همشهری آنلاین: رییس جمهوری آمریکا از ۸ تا ۱۱ نوامبر به طور رسمی از چین دیدار می‌کند. هیات بازرگانی آمریکا متشکل از مقامات و مؤسسه داران آمریکا که همراه ترامپ به چین سفر می کند، در فعالیت‌هایی در چین شرکت و توافقنامه‌های همکاری با چین را امضا خواهد کرد.

Trump Xi Jinping

به گزارش رادیو بین‌المللی چین در ماه اکتبر سال جاری، مراسم پایان فاز سوم ساخت کارخانه بی وای دی چین در شهر لنگکستر ایالت کالیفرنیای آمریکا برگزار شد. این کارخانه ساخت اتوبوس بزرگ برقی به مساحت 41 هزار متر مربع، نخستین کارخانه ساخت اتوبوس با سرمایه‌گذاری چین در آمریکا و نیز بزرگترین کارخانه تولید اتوبوس برقی در آمریکای شمالی است. بنا به گزارش‌ها، از سال 2013 تا کنون، شرکت بی وای دی در زمینه تولید اتوبوس برقی در آمریکا حدود 230 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده و سهم بیش از 80 درصدی در بازار آمریکا را از آن خود کرده است.

لی وی مدیر بخش روابط عمومی شرکت بی وای دی در این باره گفت: «شرکت بی وای دی در دو زمینه به توسعه بازار محلی آمریکا کمک کرده است. نخست این که تمامی محصولات تولید کارخانه بی وای دی در آمریکا از محصولات انرژی جدید است که برای حفاظت از محیط زیست محلی و سلامت مردم محلی سودمند است. دوم آنکه حدود 95 درصد کارکنان کارخانه بی وای دی در آمریکا را آمریکاییها تشکیل می دهند. به طوری که بیش از 800 کارمند آمریکایی در کارخانه لنگکستر استخدام کرده ایم. در آینده نیز برنامه داریم بیش از یک هزار شغل جدید ایجاد کنیم.»

پیشبرد همکاری اقتصادی و تجاری چین و آمریکا یکی از اهداف اصلی سفر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به چین است. هر دو کشور از گسترش همکاری اقتصادی و تجاری انتظاراتی دارند. رییس بخش روابط عمومی شرکت بی وای دی با اشاره به همکاری دو طرف در زمینه خودروهای انرژی نوین گفت: «دو طرف می توانند در زمینه خودرو انرژی نوین بیشتر همکاری کنند. قبل از ورود شرکت بی وای دی به بازار آمریکا، چین تجربه هفت ساله در این زمینه اندوخته و از داده‌های زیادی برای مدیریت و نگهداری برخوردار است. سبب استقبال مردم آمریکا از محصولات ما این است که ما خلاء فنی آمریکا در این زمینه را پر کرده ایم. به نظر من دو طرف می توانند در این زمینه به همکاری بیشتری بپردازند.»

بر اساس داده‌های منتشر شده، از سال 2001 تا 2016، کسری تجاری آمریکا با چین از 83 میلیارد دلار به 347 میلیارد دلار افزایش یافته که حدود 46 درصد کسری تجاری کل آمریکا را شامل می شود. لو جین یونگ استاد گروه اقتصاد و تجارت بین المللی دانشگاه اقتصاد و تجارت خارجی چین در این باره گفت: «بسیاری محصولات صادراتی چین به آمریکا در گذشته از سوی کره جنوبی به آمریکا صادر شد. به عبارت دیگر، شرکتهای کره جنوبی در چین کارخانه ایجاد کرده و محصولات خود را تولید و سپس به آمریکا صادر می کردند. همچنین بسیاری شرکت‌های ژاپنی و اروپایی نیز از همین طریق به آمریکا صادرات می کردند.»

تسوی تیان کایی سفیر چین در آمریکا چندی پیش اعلام کرد: اگر آمریکا محدودیت صدور برخی محصولات فناوری عالی به چین را کاهش دهد، صادرات آمریکا به چین را به مراتب افزایش خواهد داد و این به طور درازمدت به حل نامتوازنی تجاری بین چین و آمریکا یاری خواهد کرد.

در ماه اوت سال جاری، آمریکا بر اساس ماده 301 قانون تجارت سال 1974 خود، به بازرسی تجاری علیه چین در زمینه های انتقال فناوری، حق مالکیت معنوی و نوآوری پرداخته است که این اقدام یک جانبه آمریکا مایه نگرانی از خدشه دار شدن روابط اقتصادی و تجاری دو کشور شده است. شارلین بارشفسکی مذاکره کننده تجاری پیشین آمریکا در این باره با انتقاد از اقدام حمایت‌گرایی تجاری آمریکا گفت: «به نظر من، دو کشور چین و آمریکا در سازوکار مدیریت جهانی وظایف بزرگی دارند و دو طرف باید نوعی روابط دو جانبه با منافع متقابل ایجاد کنند. حمایتگرایی تجاری دشمن مشترک هر دو کشور به شمار می رود.»

بسیاری کارشناسان بر این باورند که با این سفر رییس جمهوری آمریکا به چین، دو کشور در زمینه توسعه تجارت دو جانبه عادلانه تر و سودمندتر به توافق خواهند رسید.

کد خبر 387891

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha