جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
۰ نفر

در یک هفته‌ای که از تحولات پرشتاب منطقه با محوریت عربستان می‌گذرد، تحلیل‌ها و اظهارنظرهای بسیاری در منطقه و جهان مطرح شده که البته بیشتر آنها بیش از آنکه حاوی پاسخ به ابهامات و سؤالات باشد، راوی حیرت و ناباوری است.

در اين گزارش نظر گروهي از تحليلگران برجسته غربي و عربي كه طي 2روز گذشته درباره اين ماجرا نوشته‌اند را مي‌خوانيد.

  • من نگرانم
  • توماس فريدمن

شكل غالب سياسي در عربستان طي 4دهه گذشته، اسلامگرايي يا بنيادگرايي يا ليبراليسم و كاپيتاليسم يا داعشيسم نبود بلكه آلزايمر بود. شاه كنوني 81سال دارد، شاه قبلي 91سال داشت و قبل‌تري هم 84سال. پس نوسازي محمد‌بن‌سلمان جوان اجتناب‌ناپذير است اما اين بازي قدرت بي‌محابا اگر با تحريك امارات، ترامپ و دامادش يا نتانياهو به يك رويارويي تهاجمي با ايران تبديل شود، محمد‌بن‌سلمان را به جنگ همزمان در داخل و خارج مي‌كشاند و آن وقت عربستان و كل منطقه از كنترل خارج مي‌شود؛ اينجاست كه بايد نگران بود.

  • سرنوشت شاه ايران را فراموش نكنيد
  • جان بولتون

اين دستگيري‌ها گام ديگري براي تحكيم قدرت محمد‌بن‌سلمان است. الان او قدرت برتر را دارد اما ماجرا تمام نشده‌است. آنهايي را كه او كنار گذاشته، تسليم نخواهند شد. نبايد تاريخ را فراموش كنيم و آنچه براي شاه ايران روي داد را از ياد نبريم. او فشار زيادي در مسير مدرن‌سازي وارد كرد و بعد انقلاب روي داد.

  • خاورميانه در عصر پساداعش
  • بن ودمن

ايران در جنگ دولت عراق با داعش نقش كليدي داشت، به دولت اسد در شكست شورشي‌هاي مورد حمايت آمريكا و عربستان كمك كرد و اين در حالي است كه عربستان اكنون در جنگ يمن مانده‌است. ايراني‌ها در اين سياست، تازه‌كار نيستند اما سعودي‌ها و متحدان عربشان آماتورند و دارند در لبنان آزمون و خطا مي‌كنند كه نشان دهند سرسخت هستند اما اين تلاشي نااميدكننده است.

  • برنامه مشترك بن‌سلمان و ترامپ
  • الجزيره

شبكه الجزيره قطر با انتشار گزارشي در پايگاه اينترنتي خود با عنوان «بن‌سلمان و ترامپ در منطقه به‌دنبال چه هستند»، تلاش براي عبور از بحران‌هاي داخلي به وسيله ايجاد بحران‌هاي خارجي را وجه مشترك اين دو چهره به شمار آورده است. در اين گزارش آمده: سفر كوشنر به عربستان و جلسات طولاني‌مدت او با بن‌سلمان تنها يك روز قبل از بازداشت‌هاي گسترده شاهزادگان سعودي، نشان‌دهنده نقش آمريكا در تحولات داخلي اين كشور است. در پايان اين گزارش، احتمال حمله نظامي به لبنان با توجه به موقعيت نظامي و سياسي حزب‌الله و عواقب هرگونه تنش نظامي در اين كشور براي امنيت اسرائيل، بسيار كم ارزيابي شده است.

  • آيا زمينه براي رويارويي با ايران فراهم است؟
  • علي حسين باكر

بحران اخير در خليج‌فارس، هرگونه اميد براي بازگشت مرزهاي نفوذ منطقه‌اي ايران به پيش از سال 2003را از بين برده است... اقدامات عربستان عليه قطر كاملا به نفع ايران بوده و منجر به تقويت متحدان اين كشور شده است. به همه اين شرايط بايد مخالفت سيسي با درگيري نظامي با ايران و حزب‌الله را به‌عنوان آخرين نشانه از عدم‌آمادگي محور عربي براي رويارويي با ايران اضافه كرد.

  • چرا نصرالله آرام است
  • محمد قواص

اقدامات اخير عربستان عليه لبنان و استعفاي حريري را در ادامه تصويب تحريم‌هاي جديد كنگره آمريكا عليه اين حزب و بازگشت به پرونده بمبگذاري پايگاه نظامي آمريكا در بيروت در 1983 بايد ارزيابي كرد. شايد روابط با روسيه و چين و استفاده اروپا از توافق هسته‌اي، راهي براي فرار تهران از استراتژي جديد ترامپ فراهم كند، اما حزب‌الله به خوبي مي‌داند چنين راه فراري را در اختيار ندارد.

کد خبر 387987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha