همشهری‌آنلاین: رژیم صهیونیستی اعلام کرد، به حمله‌های نظامی‌اش علیه سوریه باوجود اجرای توافق آتش‌بس در جنوب غرب سوریه ادامه می‌دهد.

تساحی هنگبی،‌ وزیر همکاری منطقه‌ای رژیم صهیونیستی اعلام کرد، توافق آتش‌بس اخیر خواسته اسرائیل را مبنی بر تکرار نشدن اقدام‌هايی از جانب نیروهای حزب‌الله لبنان و ایران در منطقه مرزهای اسرائیل و سوریه در شمال محقق نمی‌کند.

هنگبی در اشاره به حمله‌هاي نیروهای اشعالگر به حزب‌الله لبنان و ذخایر تسلیحاتی آن گفت: اسرائیل "خطوط قرمز" را تعیین کرده و به شدت به آن پایبند خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از سیریانیوز،‌ اشغالگران انتقال سلاح به حزب‌الله، هرگونه تیراندازی یا حمله‌هاي علیه مرزهای خود را "خط قرمز" می‌دانند و مدعی‌اند، با وجود این‌که خواهان تنش با سوریه نیستند اما به خطوط قرمز خود پایبند می‌مانند.

این اشاره اسرائیل در پی اعلام اردن در زمینه حصول توافق بین مسکو،‌ واشنگتن و امان در زمینه ایجاد منطقه کاهش تنش در جنوب غرب سوریه بود به طوری‌که نمایندگان سه کشور یادداشت اولیه در این زمینه را امان امضا کردند.

یک مسئول اسرائیلی آگاه به مقدم‌ات توافق آتش‌بس گفت: تدابیر با هدف دور نگه‌داشتن گروه‌های درگیر در داخل سوریه از یکدیگر است و همچنین نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه نیز در مسافت‌های مختلفی از جولان باقی خواهند ماند.

این مسئول که با توجه به حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود تصریح کرد: مسافت‌ها براساس مواضع کنونی مخالفان در بلندی‌های جولان از پنج و هفت کیلومتر به حدود ۳۰ کیلومتر خواهد رسید.

مسکو توضیحی درباره این توافق ارائه نکرده است.

اما کرملین از واشنگتن خواسته دست از تلاش‌ها برای بین‌المللی کردن متن یادداشت تفاهم سه جانبه در زمینه آتش بس در جنوب غرب سوریه بردارد.

دیمیتری پسکوف،‌ سخنگوی کرملین تاکید کرد، هر گونه تفسیر و بین‌المللی کردن این توافق به جا نیست و باید قبل از هر چیز از متن یادداشت تفاهم و بررسی آن مطئمن شد. این تفسیر دوگانه غیرقابل قبول است و باید به متن صریح یادداشت استناد شود.

این توضیح کرملین در پاسخ به گفته هاي مسئول ارشد وزارت خارجه آمریکا است مبني بر اين‌كه: این یادداشت تفاهم سه جانبه بر خروج تمامی نیروهای خارجی از جمله نیروهای هم‌پیمان سوریه (ایران و حزب‌الله لبنان) از جنوب غرب سوریه اشاره دارد و روسیه وعده داده این مساله را با مقام‌هاي سوریه در میان بگذارد.

این مسئول آمریکایی افزوده است، یادداشت امضا شده در امان باقی ماندن جنوب غرب سوریه را تحت نظارت مخالفان سوریه تا زمان تکمیل حل سیاسی بحران سوریه تضمین می‌کند.

در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در هامبورگ، اردن، روسیه و آمریکا بر سر مقدمات اولیه ایجاد این منطقه کاهش تنش در جنوب غرب سوریه از ۹ ژوئیه توافق کردند که شامل درعا، قنیطره، سویداء می‌شود.

کد خبر 388328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha