دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

با افزایش کاربران اینترنت و فعالیت‌های جامعه برنامه‌نویسان، روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان و تولیدکنندگان فکر و محتوا، زبان فارسی با یک جهش بلند به رتبه‌ یازدهمین زبان پرطرفدار وب در جهان دست پیدا کرده است.

فارسی؛ یازدهمین زبان پرطرفدار وب

فارسي اكنون در فضاي وب يك رتبه بالاتر از زبان تركي و ۵ رتبه بالاتر از زبان عربي قرار دارد و به اين‌ترتيب محبوب‌ترين زبان منطقه غرب آسيا و خاورميانه در شبكه جهاني وب محسوب مي‌شود. سهم بالاتر براي يك زبان در وب نه‌تنها نشانه زنده‌بودن و ميزان فراگيري آن زبان است بلكه نشانه‌اي از توسعه وب و صنايع و توانايي‌هاي وابسته به آن نيز محسوب مي‌شود.

سايت ترابرد براساس تازه‌ترين گزارش W3tech در اين رابطه اعلام كرده كه زبان فارسي در حدفاصل سال‌هاي ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ سهم خود را از ۰.۶درصد به ۱.۷درصد افزايش داده است. زبان انگليسي به هر حال همچنان پراستفاده‌ترين زبان در فضاي وب است و به تنهايي ۵۱.۲درصد از محتواي وب را شامل مي‌شود. البته اين مقدار به نسبت سال۲۰۱۱ كاهش داشته است.

گسترش زبان‌هاي غيرانگليسي در وب به‌معناي تنوع محتوايي وب و تلاش فرهنگ‌هاي مختلف براي روزآمدسازي خود است. از اين جهت نيز رشد شتابان فارسي در وب نويدبخش توانايي محتوايي ايران به‌حساب مي‌آيد.

  • موفقيت با افزايش دسترسي به اينترنت

رشد سرعت و گسترش دسترسي به اينترنت در كنار بنيه قوي فرهنگي و علمي زبان فارسي و همچنين سياستگذاري كشور براي توسعه خدمات و اطلاع‌رساني مبتني بر وب را مي‌توان از مهم‌ترين عوامل اين پيشرفت به‌حساب آورد.

براساس گزارش‌هايي كه به تازگي منتشر شده تعداد كاربران اينترنت در ايران از سال۲۰۰۰ تاكنون بيش از ۲۲هزار درصد افزايش داشته است. ايران اكنون در جدول كشورهاي داراي بيشترين كاربران اينترنت رتبه۱۶ را دارد. كاربران اينترنت ايران تا ۳۰ژوئن۲۰۱۷ (نهم تيرماه) ۵۶ ميليون و ۷۰۰هزار نفر تخمين زده شده است.

براساس گزارشي كه وزارت ارتباطات منتشر كرده ۴۷ميليون از اين كاربران از اينترنت موبايل استفاده مي‌كنند كه نقش مهم گسترش اين فناوري در كشور را نشان مي‌دهد. سرانه دسترسي كاربران ايراني به اينترنت در ابتداي دولت يازدهم يك كيلوبيت بر ثانيه بود كه هم‌اكنون اين پارامتر به ۳۵كيلوبيت بر ثانيه رسيده است.

اين در حالي است كه دسترسي كاربران ايراني به شبكه‌هاي اجتماعي مهمي مانند توييتر امكان‌پذير نيست. وزير ارتباطات كه پيش از اين اعلام كرده بود در تلاش براي رفع فيلتر توييتر است به تازگي در توييتي اعلام كرد حضور علما و ائمه‌جمعه در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌تواند به گشايش فصل جديدي در اين عرصه كمك كند.

نمودار سهم زبان فارسي در وب از 2011تا2017

نمودار سهم زبان فارسی در وب از ۲۰۱۱تا۲۰۱۷

تغييرات سهم زبان‌هاي مهم وب (غير انگليسي)

تغییرات سهم زبان‌های مهم وب (غیر انگلیسی)

کد خبر 388306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha