جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی نشان می‌دهد قرارگیری در معرض هوای آلوده خطر پوکی استخوان و شکستگی استخوان در سالمندان را بالا می‌برد.

air pollution

به گزارش هلث‌دی نیوز پژوهشگران داده‌های مربوط به ۹.۲ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سالمندان در منطقه شمال شرقی/ مید- آتلانتیک آمریکا که به علت شکستگی در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ بستری شده بودند، تجزیه‌وتحلیل کردند.

 این پژوهشگران دریافتند که حتی افزایش اندکی در میزان قرارگیری در معرض ذرات معلق آلاینده هوا با نام P2.5 با افزایش خطر شکستگی در سالمندان همراهی دارد. PM2.5 عنوانی است که به ذرات ریز قابل استنشاق با قطر ۲.۵ میکرومتر و کمتر داده می‌شود.

این پژوهشگران همچنین به بررسی پیگیری‌ها در میان ن ۶۹۲ فرد میان‌سال با درآمد پایین شرکت‌کننده در تحقیق سلامت بوستون پرداختند.

یافته‌های آن‌ها نشان داد که افرادی که در مناطق با میزان بالای P2.5 و دوده (کربن سیاه) - نوعی از آلاینده در دود خروجی ماشین‌ها- زندگی می‌کنند، نسبت به افرادی که در معرض میزان‌های پایین‌تر این دو آلاینده قرار دارند، دارای میزان‌های پایین‌تر یک هورمون مهم مربوط به کلسیم و استخوان و کاهش بیشتر در تراکم مواد معدنی استخوان هستند.

نتایج این بررسی در ۹ نوامبر در ژورنال The Lancet Planetary Health منتشر شده است.

دکتر آندرئا باکارلی، سرپرست این پژوهش و صاحب کرسی علوم بهداشتی محیطی در دانشکده بهداشت عمومی میلمن دانشگاه کلمبیا در نیویورک درباره این نتایج گفت: «دهه‌ها پژوهش دقیق خطرات بهداشتی آلودگی هوا از بیماری‌های قلبی- عروقی و تنفسی تا سرطان و اختلال قوای فکری را نشان داده است و اکنون رابطه آلودگی هوا با پوکی استخوان مطرح می‌شود.»

«پژوهش ما نشان می‌دهد که ازجمله سودمندی‌های هوای پاک بهبود سلامت استخوان و پیشگیری از شکستگی استخوان هستند.»

البته این بررسی همراهی میان آلودگی هوا و مشکلات استخوانی را نشان می‌دهد، و رابطه مستقیم سببی بین این دو را ثابت نمی‌کند.

کد خبر 387986

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha