دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰
۰ نفر

اسدالله افلاکی: ۶۱۲ هزار‌هکتار کانون بحران گردوغبار که در ۷۰کیلومتری مرز مهران واقع شده با اجرای طرح «هرزائر یک نهال» توسط زائرانی که در ایام اربعین پیاده رهسپار کربلا می‌شوند جنگلکاری می‌شود.این طرحی است که رضا احمدی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در گفت‌وگو با همشهری از آن رونمایی می‌کند.

درختکاری

شكل‌گيري اين طرح هم ماجراي قابل تاملي دارد. آنطور كه احمدي مي‌گويد سال94 و همزمان با توافق صورت گرفته ميان ايران و عراق براي باز شدن مرز مهران و خروج زائران ايراني به‌منظور زيارت عتبات عاليات، يكي از سازمان‌هاي مردم‌نهاد محيط‌زيستي پيشنهادي را به اداره كل منابع طبيعي و محيط‌زيست استان ايلام ارائه كرد كه براساس آن، هر زائري كه مي‌خواهد به زيارت عتبات عاليات مشرف شود يك نهال به نام مبارك امامان معصوم(ع) در مسير حركت خود غرس كند.

حالا اين طرح به بار نشسته و عرصه‌اي به وسعت 612 هزار هكتار كه منشأ گردوغبار است تبديل به فضايي سبز مي‌شود و اين همه ناشي از مشاركت زائراني است كه پياده به عشق زيارت كربلا ازاين مسير عبور مي‌كنند و حين اين سفر معنوي نهالي غرس مي‌كنند.

مديركل منابع طبيعي ايلام در توضيح طرح هر زائر يك نهال مي‌افزايد: اين مؤسسه زيست‌محيطي «راز موفقيت بيشه سبز» بود كه ايده نوين كاشت نهال توسط زائران را مطرح كرد و در پي اين پيشنهاد، منابع طبيعي طي تفاهمنامه‌اي متعهد شد نهال مورد نياز براي اجراي اين طرح را توليد كند. بر همين اساس، مطالعات مربوط به عرصه مورد نظر را انجام داديم و با توجه به اينكه طي 15سال، ايام سوگواري در فصل گرم سال قرار دارد اجراي اين طرح با هدف ايجاد فضاي سبز، تلطيف هوا و منظره‌سازي‌ در دستور كار قرار گرفت.

به گفته احمدي، اجراي اين طرح از يك سو، فضايي زيبا و خوش آب و هوا براي زائران ايجاد مي‌كند واز سوي ديگر، باعث مهار يكي از كانون‌هاي بحراني گردوغبار مي‌شود. اكنون نهال مورد نياز تهيه شده و همزمان با ايام سوگواري در اختيار زائران قرار مي‌گيرد. مؤسسه زيست‌محيطي راز موفقيت بيشه سبز هم با حضور در مرز و برپايي چادر وكانكس، شيوه كاشت نهال را به زائران آموزش مي‌دهد.

او در ادامه مي‌گويد: علاوه بر تأمين نهال، منابع‌طبيعي چاله‌هاي لازم را براي كاشت نهال‌ها ايجاد مي‌كند.مراقبت و نگهداري نهال تا به ثمر نشستن آن نيز برعهده منابع طبيعي است و البته مؤسسه زيست‌محيطي هم در همه اين مراحل در كنار منابع طبيعي از كمك و همياري دريغ نمي‌كند.

احمدي با تأكيد بر اينكه اين طرح مي‌تواند با حمايت دولت به‌عنوان الگو در ساير مناطق مرزي اجرايي شود، تأكيد كرد: استان ايلام 430كيلومتر مرز مشترك با عراق دارد كه طولاني‌ترين مرز خشكي مشترك با اين كشور است و باتوجه به اينكه اين محدوده مرزي يك تهديد محسوب مي‌شود با ايجاد پوشش گياهي مي‌توان اين تهديد را به فرصت تبديل كرد.

  • امضاي تفاهمنامه با عراق براي جنگلكاري

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان ايلام درباره چگونگي همكاري دولت عراق براي ايجاد پوشش گياهي در محدوده مرز مهران هم گفت: براساس بند هفتم تفاهمنامه مشترك ميان استانداران واسط عراق و ايلام كه سي‌ام مهرماه امسال در استانداري ايلام منعقد شد اجراي طرح‌هاي مشترك جنگلكاري، آبخيزداري، مهار بيابانزايي و مقابله با ريزگردها نيز اجراي «هر زائر يك نهال» در دستور كار هر دو طرف ايراني وعراقي قرار گرفت.

  • 600هزار اصله نهال امسال در كانون بحران گردوغبار كاشته مي‌شود

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان ايلام به همشهري گفت: براساس طرح« هر زائر يك نهال » در مبادي ورودي و خروجي مرزي، پاركينگي به وسعت 100هكتار براي اتراق زائران و اجراي اين طرح درنظر گرفته و مقرر شده كه در خاك عراق مسيري به طول 82كيلومتر كه حد فاصل مرز مهران و شهر «كوت» عراق است تحت پوشش طرح يك زائر يك نهال قرار بگيرد، با اين توضيح كه در هر طرف مسير 4رديف جنگلكاري انجام شود. علاوه بر اين دو قطعه 550هكتاري هم در اين محدوده جنگلكاري خواهد شد.

به گفته وي، مكانيابي اين عرصه‌ها صورت گرفته، نقشه مورد نظر هم تهيه شده و تاكنون 30كيلومتر از دو طرف جاده مهران تا كوت چاله كني شده و قرار است امسال در اين محدوده 30كيلومتري با كمك زائران عمليات كاشت نهال اجرايي شود كه مجموع اين جنگلكاري‌ها 1510هكتار است. در عين حال اين مسئول محلي يادآورشد: كشور عراق بنا به تفاهمنامه امضا شده با ايران، ملزم به چاله كني، تأمين دستگا‌ه‌هاي مورد نياز اعم از تانكر، اتوبوس، بيل مكانيكي و بولدوزر براي اجراي اين طرح است. تهيه نهال مناسب طي 2سالي كه براي اجراي اين طرح درنظر گرفته شده به‌عهده ايران است. امسال 600هزار اصله نهال از محل اعتبارات استاني تهيه شده و عمليات كاشت اين نهال‌ها از ايام اربعين آغاز مي‌شود و تا پايان سال ادامه دارد.

کد خبر 387505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha