بورس‌کالا با تشکیل یک کمیته کاری مراحل مطالعه و بررسی ظرفیت‌هایی را که بیت کوین می‌تواند در اختیار بازارسرمایه قرار دهد، آغاز کرد.

مديرعامل بورس‌كالا از همه صاحب‌نظران براي همكاري در اين پروژه دعوت كرد.به‌گزارش همشهري، 31اكتبر ۲۰۰۸، مقاله‌اي تحت‌عنوان سيستم پول الكترونيك همتا به همتا منتشر شد كه مي‌توان آن را مانيفيست بيت كوين به شمار آورد. نويسنده اين مقاله از نام مستعار «ساتوشي ناكاماتو» استفاده كرده است كه نامي ژاپني است. فرد يا افراد واقعي پشت اين نام همچنان ناشناخته هستند. درآغاز، برخي ژاپني بودن اين فرد را به‌دليل انگليسي بي‌عيب و نقصش رد كردند.

گروهي هم فردي ژاپني-آمريكايي را با همين نام پيدا كردند، اما خود آن فرد در كنفرانسي خبري اين ادعا را كه سازنده بيت كوين است رد كرد. گمانه‌زني‌ها در مورد شخصيت واقعي پشت بيت كوين همچنان ادامه دارد و هنوز پديد آورنده يا پديدآورندگان آن به‌طور رسمي شناخته نشده‌اند.

اما در دسامبر ۲۰۱۵ در تحقيقات مشتركي گفته شد ممكن است يك مهندس كامپيوتر و بازرگان استراليايي، مخترع واقعي بيت‌كوين باشد. اين اطلاعات را بي‌بي‌سي و برخي اعضاي برجسته انجمن بيت كوين هم تأييد كردند. 3روز بعد از اين تحقيقات يك مهندس استراليايي اين ادعا را تأييد كرد ولي براي هميشه از انظار عمومي پنهان شد.

اما با وجود اين داستان شگفت‌انگيز، بيت كوين به‌عنوان نخستين واحد پول الكترونيك هم‌اكنون در حال پيشروي در بازارهاي دنياست؛ البته اين ارز از زمان پيدايشش با چالش‌هايي هم روبه‌رو بوده، اما با وجود اين محبوبيت، مقبوليت و ارزش بالايي پيدا كرده است. ارزش هريك بيت كوين در مبادلات روز گذشته در محدوده 7هزاردلار معادل 28ميليون تومان قرار گرفت. قيمت اين ارز تا همين چند سال پيش كمتر از 100دلار بود.تاكنون 16ميليون بيت كوين در دنيا توليد شده و ارزش كل اين بازار هم‌اكنون به يك تريليون دلار رسيده است.

برخي تحليلگران پيش‌بيني مي‌كنند قيمت هر بيت كوين تا سال 2025دست‌كم به 500هزار دلار خواهد رسيد. اين ارز كه از ابزار‌هاي مدرن ديجيتال استفاده مي‌كند با استفاده از تكنولوژي بلاك چين و بر بستر سرور‌هاي معروف به مهر زماني، گواه كار و شبكه فعاليت مي‌كند؛ به اين شكل كه سكه الكترونيك زنجيره‌اي از امضاهاي ديجيتال را تشكيل مي‌دهد و دارنده اين سكه مي‌تواند از طريق اين امضاي ديجيتال آن را به فرد ديگري انتقال ‌دهد. سيستمي كه از آن با نام بلاك چين ياد مي‌شود كار اين زنجيره خريدو فروش ارز را انجام مي‌دهد و پس از خريد هر فرد امضاي ديجيتال فرد به آخر سكه اضافه مي‌شود. دريافت‌كننده وجه مي‌تواند براي تأييد زنجيره مالكيت خود امضاها را بررسي كند.

  • چه كساني از بيت كوين استفاده مي‌كنند

اگرچه بيت كوين دشمنان زيادي دارد اما اكنون در بسياري از كشور‌ها استفاده مي‌شود و پيش‌بيني مي‌شود به يكي از پرقدرت‌ترين ارز‌هاي جهان در آينده تبديل شود. هم‌اكنون كشور استوني بزرگ‌ترين استفاده‌كننده از بيت كوين است و كشور‌هاي سوئد، دانمارك، كره‌جنوبي، هلند، فنلاند، كانادا، استراليا و انگليس اين ارز را به رسميت شناخته‌اند. اخيرا آمريكا نيز به اين خانواده پيوسته و روسيه نيز قصد دارد براي جلوگيري از تحريم‌هاي آمريكا كه به وسيله دلار انجام مي‌شود از اين ارز بي‌واسطه استفاده كند.

كشور چين هم كه قبلا استفاده از بيت كوين را در كشور خود ممنوع اعلام كرده بود تحت فشار افزايش معاملات اين ارز امتياز‌هاي جديدي را براي استفاده كننده‌ها قائل شده است، چرا كه كاهش ارزش يوآن باعث شده تا بازرگانان چيني تصميم بگيرند از بيت كوين استفاده كنند. در ماه‌هاي گذشته دولت چين تصميم گرفته تا از اين پول حمايت بيشتري كند تا مردم هم به اين پول بيشتر اعتماد كنند. هم‌اكنون در چين حدود 2ميليون كاربر از بيت كوين استفاده مي‌كنند. اخيرا شايع شد يك شركت سرمايه‌گذاري سوئدي از بيت كوين براي سرمايه‌گذاري در بورس ايران استفاده مي‌كند. نام اين شركت كه بريو نيو ورد اينوستمنت است به سرمايه‌گذاران بين‌المللي اجازه مي‌دهد پول خود را در بورس ايران سرمايه‌گذاري كنند، بدون اينكه نيازي به‌حساب بانكي در سوئد داشته باشند.

  • نخستين تلاش‌ها در ايران

با وجود اينكه موج بيت كوين جهان را در بر گرفته است اما در ايران هنوز راهكار‌هايي كه بتوان با استفاده از بيت كوين مبادله انجام داد وجود ندارد. اخيرا رئيس‌كل بانك مركزي از انجام مطالعات مقدماتي در اين زمينه خبر داد اما توضيح بيشتري ارائه نكرد. روز گذشته مديرعامل بورس‌كالاي ايران در گفت‌وگو با همشهري از آغاز يك برنامه جامع براي بررسي مزاياي بيت كوين در اين صنعت در ايران خبر داد.

حامد سلطاني‌نژاد كه قرار است به‌زودي مقاله او در مورد مسائل شرعي بيت كوين در يك ژورنال معتبر علمي چاپ شود، اعلام كرد: به‌زودي با تشكيل يك كارگروه كاري براي بررسي ويژگي‌هاي بيت كوين راهكار‌هاي استفاده از بيت كوين در حوزه بورس‌كالا مورد بررسي قرار خواهد گرفت و من از همه صاحب‌نظران در اين حوزه براي همكاري با بورس‌كالا دعوت مي‌كنم. او در زمينه الزام انجام مطالعات در مورد به‌كارگيري بيت كوين گفت:

بيت كوين كار خود را خواهد كرد و ما ناچاريم قبل از آنكه همه تراكنش‌هاي مالي به سمت بيت كوين هدايت شود هر چه سريع‌تر اين ارز را بهتر بشناسيم. به همين دليل من پيشنهاد مي‌كنم كه يك كميته كاري همه‌جانبه براي بررسي و مطالعه بيت كوين در بازار سرمايه با همكاري همه بورس‌ها تشكيل شود.

او با بيان اينكه بورس‌كالا قطعا به مطالعه در اين زمينه نياز دارد، گفت: ما قصد داريم با تشكيل اين كميته متوجه شويم كه بيت كوين در آينده چه تبعاتي را روي صنعتي كه ما در آن فعال هستيم، مي‌گذارد. از سلطاني‌نژاد پرسيديم كه آيا قرار است معاملات بورس‌كالا با بيت كوين انجام شود؟ او توضيح داد: ما هنوز در آغاز راهيم ضمن اينكه بورس‌كالا قادر نيست به‌عنوان يك نهاد مستقل انجام معامله را با بيت كوين به رسميت بشناسد زيرا نهاد رسمي تنظيم مقررات در اين زمينه بانك مركزي است و بورس‌كالا به‌عنوان جزئي از يك كل قادر نيست چنين كاري بكند. مديرعامل بورس‌كالا ادامه داد: كاري كه ما قرار است بكنيم بررسي تبعات فراگير شدن معاملات بيت كوين بر بورس‌كالا و صنايع بازار سرمايه است.

او با بيان اينكه فعالان حوزه‌هاي اقتصادي ديگر نيز بايد اين اثرات را بررسي كنند تأكيد كرد: اينكه يك سيستم مالي به رسميت شناخته شود يا نشود اثري در كار آن نمي‌گذارد و منجر به اين نمي‌شود كه آن سيستم مالي كار خود را انجام ندهد؛ اگر مردم به چيزي نياز داشته باشند از آن استفاده خواهند كرد؛ درنتيجه ما ناچاريم قبل از آنكه همه تراكنش‌ها به سمت چنين ابزاري برود و ما ديگر كنترلي روي آن نداشته باشيم آن را مورد مطالعه قرار دهيم. او با بيان اينكه در فضاي مجازي به سرعت ابزار‌ها فراگير مي‌شوند ادامه داد:

اينكه ما چشمان‌مان را ببنديم و بگوييم كه چون بيت كوين يك ارز رسمي نيست در نتيجه نبايد از آن استفاده كرد موضوعي را حل نمي‌كند چون درست است كه ما با آن كاري نداريم اما اين ابزار در آينده با ما كار خواهد داشت. او در ادامه به مسائل شرعي استفاده از بيت كوين اشاره كرد و گفت: من در مقاله‌اي كه به‌زودي از طريق يك نشريه پژوهشي منتشر خواهد شد، مسائل مربوط به موضوعات شرعي بيت كوين را بررسي كردم و ملاحظات اين پژوهش نشان داد كه استفاده از اين ارز با احكام و مسائل شرعي اسلام بسيار تطابق دارد و با توجه به اينكه نفع مردم در آن لحاظ مي‌شود به مسائل شرعي نزديك است.

کد خبر 387752

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha