همشهری آنلاین: نفت روز جمعه ۱۹ آبانماه تحت تاثیر افزایش شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا، کاهش قیمت داشت با این‌همه هفته گذشته را با عملکرد قوی سپری کرد.

به گزارش ایسنا، نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، ۴۱ سنت یا ۰.۶ درصد کاهش یافت و در ۶۳.۵۲ دلار در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات برنت برای کل هفته ۲ درصد افزایش داشت.

نفت وست تگزاس اینترميدیت آمریکا با ۴۳ سنت یا ۰.۸ درصد کاهش، در ۵۶.۷۴ دلار در هر بشکه بسته شد اما برای کل هفته ۲ درصد افزایش داشت.

هر دو قیمت پایه برای پنجمین هفته متوالی افزایش داشتند.

نگرانی‌های ژئوپلیتیکی و انتظارات برای تمدید توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک، طی هفته گذشته از افزایش قیمت‌های نفت پشتیبانی کرد.

قیمت‌های نفت هفته گذشته پس از اینکه عربستان سعودی ۲۰۱ نفر از مقامات عالیرتبه شامل شاهزادگان، تجار و مقامات دولتی را در راستای مقابله با فساد بازداشت کرد، به رکورد بالای جدیدی صعود کردند.

به گفته جیووانی استانوو، تحلیلگر شرکت "یو بی اس ولث منیجمنت"، عربستان سعودی دومین تولیدکننده بزرگ نفت پس از روسیه و همچنین بزرگترین صادرکننده نفت و کشور دارای بزرگترین ظرفیت شناور تولید است بنابراین واضح است اگر در چنین کشور نفتی مهمی، اتفاق غیرمنتظره‌ای روی دهد، بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد.

بر اساس گزارش مارکت واچ، تحولات سیاسی عربستان در حالی روی داد که پیش از آن ریسک‌های ژئوپلیتیکی در سایر تولیدکنندگان نفت شامل ونزوئلا و عراق افزایش یافته بود.

به گفته تحلیلگران، سرمایه‌گذاران روی تمدید توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک حساب باز کرده‌اند.

اعضای اوپک قرار است ۳۰ نوامبر در وین دیدار کنند و انتظار می‌رود در این دیدار، تمدید ۹ ماهه توافق کاهش تولید مورد بررسی قرار گیرد. این توافق با هدف مقابله با اشباع عرضه جهانی و حمایت از قیمت‌ها، از اول ژانویه اجرا شده و در مارس سال ۲۰۱۸ به پایان می‌رسد.

به گفته تحلیلگران، اگرچه آشفتگی ژئوپلیتیکی تا حدودی از قیمت‌ها حمایت کرده اما نگرانی‌های پیرامون افزایش تولید و سطح صادرات نفت آمریکا و روند رشد فعالیت حفاری این کشور، احتمالا رشد قیمت‌ها را محدود خواهد کرد.

طبق اعلام گروه صنعتی بیکرهیوز، شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته ۹ حلقه افزایش یافت و به ۷۳۳ حلقه رسید و در مقایسه با شمار دکل‌های حفاری در سال گذشته ۲۸۶ حلقه افزایش نشان می‌دهد.

در این بین، بانک آمریکایی گلدمن ساکس با اشاره به تنش‌های فزاینده در خاورمیانه، نسبت به نوسان بالای قیمت‌های نفت هشدار داده است.

کد خبر 388045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha