همشهری آنلاین: باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده برای خدمت در هیات منصفه انتخاب نشد.

حضور اوباما در هیات منصفه دادگاه مورد قبول واقع نشد

به گزارش يورونيزو، آقای اوباما در حال ورود به مرکز خدمات شهروندی ریچارد جی دیلی در حالیکه یک کت اسپرت و پیراهن بدون کراوات به تن داشت با استقبال گروهی از شهروندان روبرو شد.

به گزارش اسوشیتدپرس، قاضی ارشد شهرستان کوک در ایالت ایلینوی به خبرنگاران گفت که باراک اوباما در برای انجام این وظیفه شهروندی انتخاب نشده است.

اگرچه باراک و میشل اوباما گفته اند که تا پایان تحصیلات دبیرستان دختر کوچکشان ساشا در واشنگتن خواهند ماند اما هنوز خانه ای به سبک معماری جرجی در شیکاگو دارند. روز جمعه رئیس جمهور سابق آمریکا منزل خود در شیکاگو را ترک کرده و با اتومبیل شخصی خود وارد پارکینگ ساختمان دادگاه شد. او با تمامی افراد حاضر در سالن انتظار دادگاه دست داد.

شرکت در هیات منصفه دادگاه از وظایف شهروندی در ایالات متحده است. باراک اوباما نیز برای خدمت در هیات منصفه دادگاه شیکاگو احضار شده بود که پس از حضور در دادگاه، مقامات قضایی، وی را برای حضور در این مقام انتخاب نکردند.

پیش از این نیز جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۱۵، بیل کلینتون در سال ۲۰۰۳ و جو بایدن، معاون اول باراک اوباما در سال ۲۰۱۱ برای خدمت در هیات منصفه احضار شده بودند. که از میان آنها تنها جورج بوش در ترکیب هیات منصفه قرار گرفت.

شبکه های اجتماعی باراک اوباما و همسرش پس از پایان دوره دوم ریاست جمهوری با انتشار مطالبی از فعالیتهای اجتماعی این زوج در «موسسه اوباما»، مردم آمریکا را به انجام وظایف شهروندی دعوت می کنند.

شبكه بي بي سي نيز در گزارشي در اين خصوص اعلام كرد: به باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا، اجازه خدمت در هیئت منصفه داده نشد.

اوباما برای خدمت در هیئت منصفه یک پرونده قضایی به دادگاهی در شیکاگو احضار شده بود اما پس از حضور در دادگاه و مصاحبه با قاضی، اعلام شد که قاضی عضویت او در هیئت منصفه را مناسب نمی‌داند و در نتیجه رئیس جمهوری سابق آمریکا از خدمت در این پرونده معاف شده است.

با اینکه مقامات قضایی کوشیده بودند احضار باراک اوباما به شکلی عادی و دور از جنجال صورت گیرد، تعداد زیادی از هواداران رئیس جمهوری سابق در محل دادگاه تجمع کرده بودند و از او استقبال کردند. شماری از حاضران از آقای اوباما امضا خواستند و تعداد زیادی نیز با تلفن همراه از او عکس گرفتند.

پس از ورود به دادگاه، قاضی پرونده برای رسیدگی به صلاحیت آقای اوباما به عنوان عضو هیئت منصفه با او مصاحبه کرد. مقامات دادگاه گفته‌اند که این رویه در مورد همه اعضای هیئت منصفه اعمال شد هر چند به گزارش رسانه‌های محلی، مصاحبه قاضی با رئیس جمهوری سابق به مراتب طولانی‌تر از مصاحبه با سایر اعضا بود.

در پایان این مصاحبه، سخنگوی دادگاه اعلام کرد که قاضی تشخیص داده است که عضویت آقای اوباما در هیئت منصفه این پرونده "به مصلحت" نیست به این دلیل که حضور رئیس جمهوری سابق در جلسات دادگاه به احتمال زیاد باعث جلب توجه غیرعادی رسانه‌ها و ازدحام جمعیت خواهد شد و این وضعیت می تواند باعث انحراف توجه از موضوع پرونده شود.

 اوباما فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه معتبر هاروارد است و پیش از ورود به سیاست، مدتی به عنوان حقوقدان فعالیت کرده بود.در صورتی که وی به عنوان عضو هیئت منصفه پذیرفته می‌شد، حق الزحمه تعیین شده برای این کار را که کمی بیش از ۱۷ دلار در روز است دریافت می‌کرد. به گفته رسانه‌های محلی، این مبلغ برای پرداخت هزینه پارک خودرو او کفایت می‌کرد.

جورج بوش، که قبل از آقای رئیس جمهوری آمریکا بود، دو سال پیش برای خدمت در هیئت منصفه پرونده‌ای در تگزاس احضار شد اما او نیز مورد قبول قرار نگرفت. همچنین در سال ۲۰۱۱، جو بایدن، که در آن زمان معاون رئیس جمهوری بود، برای حضور در هیئت منصفه احضار شد اما قاضی پرونده عضویت او را رد کرد.

کد خبر 387957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha