« من از افسران عالی رتبه نظامی هستم و در دستگاه قضایی نفوذ زیادی دارم.» مرد شیاد با گفتن این حرف‌ها آنقدر خوب نقش خود را بازی کرد که حتی یکی از استادان دانشگاه هم فریب حرف‌هایش را خورد.

متهم

 او كه با وعده بر طرف كردن مشكلات حقوقي و قضايي از طعمه‌هايش پول مي‌گرفت فقط در يك فقره توانست حدود 10ميليارد تومان به جيب بزند.به گزارش همشهري، مدتي قبل يكي از استادان دانشگاه نزد مأموران انتظامي رفت و گفت مرد شيادي از او 10ميليارد تومان كلاهبرداري كرده است. اين مرد مدعي بود شخصي با معرفي خود به‌عنوان يكي از افسران عالي رتبه نظامي و با اين ادعا كه در دستگاه قضايي نفوذ دارد از او چند وكالت نامه گرفته و املاكش را به نام خودش كرده است.

شاكي در اين‌باره گفت: من از طريق يكي از اقوامم با اين فرد آشنا شدم. من تعدادي ملك در مناطق مختلف تهران و رامسر داشتم اما اسناد مالكيتي اين املاك دچار مشكل شده بود و مدت‌ها درگير برطرف كردن مشكلات حقوقي بودم. يك روز وقتي با يكي از اقوامم در اين‌باره صحبت مي‌كردم او فردي را معرفي كرد و گفت او فرد با نفوذي است و مي‌تواند مشكلاتم را برطرف كند. من هم سراغ اين فرد رفتم. او مي‌گفت از افسران عالي‌رتبه نظامي است و با مقامات عالي‌رتبه كشوري و لشكري، به‌خصوص مقامات دستگاه قضايي رابطه نزديكي دارد و مي‌تواند همه مشكلات حقوقي‌ام را برطرف كند. او آنقدر مطمئن صحبت مي‌كرد كه حرف‌هايش را باور كردم و چند وكالتنامه به او دادم و قرار شد طي چند‌ماه همه مشكلاتم برطرف شود.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: مدتي گذشت و خيالم راحت بود كه سرانجام بعد از سال‌ها مشكلات املاكم برطرف مي‌شود اما 6‌ماه بعد فهميدم او با همان وكالتنامه‌هايي كه امضا كرده بودم املاكي را كه در مناطق 10و 11تهران و رامسر داشتم و حدود 10ميليارد تومان ارزش دارد به نام خودش كرده است.

اين تنها ضرري نبود كه اين استاد دانشگاه متحمل شده بود؛ او علاوه بر وكالتنامه، به‌عنوان دستمزد هم يك ميليارد تومان به مرد شياد داده بود. وي در اين‌باره گفت: در مدت 6ماهي كه فكر مي‌كردم اين فرد در حال پيگيري كارهاي حقوقي املاكم است او به بهانه‌هاي مختلف از من پول مي‌گرفت و مدعي بود پول‌ها را براي مشكلاتم خرج مي‌كند و اگر پول ندهم ممكن است كارم مدت‌ها طول بكشد. به همين دليل به او يك ميليارد تومان پرداخت كردم اما در نهايت او سرم را كلاه گذاشت.

  • افسري كه سربازي نرفته

با ثبت اظهارات اين مرد، تحقيقات درباره نظامي قلابي آغاز شد. شگرد او نشان مي‌داد كه از كلاهبرداران حرفه‌اي است و به‌احتمال زياد پيش از اين نيز دستگير و زنداني شده است. به همين دليل كارآگاهان پليس آگاهي مشخصات وي را در بين مجرمان سابقه‌دار جست‌وجو كردند تا اينكه معلوم شد او مردي 46ساله است كه مدتي قبل به اتهام كلاهبرداري زنداني شده بود. با اينكه او مدعي شده بود از افسران عالي رتبه نظامي است اما شواهد نشان مي‌داد كه او هيچ رابطه‌اي با هيچ‌يك از نيروهاي مسلح ندارد و حتي به خدمت سربازي هم نرفته است.

  • دستگيري در دفترخانه

با وجود شناسايي هويت مرد كلاهبردار، هنوز مأموران نتوانسته بودند مخفيگاه وي را شناسايي كنند. با وجود اين در جريان تجسس‌هاي خود به اطلاعاتي دست يافتند كه نشان مي‌داد او يك همدست دارد كه هميشه همراهش است و پيگيري كارهاي حقوقي بر عهده اوست. در اين شرايط مشخصات دومين متهم نيز در اختيار مأموران قرار گرفت تا اينكه چند روز بعد هنگامي كه او در يكي از دفترخانه‌ها قصد فروش يكي از املاك استاد دانشگاه را داشت دستگير شد.

اين متهم در جريان بازجويي‌هاي مقدماتي ضمن اعتراف به همدستي با متهم اصلي گفت: همدستم به تازگي دفتري در منطقه باقرخان اجاره كرده و در آنجا افرادي را كه مشكلات حقوقي دارند فريب مي‌دهد. او ادامه داد: او خودش را يكي از مديران عالي‌رتبه نظامي يا دولتي معرفي مي‌كند و مي‌گويد كه با مقامات عالي‌رتبه كشوري و لشكري رابطه نزديكي دارد و با كمك آنها مي‌تواند همه مشكلات حقوقي را بر‌طرف كند.

در چنين شرايطي مأموران راهي محل كار متهم اصلي شدند و در عملياتي ضربتي وي را دستگير كردند. متهم در جريان بازجويي‌هاي مقدماتي علاوه بر كلاهبرداري از استاد دانشگاه به فريب دست‌كم 2نفر ديگر نيز اعتراف كرد و گفت: علاوه بر استاد دانشگاه كه يك ميليارد تومان بابت پيگيري املاكش گرفتم و املاك 10ميلياردي‌اش را به نام خودم زدم، از 2نفر ديگر هم بابت كارهاي حقوقي‌شان نفري 500ميليون تومان گرفتم.با دستگيري 2متهم، شاكيان ديگر نيز با حضور در اداره سيزدهم پليس آگاهي آنها را شناسايي كرده و جزئيات بيشتري از آنچه اتفاق افتاده بود را بازگو كردند.

  • تحقيقات ادامه دارد

سرهنگ حميدرضا ياراحمدي، سرپرست پليس آگاهي تهران بزرگ گفت: در جريان بازرسي از مخفيگاه متهم اصلي چندين سند، مهر و مدارك جعلي متعلق به دفترخانه‌هاي مختلف تهران كشف شد. همچنين اقدامات قانوني براي شناسايي اموال مالباختگان، به‌ويژه شاكي اصلي پرونده و بازگرداندن اموال به وي نيز در دستور كار اداره سيزدهم پليس آگاهي قرار دارد. به گفته وي، متهمان با صدور قرار قانوني در بازداشت به‌سر مي‌برند و تحقيقات در اين‌باره همچنان ادامه دارد.

کد خبر 387979

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha