مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

«یکی از اصلی‌ترین رویکردهای شورای پنجم شهر تهران توجه و صیانت از باغات پایتخت است.»

باغات

اين مطلب را زهرا صدراعظم‌نوري، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر به همشهري گفت. وي همچنين از برگزاري جلسه كميسيون محيط‌زيست در ارتباط با موضوع كمربند سبز تهران و مصوبه برج‌باغ‌ها در روز يكشنبه (فردا) خبر داد.

حسن روحاني، رئيس‌جمهور هم در ديدار هفته گذشته اعضاي شوراي شهر تهران بر مواردي چون حفظ و حراست از باغات موجود پايتخت تأكيد كرده بود. آمار جديد نيز از وجود تقريبي 5500 باغ در تهران خبر مي‌دهد. اين عضو شوراي شهر تهران هم درباره وضعيت فعلي باغ‌هاي پايتخت و راه‌هاي حفاظت از آنها گفت: با توجه به اينكه تهران در سال‌هاي اخير شاهد گستردگي و افزايش جمعيت بوده است اما در 15سال اخير عنايتي به حفظ و حراست باغات پايتخت نشده است.

نوري در ادامه تأكيد كرد: متأسفانه نگاه اقتصادي به باغ‌هاي شهر شده است و ريه‌هاي تنفسي پايتخت آسيب ديده و حتي از بين رفته است. اين در حالي است كه شوراي پنجم درباره حفاظت از باغات پايتخت بسيار جدي است و مسائل را پيگيري مي‌كند. ‌

نوري يادآور شد: مصوبه برج‌باغ‌ها در ظاهر براي حمايت از مالكان باغ‌ها تصويب شده اما به‌دليل اينكه بناهاي 9تا 11طبقه در 30درصد از اين املاك ساخته شده در عمل ديگر باغي باقي نمانده چراكه براي تأمين پاركينگ از عمق زمين استفاده شده و ريشه درختان از بين رفته است. وي تأكيد مي‌كند كه در اجراي اين مصوبه و ساخت و ساز‌هاي مربوطه نظارت دقيقي صورت نگرفته‌است.

  • 3 هزار باغ بالاي 2 هزار متر داريم

سرنوشت باغات‌ تهران همچنان نامشخص است؛ هم وضعيت تملك‌آنها و هم وضعيت قضايي برخي از باغات كه براي تغيير كاربري اقدامات غيرقانوني به اجرا درمي‌آورند. اگرچه محمد حقاني، عضو شوراي چهارم شهر تهران اعلام كرده‌ كه دست‌كم پرونده 3هزار باغ بالاي 2هزار متر در پايتخت آماده تعيين تكليف است، اما وضعيت باغات زير 2هزار متر كه روزگاري براي تعيين وضعيت و تملك مورد بررسي قرار گرفته‌بود، هنوز نامشخص است.

مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران در گفت‌وگو با همشهري از وضعيت پرونده باغات 500 تا 2هزار متر اظهار بي‌اطلاعي كرد. علي محمد مختاري در اين‌باره گفت كه «پرونده باغات زير 2هزار متر به دفتر شهردار تهران براي اعلام نظر فرستاده شده‌است كه قرار است شهردار اين پرونده را در اختيار شوراي شهر قرار دهد تا براي تملك آنها، بودجه‌اي مشخص تعيين شود.»

عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران هم در جلسه قبل شوراي شهر از خشك كردن عمدي باغ وقفي 3هكتاري اراج خبر داد. زهرا نژادبهرام در تذكر پيش از دستور خود در بيستمين جلسه شوراي شهر گفت: در محله اراج باغي با 3هكتار مساحت وجود دارد كه سال‌هاست براي از بين بردن و تغيير كاربري اين باغ تلاش مي‌شود.

وي با بيان اينكه اين باغ 29هزار و 600مترمربع وسعت دارد و پرونده پلاك ثبتي آن مربوط به اداره اوقاف شميران است، عنوان كرد: مالك باغ مذكور ملكش را وقف زائران امام حسين(ع) كرده بود اما اخيرا مشاهده شده است كه به عمد قصد خشك كردن درختان موجود در باغ را دارند.

عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران در ادامه افزود: شبكه آبرساني به درختان از طريق قنات‌هاي موجود در باغ صورت مي‌گرفت اما در حال تغيير كاربري مسكوني است و درختان آبياري نمي‌شوند. نژاد بهرام تصريح كرد: شهرداري تهران مسئوليت آبرساني را برعهده گرفت كه با عدم‌اجازه مالك مواجه شد، از اين‌رو خواستاريم شهرداري تهران به مسئله ورود كند و براساس لايحه توسعه فضاي سبز لغو مالكيت را مدنظر قرار دهد. از سوي ديگر زهرا صدراعظم نوري هم از دريافت 5 پرونده مرتبط با باغات تهران از نهاد قضايي خبر داد كه در حال بررسي‌است.

  • نابودي 4100 هكتار باغ طي 13 سال

مساحت باغ‌هاي تهران از 14هزار هكتار در سال 68به 9900هكتار در سال 81رسيد. پايتخت كشور در طول يك قرن توسعه، بيش از 42پارچه آبادي را بلعيده است. كاهش 4هزار و 100هكتاري باغات تهران تنها در عرض 13سال اخير هم روي تلخ بي‌توجهي به باغات تهران طي دهه‌هاي گذشته بود.

چندي پيش كيانوش سوزنچي، عضو هيأت علمي كميته محيط‌زيست شوراي اسلامي شهر تهران در يك نشست علمي در دانشگاه تهران گفت: «در سال 1368، تعداد 50هزار باغ در تهران وجود داشت اما در سال 1381اين تعداد تا سطح 13هزار باغ كاهش يافت.» بر اساس آخرين آمار دريافتي از رئيس سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران هم اكنون حدود 5500 قطعه باغ بالاي 500 متر در تهران شناسايي شده است.

کد خبر 387978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha