همشهری آنلاین: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» ادعای دونالد ترامپ مبنی بر دخالت نداشتن روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رد کرد.

سیا ادعای ترامپ را رد کرد | ادامه اختلاف بر سر دخالت روس ها در انتخابات آمریکا

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ به رغم این که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هر گونه دخالت کشورش را در روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انکار کرده است، مایک پومپئو رئیس سازمان جاسوسی آمریکا روز شنبه بار دیگر اتهام دخالت روس ها را در مبارزات انتخاباتی آمریکا تکرار کرد.

ساعاتی پس از اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که به نظر می رسید حرفهای همتای روس خود ولادیمیر پوتین را تائید کرده است، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در بیانیه ای که در شبکه "سی ان ان" منتشر شد تاکید کرد: مدیر سیا همانند گذشته از گزارشی که سرویسهای اطلاعاتی آمریکا ژانویه 2017 درباره دخالت روس ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ارائه کردند، حمایت می کند.

در گزارش سیا آمده است نتیجه گیری سرویس های اطلاعاتی آمریکا درباره دخالت روس ها در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری تغییر نکرده است.

از مه گذشته کمیته های تحقیقاتی کنگره و همچنین بازرسان "اف بی آی" با استناد بر گزارش سرویس های اطلاعاتی آمریکا تلاش می کنند اسناد و مدارکی جمع آوری کنند تا ثابت شود که آیا میان دخالت احتمالی روس ها در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا و اعضای پیشین ستاد تبلیغاتی دونالد ترامپ، اعضای خانواده وی و یا حتی خود رئیس جمهور رابطه ای وجود داشته است یا خیر.

دستگاههای اطلاعاتی آمریکا ژانویه امسال در سندی که بر پایه اطلاعات جمع آوری شده توسط پلیس فدرال آمریکا اف بی آی، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا و شورای امنیت ملی آمریکا تهیه شده بود، تاکید کردند که ­رئیس جمهور روسیه دستور داده بود به منظور کمک به انتخاب­ دونالد ترامپ در انتخابات هشتم نوامبر سال گذشته آمریکا و بی اعتبار کردن کارزار تبلیغاتی هیلاری کلینتون ، بر روند انتخابات آمریکا اعمال نفوذ شود.

طبق این گزارش سرویس های اطلاعاتی آمریکا، هدف تلاشهای روسیه برای تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا مخدوش کردن چهره هیلاری کلینتون، ­تضعیف ظرفیت های وی ­و در نهایت جلوگیری از پیروزی وی در انتخابات بوده است. البته این گزارش اسناد و شواهد ملموس­ یا اطلاعات دقیقی در رابطه با شنودهایی که ­آژانس های مخفی­ آمریکا برای جمع آوری این اطلاعات، تهیه گزارش یادشده و ­نتیجه گیریهای آن انجام داده اند، ارائه نکرده است.

  • ترامپ حرفهای پوتین را تکرار کرد

دونالد ترامپ روز شنبه پس از دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود، اظهارات وی را در رد اتهام دخالت روس ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منعکس کرد و با اقدام خود به طور تلویحی اعلام کرد که حرفهای پوتین در این زمینه صادقانه است.

کنگره آمریکا در تحقیقات خود درباره دخالت های احتمالی روس ها در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری 2016 این کشور که به پیروزی دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان منجر شد، شبکه های اجتماعی فیسبوک، توئیتر و گوگل را زیر ذره‌بین قرار داده و معتقد است این شبکه ها به عنوان پلتفورم برای تبلیغاتی که مطابق با منافع روسیه در اینترنت قرار داده شد، مورد استفاده قرار گرفته اند.

بر اساس این گزارش، سرویس های اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند مسکو در مبارزات انتخاباتی آمریکا از برخی گروههای ترول ( اوباش اینترنتی یا افراد و گروههایی که با رفتار مخرب در فضای اینترنت به دنبال تحریف افکار و جلب نظر کاربران، ایجاد تشنج و بیان مطالب محرک و توهین‌آمیز هستند) از قبیل " آژانس تحقیقات اینترنتی" استفاده کرده است تا پیامهای منفی بر ضد هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات و در حمایت از دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا منتشر کند.

کد خبر 388232

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha