دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

محمد‌صادق خسروی‌علیا: دادستان تهران هفته گذشته با اشاره به اخذ مبالغ کلان بابت آرایش عروس و پدیده پرنسس‌ها- افرادی را که آرایش و به‌عنوان ساقدوش ضمیمه عروس می‌کنند- اعلام کرد:« این اقدامات ترویج فرهنگ اشرافی‌گری است.

«پرنسس»‌ها‌  پدیده   نوظهور عروسی‌ها

 ازدواج آسان جزو سياست‌هاي كشور است و ترويج چنين اقداماتي در جامعه، حتي اگر براي عده‌اي كه پول دارند مباح باشد، اما به لحاظ ترويج فرهنگ اشرافيت، سرمايه‌داري و غربي مردود است و لذا از نهادهاي فرهنگي، سازمان تعزيرات حكومتي و اتحاديه صنف آرايشگرها مي‌خواهيم از هر اقدامي كه عليه فرهنگ ازدواج و تسهيل آن باشد، جلوگيري كنند.» به‌طور قطع انتشاراين خبر چند پرسش مهم در ذهن برخي مخاطبان ايجاد مي‌كند؛ اينكه «پرنسس»‌ها چه كساني هستند؟! منظور از پديده«پرنسس» چيست؟! اين خدمات كجا و توسط چه كساني ارائه مي‌شود؟! و... گزارش همشهري در رابطه با اين پديده نوظهور است.

  • پديده «پرنسس» چيست؟

ارائه خدمات مراسم ازدواج پديده نوظهوري نيست. با جست‌وجوي چند‌واژه(خدمات، مراسم، ازدواج) در موتورهاي جست‌وجوگر اينترنتي و در فضاي مجازي، صفحات بسياري باز مي‌شود كه از فعاليت سايت‌هاي فراوان در زمينه اين نوع خدمات حكايت دارد. اما«پرنسس» يك پديده نو‌ظهور است كه نام و نشاني از آن در سايت‌ها نمي‌بينيد. اينگونه خدمات در دل بسياري از مؤسسات برگزاركننده مراسم عروسي رخنه كرده و ظهور اين پديده نيمه‌مخفي، سبك و سياق تازه‌اي را جايگزين مراسم سنتي مي‌كند. در حقيقت مي‌توان گفت اين سبك و مدل‌ها از نمونه‌هاي غيروطني كپي‌كاري شده و طبق تحقيقات ميداني و گفت‌وگو با مديران مؤسسات خدماتي، در ميان برخي از افراد جامعه تا حدودي برگزاري اينگونه مراسم عروسي پرتشريفات رواج پيدا كرده است. با چند مدير سايت‌هاي كه مراسم عروسي برگزارمي كنند، گفت‌وگو كرديم. يكي از آنها به همشهري مي‌گويد:« پديده پرنسس با باب شدن ساقدوش توسعه پيدا كرد. علاقه و استقبال عده قابل‌توجهي از مراجعه‌كنندگان براي برخورداري از تشريفات ساقدوش در مراسم‌شان باعث تولد«‌پرنسس»‌‌ها و در ادامه آن برگزاري مراسم باحضور ساقدوشان و پرنسس‌ها شد.»

  • پرنسس‌ها چه كساني هستند؟

مدير يكي از سايت‌هاي خدمات عروسي در رابطه با تشريفات ساقدوش و پرنسس اينطور توضيح مي‌دهد:« ساقدوش انواع مختلفي دارد. ساقدوش‌ها معمولا عروس و داماد را تا خانه همراهي مي‌كنند و كارهاي متفاوتي ارائه مي‌دهند. اين افراد حتي مي‌توانند قبل از مراسم عروسي در كنار عروس و داماد براي برپايي يك مراسم خاص با شما همكاري كنند؛ تهيه ليستي از نكات ضروري، يادآوري مسائل مهم به عروس و داماد و همچنين مشاوره و پيگيري امور مراسم قبل از برگزاري مراسم مي‌تواند در ليست خدمات ساقدوش‌ها قرار گيرد.برخي از افراد ترجيح مي‌دهند ساقدوش را از بين اقوام و دوستان‌شان انتخاب كنند. اين موضوع مقوله جدايي است و به ما ارتباطي ندارد اما اگر بخواهيد ساقدوش‌ها از بين ساقدوش‌هاي سلبريتي و معروف باشند كه تجربيات بسياري در همه امور و تشريفات عروسي دارند، آلبوم‌هاي‌مان را در اختيارتان قرار مي‌دهيم كه از بين آنها يك يا چند نفر را انتخاب كنيد.»

مدير برگزار‌كننده مراسم عروسي در پاسخ به اين پرسش كه «پرنسس» كيست؟ مي‌گويد: «‌‍‌پرنسس‌ها در واقع دختراني هستند كه ساقدوش‌هاي عروس مي‌شوند. اين ساقدوش‌ها نيز بسته به درخواست مشتريان خدمات مختلفي انجام مي‌دهند. اين افراد در مراسم عروسي حتي مي‌توانند سر ميز مهمانان حاضر شده و مهمانان را سرگرم مي‌كنند. البته همه اينها نرخ‌هاي متفاوتي دارد.»

  • نرخ‌ها چگونه است؟

مديران ديگر مؤسسات نيز كار پرنسس و ساقدوش را مانند اين مدير مركز خدمات عروسي تعريف و معرفي مي‌كنند. بيشتر مؤسسات انتخاب ساقدوش‌ها را به‌عهده آتليه‌هاي طرف قراردادشان و خدمات پرنسس را به آرايشگرهاي زنانه واگذار كرده‌اند. در اين ميان پديده رابطان ساقدوش و پرنسس كه خود را مدير برنامه‌ها معرفي مي‌كنند هم به‌وجود آمده است. يكي از آنها در مورد درآمد‌زايي با اين رويه به همشهري مي‌گويد: «‌ساقدوش‌ها و پرنسس‌ها نرخ‌هاي مختلفي دارند. از500تا2ميليون تومان بابت يك شب حضوردر مراسم عروسي دريافت مي‌كنند؛ البته نرخ‌ها بستگي به اين دارد كه چه خدماتي از او بخواهيد.» يكي از ساقدوش‌ها به همشهري مي‌گويد:«اين يك حرفه است. در‌آمد معقولي هم دارد. اما هر كسي نمي‌تواند وارد اين شغل شود. اين ويژگي‌هاي خاص باعث مي‌شود كمتر رقيبي در اين عرصه داشته باشيم.»

  • چرا پديده پرنسس در جامعه ظهور كرد؟

از نگاه صاحبان مؤسسات كه اين روزها به گسترش پديده پرنسس‌ها دامن مي‌زنند، انگيزه اصلي افزايش درآمد و جذب مشتري با ارائه يك پكيچ كامل تشريفاتي براي مشتريان است.« بازار است و نبضش در دست تقاضاي مشتريان. وقتي مشتريان به اينگونه تشريفات گرايش پيدا مي‌كنند، اگر ما نتوانيم نيازهاي آنها را برطرف كنيم بي‌شك سراغ مؤسسات رقيب مي‌روند؛ مؤسساتي كه مي‌توانند هرگونه خدماتي به مشتريان ارائه ‌دهند. موضوع ساقدوش و پرنسس‌ها دردسر زيادي براي ما دارد. شما تصور كنيد عده‌اي را كه به‌عنوان پرنسس و ساقدوش وارد اين حرفه مي‌كنيم بعداز مدتي برخي از آنها مشهور مي‌شوند. كار كردن با سلبريتي‌هاي اين حرفه واقعا سخت است؛ نرخ‌شان بالا مي‌رود، مشتريان اصرار به حضور آنها در جشن مراسم دارند و... . بااين وجود چاره‌اي نداريم چون برخي از مشتريان متقاضي چنين خدماتي هستند.» مدير مؤسسه ديگري در مورد انگيزه مشتريانش از ارائه چنين تشريفات و خدماتي در مراسم صحبت مي‌كند:« ميل به خاص و متفاوت بودن مراسم عروسي در ميان برخي از زوج‌هاي جوان رواج پيدا كرده است. زوج‌هاي جواني كه به اين مؤسسه مراجعه مي‌كنند نخستين چيزي كه از ما مي‌خواهند برگزاري يك مراسم خاص است. رقابت عجيب و بي‌توجيهي در برگزاري اين مراسم باب شده و هر روز با متد و شيوه جديدي از ما مي‌خواهند. »

  • آيا مديران اين مؤسسات از واكنش‌هاي مقامات قضايي اطلاع دارند؟

ازميان چند مدير و ساقدوش‌هايي كه در اين گزارش با آنها صحبت شد، همه از واكنش‌هاي اخير دادستان تهران در مورد پديده پرنسس بي‌اطلاع بودند. زماني كه اين موضوع با آنها در ميان گذاشته شد، اغلب آنها معتقد بودند كه اين حرفه هم‌اكنون به‌صورت نيمه‌زير‌زميني فعاليت مي‌كند اما با اين اوصاف به شغل زير‌زميني تبديل مي‌شود چون تقاضا دارد. مهرداد يك ساقدوش سلبريتي است. او مي‌گويد:« شايد بعد از اين به حرفه‌اي ديگر فكر كند.» او معتقد است كه مي‌تواند در مشاغل ديگر هم مانند ساقدوشي موفق عمل كند. اما برخي از ساقدوش‌ها نيز نظر ديگري دارند.

  • واكنش دادستان تهران به پديده «پرنسس»‌

دادستان تهران هفته گذشته ضمن تأكيد بر برخورد با پديده پرنسس، اختصاص 8بازرس از سوي اتحاديه صنف آرايشگرها براي نظارت بر واحدهاي اين صنف را كافي ندانست و ضمن تصريح بر اينكه ما با كارآفريني مخالف نيستيم، اظهار داشت: اتحاديه كه مجوز فعاليت صادر مي‌كند بايد امر نظارت را هم بر عهده بگيرد. تأكيد جعفري دولت‌آبادي بر مقابله با موارد بيّن و آشكار در ترويج فرهنگ غربي بود كه در اين خصوص اظهار داشت: دادستاني در امر مقابله با اقداماتي كه به وضوح ترويج‌دهنده فرهنگ غربي است ترديد ندارد و در اين راستا ضرورت دارد پليس يا سازمان تعزيرات حكومتي از مصاديق مهم‌تر شروع كرده و به جاي اينكه يك آرايشگاه كوچك در منطقه جنوب شهر را تعطيل كند، درخصوص مراكز بزرگي كه در حال فرهنگسازي غلط هستند، اقدام كند؛ چرا كه نتيجه اين تجمل‌گرايي‌ها، تقسيم‌بندي جامعه به غني و فقير است. وي درخصوص فعال شدن دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط با آسيب‌هاي اجتماعي گفت: قرار نيست دستگاه‌هاي اجرايي عقب بروند و پليس و دادسرا جلو بيايد، بلكه اتحاديه در صف نخست است و سازمان‌هاي مرتبط در وهله‌ دوم بايد اقدام كنند؛ پس از آن پليس وارد شود و درصورت عدم‌حصول نتيجه به‌رغم گذر از اين مراحل، دادسرا آمادگي تعقيب جرايم، رسيدگي و حمايت قضايي از اقدامات پليس را خواهد داشت.

کد خبر 388307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha