سیدحسن موسوی‌چلک: اعتیاد در کودکان موضوعی انکارناپذیر است و نباید به بهانه‌های واهی این موضوع را کمرنگ کنیم.

اعتیاد کودکان

كودكان و نوجوانان معتاد نيز همانند ساير افراد معتاد نيازمند درمان هستند و بايد پس از گذراندن مراحل درمان نيز آنها را رصد كرد تا دوباره به سمت اعتياد نروند.

مدتي است كه خبرهايي مبني بر ايجاد مراكز مختص ترك اعتياد كودكان و نوجوانان مطرح و گفته مي‌شود براي اين بچه‌ها بايد مراكزي جدا از مراكز بزرگسالان تدارك ديده شود تا بچه‌ها در آنجا اعتياد خود را ترك كنند اما به‌نظر مي‌رسد تاسيس مراكز مستقل ترك اعتياد براي بچه‌ها چندان كار درستي نباشد و مي‌توان براي ترك اعتياد بچه‌ها از مراكز فعلي ترك اعتياد استفاده كرد؛ البته براي اين كار بايد بخشي از مراكز را مستقلا به كودكان و نوجوانان معتاد اختصاص داد و آنها را از بزرگسالان جدا كرد.

ضمن اينكه تعداد بچه‌هاي معتاد در تمامي استان‌ها يكسان نيست و در برخي استان‌ها تعداد اين بچه‌ها زيادتر و در برخي ديگر كمتر است و مثلا نمي‌شود براي تعداد انگشت‌شمار كودكان معتاد در يك استان هزينه ايجاد يك مركز ترك اعتياد شبانه‌روزي با تعداد زيادي پرسنل را متقبل شد.

الان مراكز ترك اعتياد داراي مجوزي كه وجود دارند مي‌توانند با خدمات لازم و تخصصي اعتياد كودكان و نوجوانان را ترك بدهند. پس راه‌اندازي مراكز مستقل براي ترك اعتياد اين افراد لزومي ندارد. چراكه اين مراكز هزينه‌بر بوده و نيازمند وجود پرستار، مددكار، روانشناس و بهيار و... هستند كه بايد براي ترك اعتياد بچه‌ها آموزش‌هاي لازم را ببينند و وجود اينها در كنار وسايل و ابزاري كه بايد در مراكز پيش‌بيني شود، ‌هزينه‌بر است.

در بين اين بچه‌ها تعدادي هم هستند كه خانواده‌هاي بدسرپرست دارند يا بدون خانواده هستند كه اين بچه‌ها بايد بعد از ترك اعتياد به مراكز بهزيستي سپرده شوند. الان مهم‌ترين موضوعي كه وجود دارد اين است كه بايد اعتياد بچه‌ها را بپذيريم و بعد از ترك اعتياد آنها را به حال خود رها نكنيم؛ چراكه ميزان بازگشت افرادي كه اعتياد خود را ترك مي‌كنند به سمت مواد‌مخدر خيلي زياد است و اين بچه‌ها نيز اگر در ادامه ترك اعتياد پشتيباني نداشته باشند و مددكار و روانشناس آنها را تحت نظر نداشته باشد، دوباره به سمت اعتياد كشيده مي‌شوند و تمامي تلاش‌هايي كه براي ترك اعتياد ‌آنها كشيده شده به هدر مي‌رود.

کد خبر 387653

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha