همشهری آنلاین: از هر خودروی برقی که در جهان وجود دارد، یک دستگاه از آن در چین در حرکت است، کشوری که قصد دارد در زمینه فناوری خودروهای برقی در جهان پیشگام باشد و اکنون در تلاش است با کمک آلمان یکی از بزرگترین موانع خود برسر استفاده از این خودروها را برطرف کند.

براساس گزارش رويترز، در شهر 12 میلیون نفری شنجن واقع در جنوب چین به مرکز خودروهای برقی چين تبديل شده‌است، و حتي تمامي اتوبوس‌ها نيز در اين شهر با انرژی برق حرکت می‌کنند. رسانه‌های محلی پيش از اين خبر داده بودند با آغاز کنفرانس اقلیمی سازمان ملل متحد در شهر بن در تاریخ 6 نوامبر تمامي 15 هزار اتوبوس این شهر برقی خواهند شد.

مقامات این شهر اعلام کرده‌اند که با اجرای این طرح سالانه از مصرف 1.18 میلیون تن گاز گلخانه‌ای دی اکسید كربن جلوگیری می‌شود. قرار بر آن است که کلیه تاکسی‌های این شهر نیز تا سال 2020 تنها با انرژی برق کار کنند.

دولت چین برای تشخیص نوع سوخت خودروها پلاك خودروهای برقی را به رنگ زرد درآورده و پلاك  خودروهای سوخت فسیلی در این کشور همچنان آبی‌رنگ هستند.

چین پس از آمریکا بزرگ ترین تولیدکننده دی‌اکسید‌كربن است كه بیشترین بخش تولید آن به خاطر 300 میلیون خودرویی است که در چین در حرکت‌اند. در سراسر جهان به طور متوسط 21 درصد تولید دی‌اکسید‌كربن به خاطر حرکت خودروهایی با سوخت فسیلی است.

آلودگی هوا در چین به شدتي رسيده که شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری این کشور، در کنگره نوزدهم حزب کمونیست چین نسبت به افزایش آلودگی هوا در این کشور هشدار داد. او در این کنگره گفت ما می‌خواهیم کشوری زیبا بسازیم و در امنیت زیست محیطی جهان نیز سهیم شویم.

در همين راستا چین قصد دارد 40 درصد خودروها تا سال 2030 برقی شوند که معنایش تولید 15 میلیون خودروی برقی جدید است و امیدی تازه برای فعالان محیط زیست. براساس آمارهای رسمی سال گذشته چین در این کشور 320 هزار خودروی جدید اجازه تردد یافتند كه از اين ميان 75درصد برقی بودند.

برنامه چین تا سال 2020 نیز بسیار بلندپروازانه است. این کشور طرحی دارد که براساس آن طی سه سال آینده پمپ‌های انرژي رساني به خودروهای برقی فاصله‌ای بیش از یک کیلومتر با یکدیگر نداشته نباشد. همچنین تا سال 2018  نیز هر شرکت خودوروسازی که می‌خواهد در چین به فعالیت خود ادامه دهد، باید تعداد مشخصي خودرو برقی تولید کند.

شرکت BYD بزرگ‌ترین شركت خودروساز برقی جهان در کلان شهر شنجو در چین فعال است. 13 درصد خودروهای برقی جهان در این شرکت خودروسازی تولید می‌شود. در حال حاضر 129 اتوبوس ساخت این شرکت نیز در کلان‌شهرهای اروپایی فعالیت می‌کنند.

محققان شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان تمركز خود را روي مشكل بسیار كليدي باتری خودروهای برقی قرار داده‌اند اما هنوز راه حلي نهايي براي این معضل يافته نشده‌است و چین قصد دارد آن را با همکاری آلمان حل کند.

وانگ زیدونگ، یکی از محققان برجسته در بخش باتری چین خواستار همکاری نزديك محققان چینی با محققان آلمانی موسسه تحقیقاتی MEET كه در زمینه باتری در دانشگاه شهر مونستر آلمان فعاليت دارد شده‌است، اين موسسه‌ در زمینه فعاليت خود شهرتي جهاني دارد.

کد خبر 387508

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha