دکتر علی‌اصغر پیوندی:

اربعین

از امروز جاي جاي كشور متبرك به قدوم زائران اربعين مي‌شود. چشم و چراغ ايران به ديدن زائراني روشن مي‌شود كه نايب الزياره ميليون‌ها ايراني جامانده از زيارت اربعين بوده‌اند. آنها سختي پياده‌روي طولاني به مقصد كربلا را به جان خريده‌اند تا به لشكر ميليوني عاشقان حسين(ع) در اين رويداد بزرگ ديني و جهاني بپيوندند.

پياده‌روي اربعين حالا ركوردهاي زيادي را به نام خود ثبت كرده. مراجع بين‌المللي تأييد كرده‌اند كه اين پياده‌روي پر جمعيت‌ترين گردهمايي در جهان(بيش از ۲۰ميليون نفر از بيش از ۶۰كشور دنيا) است. پياده‌روي اربعين البته فقط در فهرست بزرگ‌ترين اجتماعات مسالمت‌آميز جهان ثبت نشده است. بزرگ‌ترين اطعام دهي در جهان در همين مسير ثبت شده است.

طولاني‌ترين نماز جماعت جهان اسلام به طول ۳۰كيلومتر هم مربوط به همين رويداد است.علاوه بر اين بزرگ‌ترين حجم خدمات داوطلبانه و رايگان شامل استراحتگاه، تلفن، تأمين امنيت، ماساژ، ميان وعده و... نيز به‌نام پياده‌روي اربعين سند خورده است. از همين دريچه مي‌توان گفت اربعين ركورد دار ارائه خدمات پزشكي و امدادگري در جهان نيز هست.

جمعيت هلال‌احمر ايران افتخار مي‌كند كه بيشترين سهم در اين موضوع را دارد. همكاران من در سازمان امدادونجات در داخل كشور و پزشكان و امدادگران مركز پزشكي حج و زيارت در داخل مرزهاي عراق همراه با جوانان و داوطلبان امدادگر سربلند هستند كه روز‌ها قبل از آغاز اين پياده‌روي كارشان را براي خدمات‌رساني آغاز مي‌كنند. اين خدمات‌رساني البته تا چندروز بعد از اربعين ادامه خواهد داشت.

فعاليت هزاران نيرو و داوطلب جمعيت هلال احمر اگر چه به ثبت بزرگ‌ترين خدمت بهداشتي درماني و پزشكي داوطلبانه جهان منجر شده، اما حتما تنها بخش كوچكي از اين رويداد بزرگ است. ما به همين سهم كوچك افتخار مي‌كنيم و البته تلاش مي‌كنيم اين نقش را در سال‌هاي آينده پررنگ‌تر و مفيد‌تر ايفا كنيم. همكاران من در اين روزها در حالي به زائران امام حسين(ع) خدمت كرده‌اند كه اغلب‌شان خود توفيق زيارت را از دست داده‌اند. شك ندارم اين عبادت‌شان مورد عنايت خداي متعال و ائمه(ع) خواهد بود. ‌

کد خبر 388010

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha