سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

رها یزدان: ستاره‌های سینمای جهان در فیلم‌‌های ایرانی بازی می‌کنند

فکر می‌کنید اتفاق غریبی است که روی سردر سینماهای ایران نام شون کانری، آمیتاب باچان یا عمرشریف را ببینید؛ آن هم در فیلمی ایرانی؟ هیچ شوخی‌ای در کار نیست. قرار است ستاره‌های سینمای جهان در فیلم‌های ایرانی بازی کنند و رودرروی هنرپیشه‌های کشورمان قرار بگیرند؛ بدون هیچ اتفاق عجیب و غریبی. فیلم‌های ایران در مرز جهانی شدن ایستاده‌اند، آن هم نه به خاطر مضمون و قصه‌های انسانی‌. این بار قصه، جور دیگری است؛ این ستاره‌ها هستند که ما را بین‌المللی می‌کنند.

 آمیتاب باچان و ایرانی‌ها

فیلم‌های هندی هنوز هم جزء آثار مورد علاقه خانواده‌های ایرانی هستند. استقبال از فیلم «شعله» نشان داده که قصه‌های پر از اشک و  اندوه در ایران مخاطبان فراوانی دارد. شاید همین نکته باعث شده که کارگردان‌های ایرانی به فکر استفاده‌ از ستاره‌های هندی در فیلم‌هایشان بیفتند. علی شاه حاتمی - سازنده مجموعه «خوش رکاب» و فیلم «لاک‌پشت» - در سفری به هند با آمیتاب‌باچان و سلمان‌خان مذاکره کرده و با آنها برای بازی در فیلم تازه‌اش به توافق رسیده است؛ اگر چه هنوز قصه فیلم او منتشر نشده اما می‌شود حدس زد که این بار او ملودرامی مناسب خانواده‌ها خواهد ساخت.

به جز علی شاه حاتمی، سازنده مجموعه «مسافری از هند» هم بار دیگر گذارش به هندوستان افتاده؛ قاسم جعفری این روزها در کشور هفتاد و دو ملت به سر می‌برد تا مکان‌های فیلم‌برداری اثر تازه‌اش –مجنون و لیلی– را پیدا کند؛ فیلمی که از همین حالا اسم هندی «رام و سیتا» برایش انتخاب شده و قصه‌ای عاشقانه دارد و در دشت‌های وسیع جنوب هند فیلم‌برداری می‌شود. او هنوز نگفته که چه افرادی در این فیلم حاضر می‌شوند اما احتمال حضور ستاره‌های مشهور هندی در این فیلم وجود دارد. مجید مجیدی هم جزو کسانی است که به تازگی به هند و هندی‌ها علاقه‌مند شده. «کشمیر سل زده» نام فیلم اوست که در این سرزمین غریب فیلم‌برداری می‌شود. اگر چه او گفته هنرپیشه‌های هندی در فیلم او جایی ندارند، با این همه سال آینده را باید سال فیلم‌های هندی و ایرانی دانست.

مر شریف و کمال تبریزی

 هفته پیش خبری در خبرگزاری‌ها همه را شوکه کرد؛ تهیه‌کننده فیلم «سن پترزبورگ» از حضور عمر شریف – بازیگر الجزایری‌الاصل فرانسوی – در این اثر خبر داد. عمر شریف را تماشاگران ایرانی با فیلم «دکتر ژیواگو» شاهکار دیویدلین می‌شناسند که قصه‌اش درباره دلدادگی پزشکی در زمان حضور کمونیست‌ها در روسیه بود. طبق گفته تهیه‌کننده ایرانی‌، او قرار است نقش روبه‌روی پرویز پرستویی را در فیلم تازه کمال تبریزی بازی کند. سن پترزبورگ قصه 2 کلاهبردار است که مدام سر هم کلاه می‌گذارند و فرار می‌کنند. شریف و پرستویی هم نقش‌های این دو را بر عهده دارند؛ اگر چه به جز عمر شریف، احتمال حضور مایکل کین - هنرپیشه مشهور فیلم «آمریکایی آرام» و «بانوی زیبای من» - هم وجود دارد. کین که 2 سال قبل در «بتمن آغاز می‌کند» حاضر شده، این بار به ایران می‌آید تا نقشی پلیسی را بازی کند و عمر شریف و پرویز پرستویی را گیر بیندازد!
با وجود این اخبار، هنوز کار تازه کمال تبریزی شروع نشده. با توجه به سرمای روسیه، فعلا فیلم‌برداری به تعویق افتاده است.

ژولیت بینوش و کیارستمی

قصه، قصه‌ای تکراری است. ژولیت بینوش سال گذشته به تهران آمد و بعد از 10 روز گشت و گذار در اصفهان و شمال ایران، به پاریس رفت. آن وقت‌ها هر کس از کیارستمی یا بینوش درباره همکاری با یکدیگر می‌پرسید، هر دو تکذیب می‌کردند اما یکی دو ماه بعد، همه چیز مشخص شد. «رونوشت برابر اصل» عنوان اثر تازه عباس کیارستمی است که قصه‌اش در ایتالیا می‌گذرد و ژولیت بینوش هم نقش اصلی آن را بر عهده دارد.

طی یک سال گذشته نام چندین بازیگر برای حضور روبه‌روی این هنرمند فرانسوی مطرح شد؛ اول از همه رابرت دنیرو – بازیگر مشهور فیلم‌هایی نظیر پدرخوانده2 و گاو خشمگین – بود. اما به دلیل همزمانی پروژه‌ای دیگر با کار کیارستمی، رابرت دنیرو در این فیلم حاضر نشد. بعد از او، نام آل‌پاچینو – همان هنرپیشه فیلم‌های سر پیکو و صورت‌زخمی – بود که دهان به دهان می‌چرخید.

 البته نقل قولی از کیارستمی که او پیر شده و نمی‌تواند نقش‌هایش را خوب بازی کند هم بین همه شایع شده بود. با این همه، خود کارگردان ایرانی مدتی پیش اعلام کرد بازیگر مقابل ژولیت بینوش را انتخاب کرده. سامی‌ فری بازیگری از قدیمی‌های تئاتر فرانسه برای فیلم «رونوشت برابر اصل» برگزیده شده و همه نام‌های بزرگ کنار رفته‌اند. فیلم، بهار سال آینده در ایتالیا فیلم‌برداری می‌شود و مثل دیگر فیلم‌های ایرانی در کشورهای خارجی، به زبان فارسی نیست.

شون کانری و درویش

امسال سال بازیگران انگلیسی است. بعد از مایکل کین، این بار خبرهایی مبنی بر حضور جیمز باند قدیمی در یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های ایرانی به گوش می‌رسد.
شون کانری – هنرپیشه فیلم‌هایی نظیر «مارنی» ساخته آلفرد هیچکاک، «اسرار صندوقچه گمشده» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و «جیمز باند»ها – قرار است در فیلم «روز رستاخیز» رودرروی بازیگران ایرانی حاضر شود. احمدرضا درویش بعد از دوئل، 2 سالی را استراحت کرده و این بار قصد دارد فیلم پرهزینه‌اش درباره حضرت ابوالفضل(ع) را با حضور ستارگان اروپایی و آمریکایی بسازد. با اینکه شون کانری پیش از این به دلیل اعلام بازنشستگی‌اش حاضر نشده بود در قسمت تازه ایندیانا جونز بازی کند اما شایعات از حضور قطعی او در فیلم درویش خبر می‌دهد. عمر شریف هم که پای ثابت فیلم‌های ایرانی شده، در «روز رستاخیز» نقشی را بر عهده می‌گیرد. عوامل جلوه‌های ویژه فیلم «ارباب حلقه‌ها» هم به جمع عوامل «روز رستاخیز» اضافه شده‌اند. بنابراین از همین الان می‌توانید منتظر فیلم پرستاره و البته جذابی باشید که خارجی‌ها هم اخبار آن را دنبال می‌کنند.

سابقه

در همین چند سال اخیر، بعضی کارگردان‌های ایرانی سراغ بازیگران کشورهای دور و بر رفته‌اند و از آنها برای فیلم‌هایشان استفاده کرده‌اند. ابوالفضل‌جلیلی برای فیلم حافظ، بازیگری ژاپنی را به ایران آورد و کمال تبریزی هم برای فیلم «فرش باد» ستاره‌ای از همان کشور را به اصفهان برد.

حسن فتحی هم در سریال «مدار صفر درجه» بازیگرانی از فرانسه و لبنان و مجارستان را انتخاب کرد و بعضی‌ها را هم به ایران دعوت کرد. سال‌ها پیش هم ابراهیم حاتمی‌کیا از گروهی آلمانی در فیلم «از‌کرخه تا راین» بهره برد و بعدها در بوسنی بازیگری از آن دیار را در فیلم «خاکستر سبز» بازی داد. با این همه، هیچ کدام از آنها به اندازه افرادی که امسال نامشان برای حضور در فیلم‌های ایرانی مطرح شده، مشهور نبوده‌اند. ژولیت بینوش، عمرشریف، مایکل‌کین، شون‌کانری، آمیتاب‌باچان و سلمان‌خان قرار است ستاره‌های ایرانی‌ای نظیر محمدرضا گلزار و بهرام‌رادان و هدیه‌تهرانی را از میان به‌در کنند؛ اتفاق جالبی است، نه؟

آنتونی کوئین و رستم شاهنامه

سال‌ها پیش وقتی فیلمفارسی هنوز یکه‌تاز میدان در سینمای ایران بود، گروهی از آمریکا به ایران آمدند تا فیلمی را در مناطق مختلف کشور فیلم‌برداری کنند. آنها بازیگرانی از ایران را هم برای نقش‌های مختلف انتخاب کردند؛ اگرچه نقش هیچ کدام از بازیگران ایرانی نقش مهمی نبود. فیلم «کاروان‌ها» اثری بود که با هزینه مشترک ایران و آمریکا ساخته می‌شد.

آن زمان بود که آنتونی کوئین فقید سری هم به تهران زد و در این فیلم با بازیگران ایرانی همبازی شد. محمدعلی‌کشاورز یکی از آن افرادی است که روبه‌روی او بازی کرده است.

کوئین بعدها به خاطر نقش‌اش در فیلم‌های «محمدرسول‌الله (ص)» و عمرمختار، در ایران بسیار مشهور شد اما بزرگ‌ترین اتفاق حضور او در فیلم «هفت خدمتکار» بود؛ اثری که کارگردان ایرانی داریوش شکوف آن را در لس آنجلس کارگردانی کرد و بعد هم قرار شد که فیلم «ایستگاه آخر» را با هم بسازند؛ اثری درباره آخرین روزهای زندگی لئون تولستوی، نویسنده روس. اگر چه پیش از آن هم مسعود کیمیایی قصد داشت قصه رستم و سهراب را به صورت وسترن و با بازی آنتونی کوئین در نقش رستم بسازد.  اما مرگ او پایان همه این برنامه‌ها بود. او تنها ستاره‌ای بود که با بازیگران ایرانی و در فیلم کارگردان‌های ایرانی جلوی دوربین رفته بود.

کد خبر 38740

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز