تشكل‌هاي مردمي را در اين جهت بسيج كنيد. علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در آغاز جلسه علني روز گذشته مجلس گفت: يك اهتمام عمومي براي كمك به زلزله‌زدگان نياز است. از كميسيون عمران و كميسيون امور داخله نيز مي‌خواهيم كه كارگروهي را براي رسيدگي به منطقه اعزام كنند تا هرچه سريع‌تر امكانات به مردم برسد و حجم آسيب‌ها را نيز ارزيابي كنند تا در آينده كمك‌هاي لازم به زلزله‌زدگان صورت پذيرد. آيت‌الله آملي لاريجاني، رئيس قوه‌قضاييه هم در تماس تلفني با روساي كل دادگستري استان‌هاي غربي، گزارشي از وضعيت مناطق زلزله‌زده دريافت كرد.

  • ارتش و سپاه در كنار مردم

سردار سرلشكر محمدباقري، رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در پيامي از نيروهاي مسلح خواست تا امكانات امدادي خود را در اختيار حادثه‌ديدگان قرار دهند. بلافاصله سردار محمدعلي جعفري، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و امير سرلشكر موسوي، فرمانده كل ارتش و امير كيومرث حيدري، فرمانده نيروي زميني ارتش عازم مناطق زلزله‌زده شدند. به گفته اميرشاهين تقي‌خاني، سخنگوي ارتش نيروهاي كمكي ارتش، شامل 3تيپ از يگان‌هاي نيروي‌زميني ارتش اعم از يگان‌هاي رزمي و درماني به منطقه زلزله‌زده سرپل‌ذهاب استان كرمانشاه اعزام شدند.

  • محدوديت‌هاي مرزي با اقليم برداشته مي‌شود

زلزله غرب ايران كه بخش‌هايي از سليمانيه عراق را هم لرزانده است بر روابط ايران و منطقه اقليم كردستان كه اخيرا با اعلام خودمختاري منطقه اقليم دچار تيرگي شده بود تأثير‌گذار خواهد بود. بعد از تصميم اقليم براي خودمختاري، ايران مرز هوايي خود را به روي اين منطقه بست. احتمالا به‌منظور كمك‌رساني به مردم اين منطقه اين محدوديت برداشته شود. از سوي ديگر نيچروان بارزاني، نخست‌وزير اقليم كردستان عراق در يك كنفرانس مطبوعاتي در اربيل، گفت: در مورد باز كردن گذرگاه‌هاي مرزي ميان ايران و اقليم كردستان با مقامات ايراني به توافق ابتدايي رسيده‌ايم و ما با آنها در تماس هستيم و منتظريم تا به ما پاسخ دهند. به گزارش ايسنا سركنسولگري ايران در اربيل در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: در پي زلزله رخ داده در اقليم كردستان عراق گزارشي مبني بر آسيب رسيدن به ايرانيان مقيم در اقليم كردستان عراق درخصوص اين حادثه به سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران در اربيل مخابره نشده است.

  • ابراز همدردي جهاني

مقامات كشورهاي مختلف جهان نيز با مردم ايران ابراز همدردي كردند. ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه تسليت خود را به حسن روحاني و مردم ايران اعلام كرد. فدريكا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا هم گفت كه با قربانيان زلزله‌اي كه يكشنبه شب در ايران و عراق به‌وقوع پيوست ابراز همدردي مي‌كند و اعلام كرد كه اتحاديه اروپا آماده است تا از هر طريقي كه مفيد است، كمك‌رساني كند. عبدللله عبدالله، رئيس اجرايي دولت افغانستان به‌دنبال زلزله يكشنبه شب در غرب ايران با دولت و ملت ايران و عراق ابراز همدردي كرد. بوريس جانسون، وزير خارجه انگليس؛ وزارت خارجه آلمان، وزارت خارجه پاكستان، ‌وزارت خارجه تركيه هم با مردم ايران همدردي كردند. بن‌علي ييلديريم، نخست‌وزير تركيه با ابراز همدردي در پي وقوع زلزله در مناطق مرزي ايران و عراق گفت كه كشورش نيروهاي امدادي به شمال عراق اعزام كرده است. رئيس جمهور سوريه، امير كويت و رئيس جمهور آلمان هم طي پيام‌هاي جداگانه به دولت و ملت ايران تسليت گفتند. 

کد خبر 388410

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha