چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

«مشایه» یا همان زائران پیاده اربعین، فوج‌فوج و فردفرد به راه افتاده‌اند، چزابه و شلمچه در استان خوزستان- ۲‌معبر اصلی این عاشقان- در آماده‌باش کامل به ‌سر می‌برند و برنامه‌ریزی‌های فشرده و منظمی برای ارائه خدمات به زائران صورت گرفته است؛ اگرچه همچنان- با توجه به جمعیت گسترده- محدودیت‌هایی هم وجود دارد.

پیاده روی اربعین
  • مواكبي براي عاشقي

«250موكب در مرز چزابه مستقر و شناسنامه‌دار شده‌اند كه 96تاي آنها از شهرستان اهواز هستند.»؛ اينها را فرخ كشاورز ـ مدير مواكب اهواز ـ به همشهري مي‌گويد. او مي‌گويد: «براي دومين سال است كه عتبات عاليات متولي مواكب در مرزها شده و 12كميته براي اين كار در نظر گرفته است». در انتهاي مسير مواكب، ايستگاه فرهنگي شهرداري تهران در چزابه نيز در چندين غرفه فعال است و خدماتي به زائران ارائه مي‌دهد. در 10روز اخير شماري از مقام‌هاي ارشد سياسي، انتظامي و اجرايي كشور هم از پايانه مرزي چزابه بازديد كرده‌اند.

  • نيروهاي امدادي پشتيباني مي‌خواهند

در فاصله‌هاي متفاوت، ايستگاه‌هاي هلال‌احمر مشغول ارائه خدمات و امدادرساني به زائران هستند. نخستين ايستگاه مقرّ هلال‌احمر به نام حضرت علي‌اكبر(ع) مزين شده است. نام مسئول ايستگاه، حسين آدينه‌دزفولي است. او به خبرنگار همشهري مي‌گويد: «از 12آبان‌‌ماه در مرز مستقر شده‌ايم و ارائه كمك‌هاي اوليه به زائران و انتقال بيماران به ما محول شده است. مردم انتظاراتشان از هلال‌احمر‌، از لحاظ دارويي و خدمت‌رساني زياد است اما در مضيقه هستيم؛ حتي دستگاه تست قند خون نداريم». او مي‌افزايد: «بيشتر افراد بنا به شرايط موجود براي دردهاي شكمي، كمردرد، معده‌درد و عرق‌سوزشدن پوستشان مراجعه مي‌كنند». او به زوار توصيه مي‌كند كه نكات بهداشتي را رعايت كنند، دست‌هايشان را دائم بشويند و پشت سر هم موادغذايي مختلف نخورند. ايستگاه بعدي، محل استقرار نيروهاي اعزامي از هلال‌احمر تهران است كه مي‌گويند جمعيت زياد است و داروهاي ما كفاف نمي‌دهد؛ به ‌طوري كه قرص رانيتيدين تمام ‌شده است.

  • اقدامات شايسته در حوزه امنيت اربعين

سردار عباس يوسفي ـ فرمانده تيپ زرهي حضرت حجت(عج) و جانشين قرارگاه جنوب غرب كربلا ـ كه براي سركشي و بازديد از سير حركت زوار، خود را به چزابه رسانده است، در گفت‌وگو با خبرنگار همشهري در چزابه مي‌گويد: «خوزستان در فداكاري‌ها و ميزباني شهداي دفاع‌مقدس، شهداي مدافع حرم و حريم ولايت هميشه پيشگام بوده و در بحث امنيت زوار اربعين تدابير خيلي خوبي انديشيده شده تا مردم راحت‌تر مسير كربلا را طي كنند».

  • توجه به زيرساخت‌ها

نماينده اهواز در مجلس شوراي اسلامي نيز كه به مرز چزابه آمده، به همشهري مي‌گويد: «حركت رواني را در مرز چزابه شاهد هستيم و پذيرايي مردمي به بهترين نحو در حال انجام است اما از لحاظ زيرساختي جاده منتهي به مرز چزابه باريك است و نياز به توسعه و تعريض دارد». جواد كاظم‌نسب الباجي به خبرنگار همشهري مي‌گويد: «اقدامات داوطلبانه مردمان مرزنشين در خدمات‌رساني به زائران اربعين، الگوي خوبي براي كارهاي جهادي در سطح كشوري است». او همچنين خواستار حضور شبانه‌روزي نمايندگاني از ارگان‌هاي درگير در زيارت اربعين، به‌ويژه نهادي، امدادي و خدماتي در مرز چزابه مي‌شود تا جوابگوي نيازهاي مردم باشند.

به گفته الباجي، اكيپ‌هاي امدادي هلال احمر بايد به تجهيزات بيشتر و دارو به اندازه كافي مجهز شوند؛ همچنين بايد امكانات و بسته‌هاي غذايي به ‌صورت يكسان بين مواكب، تقسيم و مشكلات استقرار آنها برطرف شود.

  • 85درصد از زيرساخت‌ها فراهم شده است

معاون سياسي ـ اجتماعي استانداري خوزستان با مقايسه تعداد زائران در حال خروج از مرز چزابه با زائران سال گذشته، به خبرنگار همشهري مي‌گويد: «سال گذشته به ‌خاطر مشكلاتي كه در مرز مهران ايجاد شده بود بخش اعظمي از زائران به چزابه مراجعه كردند اما امسال با توجه به برپايي گذرگاه مهران، جمعيت اضافه به چزابه وارد نشد».

علي‌حسين حسين‌زاده مي‌افزايد: «ستاد اربعين خوزستان در راستاي فراهم‌كردن خدمات، بيشتر از 2‌ماه پيش به شكل عملي كار خود را آغاز كرد».

او با بيان اينكه در زمينه ايجاد زيرساخت‌هايي چون جاده، آبرساني، تكميل پايانه و افزايش امكانات رفاهي به‌منظور كمك به رفت‌وآمد زائران اربعين حسيني برنامه‌ريزي‌هايي صورت گرفته است اذعان مي‌كند: «تاكنون 85درصد از زيرساخت‌ها در چزابه فراهم شده است».

  • استقرار ۱۶ گيت ورود و خروج در مرز چزابه

در نقطه خروجي مرزي كانكس‌هاي سفيدي به چشم مي‌خورند كه نيروهاي انتظامي در آنها مستقر هستند و شبانه‌روز به انجام وظيفه مي‌پردازند. فرمانده انتظامي پايانه مرزي چزابه مي‌گويد: «به دليل حجم تردد زائران حسيني، ۱۶گيت ورود و خروج در پايانه چزابه فعال شده است».

سرهنگ نقيب‌فاطمي مي‌گويد:« از شنبه به بعد هم تقريبا بيشتر شاهد بازگشت جمعيت خواهيم بود و خوشبختانه مديريت جمعيت را در پايانه مرزي چزابه به‌خوبي انجام مي‌دهيم». وي مي‌افزايد: «از شهروندان درخواست داريم كه براي حفظ امنيت خود و برخورداري از ترافيك آرام و بدون خطر، هنگام رانندگي به هشدارهاي مأموران پليس‌راه توجه كنند و براي زود رسيدن به مرز عجله نكنند».

کد خبر 387814

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha