علی ابراهیمی: سفر امروز هیأت ۷۰ نفره اقتصادی و کشاورزی اتحادیه اروپا متشکل از مقامات عالی‌رتبه و فعالان اقتصادی کشورهای اروپایی به تهران پاسخی منفی به جوسازی‌های سیاسی آمریکا و برخی کشورهای منطقه علیه ایران است.

کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران .

در ادامه روند بهبود مراودات اقتصادي ايران و كشورهاي اروپايي امروز فيل هوگان، كميسيونر كشاورزي و مواد غذايي اتحاديه اروپا، در رأس هيأتي متشكل از اعضاي عالي‌رتبه اتحاديه اروپا مانند آنماري واندرهدن، رئيس تيم روابط اتحاديه اروپا، جرزي پيلوا، مديركل وزارت كشاورزي اتحاديه اروپا و مونيكا هنسي، رئيس واحد وزارت بازرگاني اين اتحاديه راهي تهران مي‌شود. همچنين نمايندگان 46 انجمن‌ و شركت توليد‌كننده اتحاديه اروپا در زمينه كشاورزي و صنايع غذايي براي امضاي قراردادهاي سرمايه‌گذاري مشترك و بازديد از توانمندي‌هاي ايران در بخش كشاورزي و صنايع غذايي مرتبط به ايران سفر مي‌كنند.

  • پيام سياسي سفر اتحاديه اروپا

دبير كانون انجمن‌هاي صنايع غذايي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد اهداف اين سفر گفت: با توجه به شرايط سياسي امروز و مواضعي كه آمريكا نسبت به كشورمان در پيش گرفته است، ذات اين سفر نشان‌دهنده پايبندي اتحاديه اروپا به برجام و تمايل كشورهاي عضو اين اتحاديه به گسترش روابط اقتصادي و سياسي با ايران است.

كاوه زرگران افزود: اين هيأت در گروه كشاورزي و صنايع غذايي متشكل از 44نفر از فعالان بخش خصوصي و 20نفر از كميسيون كشاورزي اتحاديه اروپا به رياست فيل هوگان، كميسيونر كشاورزي اين اتحاديه به تهران مي‌آيد. ارائه آموزش‌هاي لازم، راهكارهاي بالا بردن سطح روابط تجاري، انتقال تجربه و تكنولوژي و سرمايه‌گذاري مشترك محور اصلي مباحثي است كه امروز صبح در فروم(مجمع) اقتصادي مباحث مدنظر اتحاديه اروپا و شركاي ايراني بحث و بررسي مي‌شود.

به گفته وي مذاكرات آنها با شركاي ايراني عمدتا در چارچوب ضوابط اتحاديه اروپا صورت گرفته و اين هيأت از حدود 8‌ماه قبل سفر خود به تهران را اعلام كرده است. زرگران افزود: قبل از اين سفر نيز 3گروه مختلف از اتحاديه اروپا با سفر به ايران، توافق‌هاي اوليه‌اي را داشته‌اند كه طي 2روز آينده به قراردادهاي نهايي منجر خواهد شد.

  • نمايندگان 15كشور اروپايي در ايران

دبير كانون انجمن‌هاي صنايع غذايي كشور با بيان اينكه شركت‌هاي مختلف اروپايي براي سرمايه‌گذاري در بخش كشاورزي و صنايع غذايي و تبديلي ايران اعلام آمادگي كرده‌اند، افزود: تا‌كنون بيشترين ارتباطات تجاري اروپايي كشورمان با كشورهايي مانند فرانسه، ايتاليا و آلمان بوده اما در اين سفر گسترش روابط با ساير كشورهاي اروپايي در دستور كار طرفين قرار دارد.

به گفته زرگران، در اين هيأت فعالان بخش كشاورزي و صنايع غذايي از 15كشور اروپايي شامل فرانسه، فنلاند، جمهوري چك، بلژيك، اتريش، يونان، كرواسي، قبرس، هلند، ايرلند، مجارستان، ليتواني، ايتاليا، پرتغال و لهستان نيز حضور دارند. امروز فروم اقتصادي اين هيأت برگزار مي‌شود و از فردا(يكشنبه) اين هيأت با تقسيم به 8 تا 9 گروه مختلف، از شركت‌هاي مختلف بخش كشاورزي و صنايع غذايي، دامداري، گل و گياه و... كشورمان بازديد كرده و با آنها مذاكره خواهند كرد. روز دوشنبه كميسيونر كشاورزي اتحاديه اروپا از ايران خارج شده اما برخي ديگر از شركت‌هاي اروپايي تا چند روز بعد در ايران باقي خواهند ماند.

  • سيماي روابط تجاري ايران و اتحاديه اروپا

در ارديبهشت‌ماه امسال هيأت بزرگ اقتصادي اتحاديه اروپا در چهارمين دور از همايش‌هاي خود در تهران با حضور «ميگوئل آرياس كانيته» كميسر انرژي اتحاديه اروپا به همراه نمايندگان 50شركت اروپايي برافزايش همكاري‌ها در حوزه بانكي، گسترش مبادلات تجاري، انرژي و تغييرات اقليمي تأكيد كردند.

بررسي روابط تجاري ايران و شركاي خود در اتحاديه اروپا طي 2سال گذشته ميلادي (2015- 2016) نيز بيانگر كاهش واردات و افزايش صادرات ايران به اين كشورهاست به‌نحوي كه ميزان واردات محصولات كشاورزي و غذايي ايران از اتحاديه اروپا در سال2015 برابر با 3ميليارد و 211ميليون دلار بوده كه اين ميزان در سال2016 با 14درصد كاهش به 2ميليارد و 16ميليون دلار رسيده است. اين در حالي است كه ارزش محصولات غذايي و كشاورزي صادر شده به اتحاديه اروپا از 561ميليون دلار در سال 2015 با رشدي 22درصدي به 685ميليون دلار در سال2016 رسيده است.

کد خبر 387988

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha