با وجود آنکه مقامات سازمان‌خصوصی‌سازی واریز سود سهام عدالت را به‌حساب مشمولان قطعی می‌دانند، ولی هنوز نهادهای تصمیم‌گیرنده در این طرح نظیر شورای‌عالی اصل ۴۴ و دولت، زمان دقیقی برای آن تعیین نکرده‌اند.

درعين حال به گفته رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ هيأت دولت بخش بزرگي از ابهامات طرح آزادسازي سهام عدالت را برطرف كرده است.به گزارش همشهري، آنطور كه مسئولان سازمان خصوصي‌سازي‌ اعلام كرده‌اند ارزش روز سهام عدالت هم‌اكنون تا دوبرابر ارزش اسمي آن افزايش يافته است اما فعلا دارندگان سهام عدالت از امكان خريد و فروش سهام خود برخوردار نيستند. دولت هنوز زمان آزادسازي سهام عدالت را هم اعلام نكرده است.

جعفر سبحاني، سخنگوي سازمان خصوصي‌سازي‌ تأكيد كرد: هر چند ارزش روز يا واقعي سهام عدالت مشمولان به‌مراتب از ارزش اسمي آن بالاتر است و بيش از دو برابر مبلغ اسمي آن برآورد مي‌شود، اما سهام عدالت فعلا امكان خريد و فروش ندارد و معاملات آن فاقد اعتبار، ممنوع و بلااثر است.

در اين ميان ميرعلي اشرف پوري حسيني، رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ هم گفت: در اجراي طرح سهام عدالت هنوز حلقه آخر باقي مانده است. بايد روزي قادر باشيم برگه‌هاي سهام عدالت را نيز در اختيار مشمولان طرح قرار دهيم تا آنها از امكان اعمال حق مالكيت و خريد و فروش سهام خود برخوردار شوند. او تأكيد كرد: اين مسئله به دفعات در هيأت وزيران مطرح و ابهامات آن تا حد زيادي بر طرف شده است.

پوري حسيني بدون اعلام زماني دقيق براي آزادسازي سهام عدالت ادامه داد: اميدواريم آن روز دور نباشد و برگه‌هاي سهام عدالت درآينده‌اي نزديك در اختيار مردم قرار گيرد تا خودشان اعمال مديريت كنند و سازمان خصوصي‌سازي‌ از اين زنجيره كنار رود.

  • تأخير در فرايند پرداخت سود

پيش‌تر قرار بود فرايند پرداخت سود سهام عدالت از شهريورماه امسال آغاز شود اما اين موضوع به دلايلي نامعلوم به تعويق افتاد. چندي پيش برخي نمايندگان مجلس در نامه‌اي به رئيس‌جمهور با برشمردن معايب كار، خواستار توقف پرداخت سودنقدي سهام عدالت شده بودند اما به گفته سخنگوي دولت، حسن روحاني اين خواسته را رد كرد.

رؤساي كميسيون‌هاي تخصصي و اقتصادي مجلس بر اين باورند كه دولت به جاي پرداخت نقدي سود سهام عدالت به مشمولان بايد كل مبلغ آن را به طرح‌هاي توسعه شركت‌هاي سهام عدالت تخصيص دهد. رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ بدون اشاره به دلايل تأخير به‌وجود آمده در پرداخت سود سهام عدالت گفت: براي پرداخت سود سهام عدالت مشكلي وجود ندارد.

او گفت: موضوع پرداخت سود سهام عدالت در هيأت وزيران مطرح شد، در مجموع دولت هم مصوبه شوراي‌عالي اصل 44مبني بر توزيع سود بين مشمولان سهام عدالت را تأييد كرد. به گفته سيدجعفر سبحاني سخنگوي سازمان خصوصي‌سازي از مجموع 47ميليون نفر مشمول سهام عدالت كه هنوز در قيد حيات هستند،

تاكنون ۳۴.۵ ميليون نفر شماره حساب و شباي بانكي خود را در سامانه سهام عدالت ثبت كرده‌اند.طبق اعلام سازمان خصوصي‌سازي‌ همه مشمولان سهام عدالت و حتي بازماندگان افراد فوت‌شده مي‌توانند با وارد كردن اطلاعات هويتي مشمولان در سامانه سهام عدالت، از صورت وضعيت خود آگاه شوند و شماره شباي حساب بانكي خود را براي دريافت سود به اين سامانه ارائه كنند.

  • سبد سهام عدالت تعيين تكليف شد

در شرايطي كه پيش از اين سهام 60شركت در سبد سهام عدالت جاي گرفته بود، ميرعلي اشرف پوري‌حسيني، رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ اعلام كرد: طبق مصوبه شوراي‌عالي اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44سهام 49شركت با قيمت قطعي در سبد سهام عدالت باقي ماندند. به گفته او سهام اين تعداد از شركت‌ها از تركيب سهام و دارايي‌هاي دولت خارج شد و از اين پس منافع آنها به مشمولان سهام عدالت تعلق خواهد گرفت.

رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ اعلام كرد: با اين مصوبه باقي مانده سهام و شركت‌هايي كه از قبل به سبد سهام عدالت تخصيص يافته بود، طبق مقررات و قوانين اصل 44به سبد دارايي‌هاي دولت بازمي‌گردد. به اين ترتيب به‌نظر مي‌رسد سهام دست‌كم 11شركت از سبد اوليه سهام عدالت خارج خواهد شد. دولت، شوراي‌عالي اصل 44و سازمان خصوصي‌سازي‌ تاكنون فهرست دقيق شركت‌هاي باقي‌مانده و خارج شده از سبد سهام عدالت را منتشر نكرده‌اند.

کد خبر 387971

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha