دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

رضا رفیع: چند وقت پیش به عنوان مجری برنامه «هزار داستان» تلویزیون، میزبان چند مهمان باشخصیت و درس‌خوانده از افغانستان بودم که عموما پزشک و دکتر شده بودند.

 در آنجا براي ادخال سرور و ايجاد صميميت بيشتر و لطيف‌شدن فضاي بحث، به شوخي پرسيدم كه راست است مي‌گويند در افغانستان، ضرب‌المثلي هست كه مي‌گويد «ما زير بار زور نمي‌رويم مگر كه زورش پرزور باشد!؟»... و البته خودم هم آن را رد كردم و افزودم كه به ‌نظرم شايعه است و درست نيست و فقط محض شوخي است.

در عين حال يكي از مهمانان عزيز كه جوان‌تر بود، باز هم متوجه شوخي كلام نشد و پشت صحنه به من گفت: «يك پاسخ دندان‌شكني بر شما داشتم!» كه پدرش خنديد و گفت: «پسرم، جدي نگير! شوخي بود كه بخنديم». الان هم مي‌ترسم باز راجع به موضوع فيلترينگ در افغانستان چيزي بنويسم، عزيزي پيدا شود و بگويد كه يك پاسخ دندان‌شكني بر شما داشتم كه منبع موثقت را بتركاند! باور بفرماييد بنده دوستدار مردم شريف و تلاشگر و خونگرم افغانستان هستم و زادگاه من نيز در خراسان، همجوار كشور افغانستان است با فاصله يك شهر. و جد بزرگ بنده نيز خود از هرات بيامده است بر ايران؛ فلذا بر همه دوستان افغانستاني، ارادت سرشار داريم.

حالا چي شد كه صحبت از افغانستان شد؟ نيويورك‌تايمز در گزارشي نوشته كه وزارت ارتباطات افغانستان با ارسال نامه‌اي خصوصي به اپراتورهاي اين كشور، از آنها خواسته است كه نرم‌افزار ارتباطي «واتس‌آپ» را فيلتر كنند. گويي اپراتورهاي دولتي، سريعا دستور را اجرا كرده‌اند اما اپراتورهاي خصوصي هنوز تصميمي نگرفته‌اند. يك اپراتور دولتي هم پيش‌دستي كرده و سر راه كه داشته مي‌رفته واتس‌آپ را فيلتر كند، ديده چراغ تلگرام روشن است، آن را هم فيلتر كرده كه دوباره‌كاري نشود.

نظر منبع موثق: بدين‌وسيله نظر مبارك خود را درخصوص آنچه فوقاً عرض شد، ذيلا اعلام مي‌داريم:

1- خوشمان آمد كه برادران افغانستاني ما هم راه افتادند؛ «تو پاي به راه در نه و هيچ مپرس». بپرسيد هم، عرض مي‌كنم كه فيلترينگ لامصب خيلي هيجان دارد. دولت فيلتر مي‌كند، ملت از فيلترشكن استفاده مي‌كند (حتي خود مسئولان عزيز؛ چراكه آنها نيز مردمي هستند و اين افتخار ماست.)!

2- افغانستان حتما در اين مسير از تجربيات ارزنده متخصصان دلسوز و فهيم ما در امر فيلترينگ استفاده كند. بالاخره هر چي باشد، ما خيلي جلوتريم. الحمدلله جواب هم گرفته‌ايم. الان در كشور ما ديگر فيلترينگ واتس‌آپ و وايبر و فيسبوك و امثال اين ابزارآلات ضاله، كهنه و دمده شده است؛ هم‌اكنون چيزهاي پيشرفته‌تر و بهتري مثل ويز(waze) و توئيتر فيلتر مي‌كنيم كه بدون فيلترشكن، احدي نمي‌تواند از آنها استفاده كند و منحرف شود.

الحمدلله فيلترشكن هم هست و مردم احساس كمبودي در اين زمينه نمي‌كنند. همه به نحو احسن، كار خودشان را مي‌كنند. اگر روز ازل، آن درخت سيب يا بوته گندم، فيلتر شده بود امروز ما اين مصيبت‌ها را نداشتيم. افسوس كه «پدرم روضه رضوان به دو گندم بفروخت»! واقعا گندمي چند؟!

کد خبر 388315

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha