مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهری معلق در آسمان» یا «دنیای موازی»؛ این‌ها القابی است که شاهدانی که پدیده‌ی شهر معلق را در چند سال اخیر در شهرهای مختلف چین دیده‌اند

داستان از يك سري ويدئوهايي شروع شد كه در ابتدا شيء بزرگي را نشان مي‌دادند و هرچه وضوح تصوير بيشتر مي‌شد ، شيء به آسمانخراشي بزرگ اما معلق ميان زمين و آسمان تبديل مي‌شد.

اما اين تنها يك حقه براي فريب مردم و سرگرمي نبود. شهر معلقي كه ناگهان در آسمان ظاهر شد بيش از هزاران نفر تماشاگر داشت كه بيشتر آن‌ها از اين صحنه فيلم و عكس گرفته بودند.

در بيست و پنجم اكتبر 2016 فيلمي توسط مردم شهر « فوشان » در چين منتشر شد كه سر و صداي زيادي در سراسر دنيا به پا كرد.

در اين فيلم، شهري شناور روي ابرها نشان داده مي‌شد كه حتي برجي بلند در ميان آن ديده مي‌شد، هنوز تحقيقات ناسا درباره‌ي اين پديده ادامه داشت

آن‌ها به نتيجه‌ي قابل توجهي نرسيده بودند كه بار ديگر فيلم‌هايي در آگوست 2017 از شهر معلق ديگري به همان شكل در آسمان منتشر شد.

اما اين موضوع ، جديد و متعلق به اين دو سال اخير نبود بلكه در اين دو سال با توجه به وجود اينترنت و صفحات اجتماعي، به سرعت عمومي شد زيرا در عرض شش سال اين اتفاق پنج بار در دو شهر جيانگ جي و فوشان رخ داده بود.

در اين مدت، به سرعت شايعات زيادي از جمله وجود دنياي موازي و شهر اشباح در ميان مردم پيچيد و بسياري نيز از اين موضوع به وحشت افتادند.

از همان ابتدا بسياري گفتند كه اين فيلم‌ها واقعيت ندارند ولي در حدود هزار نفر از مردم فوشان ادعا مي‌كردند كه شاهد اين پديده بوده‌اند اما جالب‌تر از همه اين بود كه زماني كه بحث تهيه‌ي گزارش به ميان مي‌آمد ،هيچ‌كدام از اين هزاران نفر حاضر به مصاحبه نمي‌شدند .

در حدود 40 ميليون مقاله ، پست و توئيت‌هاي مختلف در صفحات اجتماعي مردم گذاشته شد و بازديد فيلم‌ها در يوتيوب ركورددار شد.

بسياري از مردم معتقد بودند كه اين شهر انعكاسي از نورهاي يكي از پروژه‌هاي ناساست و اين كه آن‌ها خود را مشغول تحقيق روي اين پرونده نشان مي‌دهند دروغي بيش نيست

اما هيچ‌كس نمي‌توانست بگويد كه اين پديده دروغ بوده است چون دقيقاً در همان زماني كه از شهر معلق فيلمبرداري شده است جمعيتي از مردم كه در حال تماشاي آن هستند نيز در فيلم ديده مي‌شوند و چطور ممكن است بتوان چنين فيلمي با اين ازدحام جمعيت ساخت.

حتي عده‌اي ادعا كردند اين پديده، آزمايش فناوري هولوگرافيك در ابعاد بسيار بزرگ بود تا دولت چين واكنش مردم را در اين باره ارزيابي كند.

  • اولين پيدايش شهر معلق

اين پديده براي اولين بار در سال 1983 توسط محققي به نام سرج موناست ثبت شد . بسياري از مردم عقيده داشتند كه اين يك حقه از طرف خود او بوده كه در آن زمان با ناسا همكاري مي‌كرده است.

موناست مدت كوتاهي پس از انتشار اين اخبار و قبل از اين كه بتواند گفته‌هاي خود را ثابت كند بر اثر ايست قلبي جان خود را از دست داد.

پس از آن دو بار ديگر در سال‌هاي 1996 و 2000 نيز عده‌اي از مردم در شهرهاي مختلف ادعا كرده بودند كه براي چند لحظه، شهري معلق در آسمان را ديده‌اند كه در عرض چند دقيقه ناپديد شده است.

  • شهر معلق در گوشه‌اي ديگر از جهان

در سال 2011 ، صدها نفر از مردم شهر كوچك مرزي دلالي در نيجريه ادعا كردند كه شهري معلق را در آسمان ديده‌اند كه به هيچ كجا متصل نبوده و با ابرها پوشيده شده بود.

آن‌ها مي‌گفتند كه در اين شهر، ساختمان‌ها و اتومبيل‌هاي بسيار زيبا وجود داشته‌اند و حتي عده‌اي ادعا كردند كه هياهوي شهري و صداي اتومبيل‌ها را نيز به صورت محو و غيرواضح شنيده‌اند.

زماني كه خبرنگار روزنامه‌ي محلي از مردم درباره‌ي اين پديده سئوال كرد ، آن‌ها وجود اين شهر را كار خدا مي‌دانستند.

يكي از بزرگان اين شهر به نام مالام شيهو ليمام در مصاحبه با بي بي سي گفت: «ما تا به حال داستان‌هاي زيادي از وجود شهرهاي ديگر در آسمان‌ها شنيده‌ايم و حتي عده‌ي زيادي هستند كه بارها كشتي‌هاي در حال پرواز در آسمان را ديده‌اند.»

  • دنياي موازي يا سرابي دروغين

در عرض اين سال‌ها تحقيقات بسيار زيادي در اين باره انجام شده است، عده‌ي قابل توجهي از محققان به اين نتيجه رسيدند كه شهر معلق و دنياي موازي هرگز وجود نداشته و اين تنها يك سراب بوده كه مردم زيادي در سراسر دنيا شاهد آن بوده‌اند.

  • جادوي مورگان

در دريا، سرابي به نام «فاتا مورگانا» وجود دارد كه از نام جادوگري ايتاليايي به نام مورگان گرفته شده است.

فانتا مورگانا در واقع همان توهم بصري است كه به خاطر خطاي ديد ناشي از گرم شدن اتمسفر بالاي زمين يا اقيانوس‌ها كه باعث مي‌شود تصويري كه از اشياي دور مي‌بينيم گمراه ‌كننده باشد، به وجود مي‌آيد‌.

در زمان‌هاي قديم گفته مي‌شد كه جادوگر مورگان كه در قصه‌هاي شاه آرتور وجود داشت ، قصري در آسمان داشته است و اين پديده‌اي جادويي است كه توسط مورگان به وجود آمده است.

وقتي در دريا ، سراب شكل مي‌گيرد تصوير كشتي‌هايي كه از دور مي‌آيند و در پشت خط افق پنهان هستند طوري منعكس مي‌شود كه گويا در آسمان شناورند.

يكي از مشهورترين اين مسيرها كه بيشتر اوقات چنين سرابي در آن ديده مي‌شود در جزيره‌ سيسيل و تنگه‌ي مسيناست، گاهي اوقات تمام شهر مسينا در آسمان منعكس مي‌شود و بسياري از افرادي كه در اين مسير كشتيراني كرده‌اند بارها اين شهر را به شكل معلق در آسمان ديده‌اند .

  • فرضيات يك هواشناس

هواشناس «ربندون ميلر» در مصاحبه با سي ان ان گفت:«اين پديده مي‌تواند چند دليل مختلف داشته باشد؛ يا جزيره‌اي كوچك با خانه‌هايي است كه از انعكاس چند باره‌ي آن‌ها روي يكديگر، تصويري مانند برج‌هاي بلند پديد آمده است يا هولوگرامي از ناسا است كه در آسمان انداخته شده و هنوز مشخص نيست كه چرا از آن صحبتي نمي‌كنند و در نهايت مي‌تواند دروغ و شايعه باشد كه مردم با پخش كردن فيلم و عكس‌ها به آن دامن زده‌اند.»

  • احتمالات كنت بومن

«كنت بومن» دانشمندي در حوزه‌‌ي اتمسفر در دانشگاه ام‌‌ اند ‌اي تگزاس است.

او اين پديده را با جزئيات كامل براي خبرگزاري كريستين ساينس مانيتور اين طور توضيح داد:«تغيير عمودي دما از زمين سرد به هواي داغ ، مي‌تواند باعث شكست نور شود، اين شكست نور بيننده‌ را فريب مي‌دهد تا اشيا را جايي ببينند كه نيستند.

در اين مورد، به نظر مي‌رسد آسمانخراش‌هاي دور در آسمان معلق هستند، اما در واقع در افق دور، روي زمين قرار دارند و هرگز در آسمان معلق نبوده‌اند.»

منبع:همشهري سرنخ

کد خبر 388146

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha