مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج تحقیقی جدید که توسط محققان دانشگاه کمبریج صورت گرفته نشان می‌دهد گوسفند توانایی شناسایی چهره‌های آشنا را در انسان‌ها دارد.

براساس گزارش BBC، محققان در كمبريج توانستند گوسفندي را آموزش دهند تا بتواند چهره هنرپيشگاني مانند جيك جيلنهال و اما واتسون، باراك اوباما رئيس‌جمهور سابق آمريكا و فيونا بروس مجري اخبار BBC را تشخيص دهد.

پس از پايان دوره آموزشي، گوسفند توانست تصاوير افرادي كه به نظرش آشنا مي‌آمدند را از ميان تصاوير ناآشنا تشخيص دهد. اين نشان مي‌دهد گوسفندان نيز از قابليت تشخيص چهره‌اي مشابه پستانداران نخستين برخوردارند. مطالعات پيشين نشان داده بود گوسفندان توانايي شناسايي گوسفندان ديگر و چوپاناني كه از آنها نگهداري مي‌كنند را دارند.

گوسفند

به گفته جني مورتون محقق ارشد اين پروژه مطالعاتي، پرسش اصلي اين بود كه آيا گوسفندان از توانايي يادگيري تشخيص چهره افراد از روي عكس برخوردارند يا نه؟ از اين رو بر توانايي حيوان در پردازش جسمي دو بعدي به عنوان يك شخص متمركز شديم.

در این پژوهش، 8 گوسفند كوهي ولزي براي شناسايي چهره چهار فرد مشهور از ميان تصاوير افراد ناشناس آموزش ديدند. در اين برنامه آموزشي از غذا به عنوان پاداش استفاده مي‌شد.

تصاویر متفاوتی در روی دو صفحه رايانه به گوسفند نشان داده مي‌شد، و هربار که گوسفند به طرف چهره آشنا می‌رفت، با عبور از یک پرتو لیزری باعث باز شدن دریچه پاداش غذایی مي‌شد و جايزه‌اش را دريافت مي‌كرد. پس از اینکه این حیوانات نشان دادند که قادر به شناسایی چهره‌های آشنا هستند، پژوهشگران آزمایش دیگری را اجرا کردند تا مشخص شود که آیا گوسفندان می‌توانند چهره افراد آشنا را از زاویه‌های گوناگون نیز بشناسند؟ و نتايج مثبت از كار درآمدند.

در مرحله بعد، این آزماش به عمل آمد که آیا گوسفند می‌تواند چوپان یا فرد آشنای دیگری را از روی عکس او شناسایی کند. برای این منظور تصویر فرد آشنا در میان تصاویری از افراد غریبه به گوسفند نشان داده شد و گوسفند باز هم توانست فرد آشنا را از روی عکس هم تشخیص دهند.

محققان قصد دارند در آينده بر توانايي گوسفند در شناخت حالات مختلف چهره انسان مطالعه كنند. نتیجه این تحقیقات می‌تواند در بررسی و کشف علل بیماری‌های ناشی از فرسودگی سلول‌های عصبی مانند بیماری هاتتینگتون و پارکینسون مفید كاربرد داشته باشد.

کد خبر 388030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha