محسن بهرامی ارض اقدس: با گذشت حدود یک سال از برجام حدود ۲۰۰ هیأت از کشورهای مختلف جهان به‌ویژه کشورهای اروپایی به ایران آمدند که در راس برخی از این هیأت‌ها سرپرستی و ریاست‌جمهوری این کشورها یا برخی وزرای اقتصادی و امور خارجه قرار داشته است.

بر اين اساس، چندين هيأت از كشورهاي آلمان، ايتاليا و... به كشورمان آمده و متقابلا هيأت‌هاي زيادي از كشورمان به اين كشورها سفر كردند كه ازجمله سفر رئيس‌جمهور كشورمان به چند كشور اروپايي بوده كه منجر به امضاي موافقتنامه‌ها و پروتكل‌هاي متعددي شد كه برخي از آنها اجرايي شده و بعضي ديگر منجر به فاينانس و تعيين سقف اعتباري براي سرمايه‌گذاري (كره‌جنوبي) شده است.

همچنين در برخي از اين رفت‌وآمدها مشكلات روابط شبكه بانكي كشورمان با شبكه بانكي بين‌المللي بررسي شده و در ارتباطات ما با برخي از اين كشورها تسهيلاتي صورت گرفته و امكان نقل و انتقال پول به اين كشورها فراهم شده است. با وجود اين، متأسفانه با تغيير رئيس‌جمهور آمريكا و مباحث مطرح شده در زمينه برجام ترديدهايي در برخي كشورهاي اروپايي براي ادامه همكاري‌ها با ايران مطرح شد و حتي قراردادي كه با توتال فرانسه در حوزه نفت و گاز با همه فرازو‌نشيب‌ها امضا شد، هنوز در مرحله اجرا با ابهاماتي مواجه است و مي‌توان گفت اين قرارداد به سختي مراحل اجرايي خود را طي مي‌كند.

از سوي ديگر مواضع منفرد كشورهاي اروپايي و اتحاديه اروپا حاكي از آن است كه اروپا در حال جداسازي مسير همراهي اقتصادي خود با آمريكاست. موضعگيري‌هاي اخير موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در تاجيكستان و مواضع رئيس‌جمهور فرانسه، صدراعظم آلمان، نخست‌وزير انگليس و وزراي خارجه برخي از كشورهاي اروپايي همه و همه حاكي از آن است كه اروپا به سمت حفظ هويت و استقلال خود و جداسازي مسير بين‌المللي خود پس از تأييد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبني بر همراهي كامل ايران در اجراي برجام، گام برمي‌دارد.

اين موضعگيري‌ها حاكي از آن است كه اروپا دوباره به سمت فعال‌سازي‌ پروتكل‌هايي كه طي اين مدت با ايران در قالب موافقت اصولي امضا كرده، پيش مي‌رود. حضور اخير هيأت كشاورزي اتحاديه اروپا در ايران نيز مي‌تواند تداوم بخش اجراي برجام و از سوي ديگر بي‌اعتنايي به مواضع آمريكا و به‌طور كلي توسعه روابط اقتصادي و تجاري با ايران تلقي شود.

اين سفر به‌طور خاص نيز با توجه به ظرفيت‌هاي بالقوه كشورمان در بخش كشاورزي، صنايع تبديلي، بسته‌بندي و محصولات غذايي و بازار بزرگ كشورمان چه از نظر جذب سرمايه‌ خارجي يا صادرات محصولات غذايي در بازار 400ميليوني كشورهاي منطقه و پيراموني مي‌تواند براي كشورهاي اروپايي بسيار حائز اهميت باشد.

اميدواريم با توجه به استقبال اين هيأت و مذاكرات 2 و چند جانبه آنها با فعالان بخش كشاورزي و مواد غذايي كشورمان، هرچه زودتر شاهد اجرايي شدن قراردادهاي فيمابين به‌خصوص در زمينه انتقال سرمايه مستقيم خارجي، ايجاد شركت‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك(جوينت وينچر)، انتقال دانش فني، ماشين‌آلات و تجهيزات براي توليد رقابتي و صادرات‌محور در كشورمان باشيم. نكته قابل توجه آن است كه به‌رغم امضاي برخي تفاهمنامه‌ها، پروتكل‌ها و حتي قرارداد‌هاي شركت‌هاي ايراني با شركاي اروپايي هنوز هم اجرايي شدن چنين موضوعاتي با كندي مواجه است كه اين كندي به 2دليل شامل تهديدهايي كه در ارتباط با برجام ايجاد شده و شرايط اخيري كه در كشورهاي منطقه پيش آمده و بخش ديگر متأسفانه ناشي از موضعگيري برخي جريان‌هاي سياسي در داخل كشور است.

با كمال تأسف بايد از اين جريان‌هاي سياسي گله كرد كه در برخي موارد همسو با آمريكايي‌ها مواضع جمهوري اسلامي و اجراي برجام را زير سؤال برده، به نا‌امني سرمايه‌گذاري در كشورمان دامن زده و به نوعي ترديدها براي سرمايه‌گذاري در كشورمان را تشديد مي‌كنند. امنيت سرمايه‌گذاري و ثبات قوانين و مقررات 2ركن اصلي جذب سرمايه خارجي است. وقتي كشور كره‌جنوبي آمادگي خود را براي سرمايه‌گذاري 8.5ميليارد دلاري در كشورمان اعلام كرد،

اين موضوع به‌شدت از سوي برخي جريان‌هاي سياسي زير سؤال برده شد يا در شرايطي كه هنوز امضاي قرارداد با شركت توتال فرانسه در حوزه نفت و گاز خشك نشده(قراردادي كه بعد از فراز و نشيب‌هاي بسيار منعقد شده بود) اين قرارداد توسط برخي افراد در داخل كشور زير سؤال مي‌رود.

بديهي است كه وقتي به اين شيوه به ترديدها دامن بزنيم، شركاي خارجي نيز نگران بازگشت سرمايه و به ثمر رسيدن اين قراردادها شده و ترجيح مي‌دهند تا زمان رفع اين ترديدها توافق‌ها را بلاتكليف نگه دارند تا از داخل كشور پيام يكصدايي را مبني بر حمايت از اين سرمايه‌گذاري‌ها دريافت كنند. با اين روند رفع اينگونه دغدغه‌هاي سرمايه‌گذاران خارجي نيازمند همدلي، هماهنگي و همصدايي همه جريان‌هاي سياسي، قواي سه‌گانه، صدا و سيما و شخصيت‌هاي سياسي اثر‌گذار كشور و حتي مداخله شوراي امنيت ملي براي هم افزايي و همراهي همه افراد و گروه‌ها با سياست‌هاي دولت در زمينه اجراي برجام و انجام تعهدات بين‌المللي است.

به‌رغم همه اين موانع، چشم‌انداز توسعه روابط اقتصادي و تجاري ايران و اتحاديه اروپا صد درصد مثبت است و اميدواريم كه با رفع هر چه سريع‌تر اينگونه تنگناهاي داخلي و اجراي بهينه آنچه مربوط به توسعه‌روابط، ابهام زدايي و حمايت‌هاي واقعي از سياست خارجي كشورمان است را شاهد باشيم به‌نحوي كه موضوعات مربوط به برجام و اجراي بدون تنازل اين سياست‌هاست كه به حمدالله تا‌كنون نيز به خوبي توسط وزارت خارجه كشورمان پيگيري شده و بايد از اين سياست‌ها حمايت كنيم.

  • رئيس كميسيون تجارت اتاق تهران
کد خبر 388119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha