همشهری آنلاین: یک عضو اعتماد ملی درباره گردش سیاسی روحانی گفت: رئیس جمهور در راهبردهایش تغییری ایجاد نکرده بلکه در تکنیک‌ها تغییر رویه داده است.

حق‌شناس

محمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با ایلنا، درباره گمانه‌زنی‌هایی مبنی‌ بر اینکه رئیس‌جمهور قصد دارد به پایگاه اصولگرایی خویش بازگردد، گفت: معتقدم تغییری در راهبرد آقای روحانی اتفاق نیفتاده است بلکه ایشان در تاکتیک‌ها تغییر رویه داده‌اند که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود.

وی ادامه داد: در فضای قبل از انتخابات این مساله را پیش‌بینی کردم و به دوستان خود در شورای عالی سیاست‌گذاری نیز گفتم که آقای روحانی تغییر رویه خواهند داد اما هیچ کدام همراهی نکردند و حتی در واکنش به سخنان من مخالفت کردند.

این عضو حزب اعتماد ملی با بیان اینکه امروز دوستان به نتیجه اظهارات من رسیده‌اند، گفت: اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری واقعیت را ندیدند و براساس علایق خود مسائل را دنبال کردند. امروز نباید انتظار داشته باشیم آقای روحانی با همان تاکتیک‌های دور اول ادامه مسیر دهد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر روحانی به پایگاه اصولگرایی خود بازگردد اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده چگونه رفتار خواهند کرد تا سرمایه اجتماعی خود را از دست ندهند، گفت: ما باید با جریان اصولگرای خردورز و معتدل که مشترکات زیادی داریم، همکاری کنیم. امروز صحبت برای ۱۴۰۰ زود است ما انتخابات سال ۹۸ را پیش رو داریم که باید برای آنها فکری کرد.

حق‌شناس در پاسخ به این سوال که چرا درباره ترکیب لیست شورای شهر و فراکسیون امید در مجلس انتقادات زیاد است، گفت: اگر بخواهیم در مورد ترکیب شورای شهر یا ترکیب نمایندگان لیست امید این سوال را مطرح کنیم که می‌شد گزینه‌های مناسب‌تری انتخاب کرد، پاسخ من مثبت است و می‌گویم قطعا می‌شد در همین شورای شهر به جای حق‌شناس آدم کارآمدتری را در لیست قرار داد.

وی ادامه داد: قطعا در مجلس نیز افراد بهتر و کارآمدتری می‌توانستیم داشته باشیم اما بحث تایید صلاحیت‌ها مطرح شد که حتی از حوزه اختیارات شورای عالی سیاست‌گذاری نیز خارج بود. ما شاهد بودیم که ۱۵۰ نفر از چهره‌های اصلاح‌طلب که وارد میدان انتخابات شده بودند، رد صلاحیت شدند و تنها چهار الی پنج چهره تایید شدند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: این امر نشان می‌دهد مرجع تسویه و پالایش که توسط نهادهای نظارتی صورت گرفت غیرقابل پیش‌بینی است و حتی احتمال کاهش مشارکت هم وجود داشت. اما در بحث لیست امید در شورای شهر، شورای سیاست‌گذاری مکانیزمی را تعریف کرد با هدف تنوع از قبیل آنکه زنان و جوانان دارای سهمیه باشند. به همین دلیل لیست با چهره‌ای جدید معرفی شد.

وی یادآور شد: با بسته شدن لیست یک موج از نگرانی‌ها و اعتراف در جریان خود اصلاح‌طلبان به وجود آمد و حتی شایعه شد که رئیس دولت اصلاحات آن را حمایت نمی‌کند اما نهایتا دیدید آقای خاتمی از لیست حمایت کردند و مردم تصمیم خودشان را گرفتند تا شورای شهرشان با چنین ترکیبی اداره شود.

کد خبر 388206

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha