همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: برداشت و نگهداری نامناسب سیب درختی سبب شده تا ارزش صادراتی این محصول در نیمه نخست امسال ۷۹ درصد کاهش یابد.

سیب

محمود بازاری در گفت‌و‌گو با ایرنا درباره آخرین وضیعت صادرات سیب اظهار داشت: نبود مراقبت‌ها و زیرساخت‌های لازم در حوزه تولید سیب پیش از صادرات آن سبب شده تا نتوانیم صادرات خوبی از نظر قیمت و کیفیت محصول داشته باشیم.

وی اظهار داشت: در 6 ماهه اول امسال صادرات سیب درختی نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر ارزش 79 درصد و از نظر وزنی 76 درصد کاهش داشته زیرا در این مدت به دلیل قیمت مناسب بازار داخل بار چندانی برای صادرات وجود نداشته است.

مدیر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی در سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: براساس آمارهای گمرکی در 6 ماهه اول امسال 40 هزار تن سیب درختی به ارزش حدود 12 میلیون دلار صادر شده است.

وی با تاکید بر اینکه ضایعات محصولات میوه وتره بار بالاست، گفت: براساس گزارشات بازارها بسته بندی نامناسب، حمل با تجهیزات نامناسب و شرایط نگهداری نامناسب همگی سبب افزایش ضایعات و کاهش کیفیت محصولات کشاورزی شده است.

  • آغاز صادرات محصولات کشاورزی و باغی با بسته‌بندی استاندارد

بازاری درباره آیین نامه شاخص‌های بسته بندی و حمل میوه و تره بار برای صادرات این محصولات گفت: به دلیل مشکلات صادرات میوه و تره‌بار به بازار هدف مقرر شد شاخص‌های بسته بندی تعیین شود و حمل محصولات با کانتینرهای یخچال دار صورت گیرد این آیین نامه به گمرک سراسر کشور ابلاغ و از 15 آبان ماه در حال اجراست.

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: البته برخی از استان‌های کشور زیرساخت‌های لازم برای اجرای این آیین نامه وجود ندارد که تا پایان امسال فرصت دارند تا این زیرساخت‌ها را فراهم کنند.

مدیرهماهنگی صادرات محصولات کشاورزی در سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: محصولی که می‌خواهد وارد بازار شود باید به لحاظ کیفیت و بسته بندی و ظاهر با کالاهای دیگر رقابت کند زیرا بسته بندی موضوع مهمی است.

وی اظهار داشت: از زمان ابلاغ اولیه آئین نامه شاخص‌های بسته بندی و حمل میوه تره‌بار، دو الزام اساسی باید پیگیری شود، نخست اینکه مواد اولیه بسته بندی به صورت ورود موقت برای صادرکنندگان تامین شود و تلاش ما این است که تولید داخلی در مواد اولیه بسته بندی این است که به سمت ارتقای کیفیت تولید حرکت کنند.

بازار اضافه کرد: الزام دیگر تامین و تجهیز ناوگان کانتینر یخچالی است که از طرف وزارت راه و شهرسازی باید به صورت جدی پیگیری شود و در کمیسیون ماده یک نیز مطرح شود.

طبق آمارها سالیانه در دنیا 84 میلیون تن سیب درختی در پنج میلیون و 200 هزار هکتار تولید می‌شود که ایران از لحاظ تولید رتبه سوم و از لحاظ صادرات رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است.

پارسال نزدیک سه میلیون و 400 هزار تن سیب در کشور تولید شد که با سیاست تهاتر کالا به کالا یعنی واردات یک کیلوگرم موز به ازی 1.5 کیلوگرم صادرات سیب، صادرات آن بهبود یافت.

امسال مسئولان بخش باغبانی تولید سه میلیون و 700 هزار تن سیب درختی را پیش بینی کرده بودند که این حجم تولید بخشی به مصرف داخلی و کارخانجات آبیموه گیری و کنستانتره و بخشی باید به کشورهای متقاضی صادر شود.

کد خبر 388230

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha