همشهری آنلاین: به گفته محققان، ترکیب موجود در محصولات غذایی سویا به توقف روند پیشرفت سرطان سینه کمک می‌کند و شیوه‌ای به سوی درمان‌های جدید پیشگیری از بیماری خواهد بود.

ترکیب سویا به مقابله با سرطان سینه کمک می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه آریزونا آمریکا عنوان می‌کنند جنیستین، ترکیب موجود در مواد غذایی سویا، می‌تواند از ژن BRCA۱ محافظت کند، ژنی که نقش اساسی در پیشگیری از رشد تومور در بافت سینه ایفاء می‌کند.

ژن BRCA۱ ژن سرکوب کننده تومور است. در صورتی که به طورعادی عمل کند، به حفظ پایداری و ثبات DNA کمک می‌کند و در مقابل بیماری‌های ژنتیکی نظیر سرطان نقش حفاظتی ایفاء می‌کند؛ زمانیکه ژن BRCA۱ به شکل غیرعادی عمل کند، عملکرد دفاعی بدن در مقابل سرطان سینه مختل می‌شود.

درصد کمی از موارد ابتلا به سرطان سینه ناشی از جهش در ژن BRCA۱ است، بسیاری از بیماران دیگر مبتلا به سرطان سینه دارای نسخه‌های عادی هستند، اما ژن‌های‌شان "متانول دار" شده‌اند، یعنی در رشته مولکول‌های کربن پیچیده شده که آنها را غیرقابل خواندن می‌کند.

به گفته محققان، ژن BRCA۱ خاموش در این شیوه قادر به انجام وظیفه‌اش به عنوان سرکوب کننده تومور نیست.

یک گیرنده موسوم به AhR (گیرنده هیدروکربن آروماتیک) ژن BRCA۱ را خاموش می‌کند و در نتیجه زنجیره‌ای از تاثیرات نامطلوب آغاز می‌شود.

زمانی که BRCA۱ قادر به انجام وظایفش به عنوان سرکوب کننده تومور نباشد، سلول‌های سرطانی می‌توانند تکثیر یابند.

محققان این مطالعه دریافتند AhR می‌تواند از طریق جنیستین مورد هدف قرار گیرد.

تیم تحقیق امیدوار است این کشف بتواند منجر به درمان مبتنی بر جنیستین شود و بتواند اقدامات مضر AhR را متوقف سازد.

کد خبر 387523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha