یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

ستار محمودی : با توجه به محدودیت منابع آبی ایران باید در شیوه مصرف و مدیریت تقاضا اصلاحاتی صورت پذیرد و برنامه‌ریزی برای مدیریت مصرف آب به‌گونه‌ای انجام گیرد که بتواند هم تقاضاهای ضروری‌تر را پاسخ دهد و هم جبران کسری منابع آب را تأمین کند.

ستار محمودی

وزارت نيرو هم‌اكنون بخش زيادي از تقاضاي آبي در بخش شرب، كشاورزي، صنعت و خدمات را با توجه به منابع محدود تأمين مي‌كند، اما واقعيت اين است كه در همه بخش‌ها شاهد مصرف غيربهينه آب در كشور هستيم. يك بخش از آب تأمين شده دچار هدررفت مي‌شود و بهره‌وري و كارايي لازم را ندارد. به‌ويژه در بخش مصرف خانگي، كاهش تلفات انتقال آب و مصرف بهينه شهروندان را بايد جدي‌تر بگيريم.

هرچند شهروندان آب‌بهاي مصرفي را پرداخت مي‌كنند اما 2 نكته در اين خصوص مغفول مانده است؛ نخست اينكه آب‌بهاي پرداختي از سوي مردم واقعي نيست و بيشتر حالت يارانه‌‌اي دارد و دوم اينكه وقتي آب‌بها پرداخت مي‌شود بازهم شاهد مصرف بي‌رويه آب هستيم كه به‌معناي دور ريختن پول و اتلاف منابع آبي ايران است.

از سوي ديگر در حوزه مصرف آب در بخش صنعت هم بايد به سمتي حركت كنيم تا فرايندها به‌نحوي اصلاح شود كه محصول توليدي، آب‌بري كمتري داشته باشد. همچنين در بخش كشاورزي با اصلاح الگوي كشت، مي‌توانيم شاهد افزايش بهره‌وري آب باشيم. البته افزايش بهره‌وري آب در گرو الزاماتي ازجمله سرمايه‌گذاري و آموزش مصرف‌كنندگان در حوزه تقاضاي مصرف آب است.

بنابراين بايد رويكرد مديريت تقاضاي آب را تغيير دهيم و منابع آبي را بين‌نسلي ببينيم چرا كه ميزان و الگوي فعلي مصرف، روي سرنوشت نسل آينده اثرگذار خواهد بود؛ به‌طور مثال ممكن است امروز در بخش كشاورزي كشت در روي زمين اهميت داشته باشد اما براي فرداي جامعه مهم اين است كه محصولات كشاورزي را با صنايع تبديلي و كارخانه‌هايي با تكنولوژي برتر، به محصولاتي با بهره‌وري بالاتر تبديل كنند كه نتيجه آن بهره‌وري و منفعت بيشتر براي كشاورزان و بهبود مصرف آب در بخش كشاورزي خواهد بود.

انتظار ما اين است كه در دولت دوازدهم به افزايش بهره‌وري منابع آبي و اصلاح الگوي مصرف توجه بيشتري شود؛ به‌ويژه‌ اينكه در برنامه وزير جديد نيرو به اين ضرورت استراتژيك به‌صورت قوي‌تر و دقيق‌تر توجه شده است؛ به‌گونه‌اي كه مشاركت بيشتر همه مصرف‌كنندگان در بخش‌هاي مختلف و از جمله همكاري عملي‌تر دستگاه‌هاي مختلف را طلب مي‌كند تا شاهد مصرف بهينه و پايداري منابع آبي كشور باشيم. خبر خوب اينكه وزارت نيرو در ارتباط با مديريت منابع آبي كشور در 12استان سرمايه‌گذاري‌هاي خوبي را از دولت يازدهم آغاز كرده كه ان‌شاءالله در دولت دوازدهم ادامه خواهد يافت تا شاهد بهبود مديريت تقاضاي آب در ايران باشيم.

  • قائم‌مقام وزير نيرو
کد خبر 387483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha