همشهری آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل متحد از میانمار خواست به استفاده از نیروی نظامی در استان راخین پایان دهد.

شورای امنیت خشونت‌ها را در میانمار محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ به نقل از پایگاه اینترنتی سازمان ملل متحد؛ شورای امنیت سازمان ملل متحد قویا خشونت‌های گسترده در استان راخین را که در نتیجه آن بیش از ششصد هزار نفر از اعضای اقلیت مسلمان جامعه روهینگیا در میانمار بی خانمان شدند، محکوم کرد و از دولت میانمار خواست به استفاده از قدرت نظامی افراطی و خشونت های جمعی در این منطقه پایان دهد.

شورای امنیت در بیانیه‌ای که سباستیانو کاردی نماینده ایتالیا و رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحدآن را قرائت کرد از دولت این کشور خواست ، حکومت غیرنظامی را در میانمار احیا و حاکمیت قانون را اجرا کند و همچنین اقدامات فوری را مطابق با تعهدات خود در زمینه حقوق بشر از جمله حقوق زنان، کودکان و افراد وابسته به گروههای آسیب پذیر بدون تبعیض و بدون توجه به قومیت، مذهب یا جایگاه شهروندی شان به انجام رساند.

شورای امنیت همچنین از دولت میانمار می‌خواهد طرح هایی را مطابق با قطعنامه 2106 (سال 2013) شورای امنیت به منظور جلوگیری و پاسخگویی به موارد خشونت‌های جنسی اجرا کند و این کشور را به همکاری با نماینده ویژه سازمان ملل درامور خشونت‌های جنسی در مناقشات ترغیب کرد.

شورای امنیت همچنین نسبت به دسترسی به شدت محدود کمک‌های بشردوستانه به بخش های آسیب دیده این منطقه ابراز نگرانی کرد و از دولت میانمار خواست دسترسی بی مانع، فوری و ایمن به مراکز بشردوستانه سازمان ملل و مراکز دیگر را فراهم و ایمنی و امنیت نیروهای امدادرسان را تضمین کند.

شورای امنیت در بیانیه خود از تصمیم میانمار به ایجاد یک «ساز و کار اقدام متحد» استقبال کرد و از دولت میانمار خواست تضمین کند این ساز و کار از چنین بازگشتی حمایت می کند و به آژانس‌های سازمان ملل متحد دسترسی کامل رامی‌دهد.

علاوه بر این شورای امنیت همچنین با استقبال از حمایت دولت میانمار از توصیه‌های کمیسیون مشورتی درباره استان راخین و درخواست اجرای کامل آن بر اهمیت تحقیقات شفاف درباره اتهامات نقض حقوق بشر از جمله خشونت‌های جنسی و بدرفتاری و خشونت علیه کودکان و همچنین پاسخگو قرار دادن همه عوامل اینگونه اقدامات تاکید کرد.

در بیانیه شورای امنیت آمده است: « شورای امنیت در این خصوص از دولت میانمار می‌خواهد با همه نهادهای مرتبط سازمان ملل متحد، ساز و کارها و ابزارها به ویژه کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد همکاری کند.»

شورای امنیت همچنین از اقدام بنگلادش و کشورهای دیگر منطقه و سازمان ها در ارائه کمک‌های بشردوستانه و حمایت از گفتگوها تقدیر کرد و از دبیر کل سازمان ملل خواست از طریق دفاترش با میانمار تعامل داشته باشد. شورای امنیت همچنین دبیر کل سازمان ملل متحد خواست انتصاب یک مشاور ویژه را در امور میانمار بررسی کند.

کد خبر 387744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha